پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۱۹۹
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

فکرشهر: نماینده مردم قزوین در مجلس، گفت: توصیه می‌کنم سازمان‌های مسئول در قبال نظم و امنیت، در مواجهه با تجمع و اعتراض مردم با سعه صدر و مدیریت دینی و اعتقادی عمل کنند، حفظ کرامت مردم بر آن‌ها و بر ما واجب است.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این پرسش که «در شرایطی هستیم که ممکن است به دلیل مشکلات فراوان، اقشار مختلف مردم بخواهند اعتراضات خود را به شکل تجمع خیابانی بیان کنند، قانون اساسی هم این مساله را با ذکر دو شرط به رسمیت شناخته است، به نظر شما بهتر نیست که این مساله اندکی تسهیل شود؟»، گفت: در نظام‌های دموکراتیک مانند ایران که یک نظام دموکراسی‌پایه و مردم‌پایه است که ما آن را مردمسالاری دینی می‌دانیم؛ هم آموزه‌های دینی ما آزادی‌های مردم را مشروع می‌د‌اند، هم قانون اساسی ما و نظام جمهوری اسلامی برای مردم این آزادی‌های مشروع را قبول دارد.

وی ادامه داد: اساساً در نظام ما مردم ناظر بر اعمال ارکان نظام هستند، به نمایندگی از مردم وکلای مردم در مجلس نظارت را برعهده دارند. یعنی اولا مردم مستقیم ناظر هستند و دوماً نمایندگان هم به نمایندگی از مردم نظارت بر ارکان نظام را در بخش‌های مختلف برعهده دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: بر همین اساس به مردم اجازه داده شده که خودشان هم بتوانند به صورت مستقیم حرف‌ها و نظرات خود را در محافل و تجمعات بیان کنند؛ بنابراین مردم آزادند در چارچوب قانون، گردهمایی و تظاهرات داشته باشند و برابر قانون باید به آن‌ها این فضا داده شود که بتوانند حرف خود را به گوش مسئولان برسانند. این آزادی است که قانون اساسی آن را مدنظر قرار داده است، بنابراین حتما می‌توان در چارچوب قانون برای مردم فضای ابراز نظر و موافقت یا مخالفت در مواردی که مدنظر دارند فراهم کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سوال که «در سال‌های اخیر تجمعات مردم حتی در مواردی که بدون سلاح و تخریب هم بوده با برخورد مواجه شده است، بهتر نیست که صبر دستگاه‌های برقراری نظم و امنیت در مقابل اعتراضات مردمی کمی بیشتر باشد؟»، ابراز داشت: اصلا چون حکومت مردمی است، مردم ولی نعمت و صاحب کشور و حکومت هستند. بنابراین حتما و حتما بخش‌های مختلف نظام که مسئولیت در قبال امنیت و نظم دارند، وظیفه دارند که کرامت انسان‌ها را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: یک وقتی است که یک کسی ممکن است سوءاستفاده کند، خارج از قانون تشویش اذهان عمومی یا تخریب انجام دهد خب موضوع این‌ها فرق می‌کند ولی واقعا این فضایی که مردم بتوانند حرف خود را بزنند و نظر خود را به گوش مسئولان و مقامات برسانند، جزو حقوق مردم است و مردم می‌توانند استفاده کنند.

سیاهکلی ادامه داد: توصیه می‌کنم سازمان‌های مسئول در این زمینه، در این مورد با سعه صدر و مدیریت دینی و اعتقادی در این زمینه عمل کنند؛ حفظ کرامت مردم بر آن‌ها و بر ما واجب است.

نماینده مردم قزوین درخصوص طرحی که کمیسیون امور داخلی در حال تهیه آن برای تسهیل تجمعات است و میزان اهمیت آن، گفت: به نظر من چنین طرحی بسیار مهم است و جزو طرح‌هایی است که خوب است زودتر بیاید، ما هم کمک کنیم و به مردم این فرصت داده شود که راحت‌تر بتوانند ابراز نظر و عقیده کنند برای موضوعاتی که فکر می‌کنند به آن بی‌توجهی شده یا نیاز است که توجه بیشتری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر