پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۳۷۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: تمام موارد نظارتی به جهادکشاورزی انتقال داده شده است و قرار است طرحی در صمت اجرا شود که قیمت کالاهای رسیده به دست مردم کاهش یابد.

تمام موارد نظارتی به جهادکشاورزی انتقال داده شده است؛ حتی نانوایی ها

به گزارش «فکرشهر»، سید حسین حسینی محمدی امروز دوشنبه ـ ۲۰ دی ماه ـ در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: با آمدن دولت جدید، ساختار وزارت خانه تغییر کرده و تمام موارد نظارتی به جهادکشاورزی انتقال داده شده است؛ چندین معاونت جدید در سطح بالا در وزارت خانه صمت ایجاد شده و در دفاتر تخصصی تعریف شده و کمک می‌کند مواردی که در ادغام وزارت خانه های سابق وجود داشت، برطرف شود.

وی گفت: برخی از بازرسین صمت به جهادکشاورزی منتقل شده اند و نهاد بازرسی و نظارت نانوایی ها به جهادکشاورزی منتقل شده است.

حسینی توضیح داد: تولید و نظارت تمام محصولات کشاورزی از مرغ و گوشت گرفته تا آرد و نان و میوه و... که شامل ۵۱ قلم کالا می‌شود، همه به جهادکشاورزی منتقل شده و دیگر سازمان صمت در آن دخالتی ندارد و تفاهم نامه ای با بسیج امضا شده و تعداد ۲۵۰ بسیجی تاکنون در استان آموزش داده شده اند تا نظارت بر محصولات را انجام دهند.

عمده شکایت مردم؛ میوه و نان

وی گفت که «عمده شکایت مردم، اول میوه و تره‌بار و دوم نان است که صمت به آن رسیدگی می‌کرد و حالا به جهادکشاورزی منتقل شده است».

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان این که «سامانه جامع تجارت در وزارت صمت ایجاد شده و کالاها از مبدا تولید تا آخر ثبت می‌شوند»، بیان داشت: نکته ای که همیشه مدنظر مردم بوده، قیمت تمام شده کالا بوده، چه آن هایی که گران بودند و چه آنها که تخفیف کاذب داشتند و الان مصوب شده که قیمت تمام شده را درج کنند نه قیمت مصرف کننده تا موضوع قیمت های مختلف برطرف شود. 

کنترل هوشمند نظارت بر قیمت کالاها از مبدا

سید حسین حسینی محمدی ادامه داد: برای کنترل هوشمند نظارت بر قیمت کالاها از مبدا در کارخانه، می توان به مالیات اشاره کرد و از کارخانه ها بر اساس قیمت درج شده روی محصول مالیات گرفته خواهد شد تا دیگر از قیمت های غیرواقعی استفاده نشود و فروشگاه هایی که تخفیف های غیرواقعی می‌دادند در این طرح قیمت آنها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات «صمت»، هزینه نشدن تسهیلات در جای خود و در راستای برنامه دولت برای جلوگیری از نقدینگی، پرداخت تسهیلات در زنجیره تولید است و در زنجیره یک محصول تنها یک بار می‌توان وام گرفت و این تسهیلات نیز از طریق سامانه جامع پرداخت شود.

حسینی افزود: طرح برگزاری خرید شفاف از سوی وزارت صمت قرار است انجام شود که در قالب نمایشگاه های بهاره و... انجام خواهد شد.

ارائه تسهییلات به صنایع خرد

وی از ارائه تسهییلات به صنایع خرد نیز خبر داد و گفت: صنایع خردی که نیاز دارند با بانک رایزنی لازم انجام گرفته و می‌توانند درخواست دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر این را هم گفت که «چند گروه سرمایه‌گذاری بزرگ به استان آمده اند و در حال بررسی هستند تا توسعه شمال استان نیز صورت بگیرد».

حسینی اضافه کرد: الان شماره ۱۲۴ به ورودی درخواست های سازمان تبدیل شده و دیگر تنها برای شکایت نیست و به صورت سیستمی کل شهرهای استان را به صورت سامانه تحت پوشش قرار خواهد داد.

اجرای طرح «قیمت تمام شده کالا» در استان بوشهر

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز درباره قیمت کالاها گفت: پروژه ای در وزارت صمت کلید خورده تحت عنوان «قیمت تمام شده کالا» که یکی از دلایل آن قیمت هایی بود که به عنوان قیمت مصرف کننده روی کالا درج می‌شد و در بعضی مواقع قیمت ها بالاتر از حد، درج می‌شد که مصرف کنند متضرر می‌شد.

رضا جمالی ادامه داد: واحد تولیدی موظف است که قیمت تمام شده محصول خود به اضافه سود مجاز را بر روی کالا درج کند؛ همچنین اگر آن واحد شامل مالیات بر ارزش افزوده است آن را نیز درج کند.

وی افزود: تاکنون محصولات سلولزی و آب معدنی، لوازم خانگی کوچک و بزرگ و لوازم یدکی مکلف شده اند که قیمت تولید کننده را بر روی محصول درج کنند و با انجام این کار امید داریم قیمت مصرف کننده کاهش پیدا کند. البته کالاهای موجود الان بازار اکثرا مربوط به قبل هستند و مجاز هستند تا تمام شدن آن محصولات با همان قیمت قبل به فروش برسند.

جمالی اضافه کرد: برای انجام این کار با فروشندگان جلساتی برگزار و موارد و مشکلات در میان گذاشته شده است که با توجه به جدید بودن کار، به مرور برطرف خواهد شد.

فروشگاه های بزرگ خود بعد از مدتی باعث نابسامانی شدند/ با اجرای این طرح، مردم خود می‌توانند قیمت تمام شده برای خود را حساب کنند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر نیز گفت: در ایران سه میلیون واحد صنفی وجود دارد که خود این موضوع باعث گرانی است و قرار شد که فروشگاه های بزرگ ایجاد شوند و کمک کنند تا این مشکل برطرف شود، ولی این فروشگاه های بزرگ خود بعد از مدتی باعث نابسامانی شدند و قیمت غیرواقعی درج می‌کنند و بعد با تخفیفی کوچک با سودی بسیار بالا آن محصول را به مردم می‌فروشند.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: قانون جدید، که قیمت تمام شده را بر روی محصول درج می‌کنند، به این قیمت ها و تخفیف های غیرواقعی پایان می‌دهد و می‌توان نظارت بیشتری داشت و مردم خود می‌توانند قیمت تمام شده برای خود را حساب کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر