جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۴۳۷۹
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

فکرشهر: بقایای فسیل یک اژد‌های دریایی عظیم الجثه در جریان حفاری در یک منطقه حفاظت‌شده طبیعی در انگلستان، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب به نقل از bbc، جو دیویس که در حفاظتگاه طبیعی راتلند در نزدیکی لستر کار می‌کند، توضیح داد: "من به شورای منطقه زنگ زدم و گفتم فکر می‌کنم یک دایناسور پیدا کرده ام، در طول کار محوطه‌سازی در مخزن ذخیره‌گاه در فوریه ۲۰۲۱، چیزی غیرعادی را مشاهده کردم که از گل بیرون زده بود، البته دایناسور نبود،  اما این بقایای فسیل شده یک موجود دریایی ده متری به نام ایکتیوسور و بزرگترین موجود در نوع خود بود که تا کنون در انگلستان کشف شده است. "

دیویس به بی‌بی‌سی نیوز گفت: "من به سنگ‌ها یا برآمدگی‌هایی در گل نگاه کردم و گفتم که کمی ارگانیک به نظر می‌رسد، کمی متفاوت است.  سپس چیزی را دیدیم که تقریباً شبیه استخوان فک بود. "

سپس تیمی از دیرینه شناسان برای بررسی دقیق‌تر آمده و  به این نتیجه رسیدند که این یک ایکتیوسور است (نوعی از شکارچیان دریایی خونگرم که بی شباهت به دلفین‌ها نبودند و می‌توانستند تا ۲۵ متر رشد کنند.  آن‌ها بین ۲۵۰ تا ۹۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند.)

دکتر دین لومکس، دیرین‌ه شناس از دانشگاه منچستر، برای رهبری تلاش‌های حفاری وارد شد.  او این کشف را «واقعاً بی‌سابقه» و (به دلیل اندازه و کامل بودن آن) و «یکی از بزرگترین یافته‌های تاریخ دیرینه‌شناسی انگلستان» خواند.

او گفت:"معمولاً ما به ایکتیوسور‌ها و سایر خزندگان دریایی در شرایطی فکر می‌کنیم که در امتداد سواحل ژوراسیک در دورست یا سواحل یورکشایر کشف می‌شوند، جایی که بسیاری از آن‌ها در اثر فرسایش صخره‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند. اما کشف این موجود، اینجا در یک مکان داخلی بسیار غیر معمول است. "

روتلند بیش از ۳۰ مایل از ساحل فاصله دارد، اما ۲۰۰ میلیون سال پیش سطح بالاتر دریا به این معنی بود که اقیانوس کم عمق آن را پوشانده بود. هنگامی که سطح آب در مخزن روتلند دوباره در اواخر تابستان ۲۰۲۱ کاهش یافت، تیمی از دیرینه شناسان برای حفاری بقایای آن وارد شدند و توجه ویژه‌ای به برداشتن جمجمه بزرگ شد.

یک بلوک بزرگ از خاک رس حاوی سر ایکتیوسور قبل از پوشاندن با گچ و قرار دادن روی آتل‌های چوبی با دقت کنده شد. این بلوک که تقریباً یک تن وزن دارد، از گل بیرون آمده و اکنون بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نایجل لارکین، محافظ دیرینه‌شناسی و پژوهشگر مهمان در دانشگاه ریدینگ، می‌گوید: مسئولیت بلند کردن ایمن یک فسیل بسیار مهم و بسیار شکننده است، اما من این چالش را دوست دارم. "

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر