چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۴۴۲
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

فکرشهر: فایننشال تایمز نوشت: حملات موشکی و پهپادی به عربستان توسط حوثی های مورد حمایت ایران در یمن همزمان با کاهش روابط با آمریکا افزایش می یابد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که حوثی ها حملات موشکی و پهپادی به عربستان را تشدید می کنند، ریاض از کشورهای منطقه درخواست کمک کرده است تا ذخیره موشک های رهگیر را برای سیستم دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا تکمیل کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن از اقدامات برای تامین موشک از خلیج فارس حمایت می کند، زیرا این نگرانی وجود دارد که ذخایر پاتریوت ریاض با توجه به میزان فعلی حملات حوثی ها به سعودی طی چند ماه آینده تمام شود. بنابراین، لازم است که ایالات متحده به انتقال رهگیرها چراغ سبز نشان دهد.

این مقام به فایننشال تایمز گفت: این یک وضعیت اضطراری است. جاهای دیگری در خلیج فارس وجود دارند که ریاض می تواند ذخایر پاتریوت را از آنجا تهیه کند و ما در تلاش هستیم تا روی این موضوع کار کنیم. ممکن است این روش جایگزینی سریعتر برای فروش تسلیحات ایالات متحده به ریاض باشد.

دو نفر که در جریان مذاکرات بین عربستان سعودی و همسایگانش قرار دارند، تأیید کردند که ریاض چنین درخواست هایی را ارائه کرده است. یکی از این افراد گفت: کمبود موشک رهگیر وجود دارد. عربستان سعودی از دوستان خود درخواست وام کرده است، اما فرصت های زیادی برای گرفتن وام وجود ندارد.

شخص دوم گفت که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در ماه دسامبر به این موضوع اشاره کرد و پس از آن سعودی مستقیماً با کشورهای منطقه تماس گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا همسایگان عربستان سعودی قادر به تامین مهمات برای این کشور هستند یا خیر.

کارشناسان گفتند که این تنها اقدامی کوتاه مدت برای کمک به سعودی برای سپری کردن زمانی است که به منظور کسب مجوز ایالات متحده در زمینه ی فروش تسلیحات نیاز دارد. عربستان سعودی بیشتر تسلیحات خود را از ایالات متحده تامین می کند، اما توانایی این کشور برای تهیه تسلیحات از واشنگتن به دلیل انتقادات دموکرات هاو جمهوریخواهان نسبت به هدایت جنگ در یمن توسط ریاض و همچنین نگرانی در مورد نقض حقوق بشر توسط شاهزاده محمد پیچیده شده است.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت گفت که واشنگتن در حال همکاری نزدیک با سعودی ها و سایر کشورهای شریک برای اطمینان از عدم وجود شکاف در پوشش تسلیحاتی ریاض است.

سومین مقام آمریکایی گفت: حوثی ها که با ایران همسو هستند و شمال یمن را کنترل می کنند، حملات خود را در سال گذشته به پادشاهی عربستان افزایش دادند و 375 حمله برون مرزی را علیه عربستان سعودی انجام دادند که بسیاری از آنها زیرساخت های نفتی، فرودگاه ها و شهرها را هدف قرار دادند.

این مقام گفت: پاسخ دادن به این حملات با استفاده از این نوع رهگیرها به این معنی است که سرعت آتش افروزی ها نسبت به چیزی که قبلاً پیش بینی می شد، افزایش خواهد یافت. این چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم و پاسخ به این شرایط از طریق رهگیرهای بیشتر ممکن نیست، بلکه در نهایت باید یک راه حل دیپلماتیک برای بحران یمن بیابیم.

سامانه‌های دفاعی سعودی اکثر موشک ها را از بین می‌برند. اما به گفته سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی دفاعی عربستان سعودی، از زمان آغاز جنگ ریاض علیه حوثی ها در هفت سال پیش، 59 غیرنظامی کشته شده اند.

او گفت که سعودی برای مشارکت قوی و محکم خود با ایالات متحده ارزش قائل است. وی افزود: همکاری نظامی ما با واشنگتن ادامه دارد و ما به همکاری نزدیک با شرکای آمریکایی خود در مقابله با تهدید موشک‌های بالستیک، راکت‌ها و پهپادهای فرامرزی ادامه خواهیم داد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را اندکی پس از ورود به کاخ سفید به منظور پایان دادن به حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که با حوثی ها می جنگد، متوقف کرد.

او متعهد شد که روابط با ریاض را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و سودی را به خاطر قتل جمال خاشقچی در سال 2018 توسط عوامل سعودی مورد انتقاد قرار داد. دموکرات‌های چپ گرا نیز در برابر حمایت از سعودی مقاومت می‌کنند.

سال گذشته، واشنگتن برخی از سامانه های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج کرد. این در حالی است که مقامات دولت بایدن اصرار دارند به دفاع از عربستان متعهد هستند. در همین ارتباط وزارت امور خارجه اخیرا فروش 280 موشک هوا به هوا را به ریاض تایید کرد. در ماه دسامبر، سنا پیشنهاد دو حزبی برای جلوگیری از معامله 680 میلیون دلاری را رد کرد.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: فروش 280 موشک هوا به هوا به ریاض کمک بزرگی به عربستان خواهد بود. اما او گفت که رسیدن تسلیحات به پادشاهی زمان می برد. وی افزود: ریاض علاوه بر این موشک های هوا به هوا به رهگیرهای پاتریوت نیاز دارد.

او گفت که سعودی ها شرایط سختی دارند. از سوی دیگر، حتی گفتن اینکه ما به دفاع از سعودی‌ها متعهد هستیم، در این شرایط یک اظهارنظر خطرناک است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خاورمیانه در نوامبر گفت که واشنگتن به طور قابل توجهی توانایی عربستان سعودی برای دفاع از خود را افزایش می دهد.

عربستان سعودی از زمان به عهده گرفتن رهبری ائتلاف عربی که در سال 2015 پس از سرنگونی دولت یمن و تصرف صنعا، در جنگ داخلی یمن مداخله کرد، با حوثی ها می جنگد.

مداخله ریاض توسط ایالات متحده و بریتانیا حمایت شد، اما رفتار عربستان در طول جنگ، انتقادات گسترده ای را برانگیخت و فشار را بر دولت ها برای توقف فروش تسلیحات به ریاض تحریک کرد. زیرا هزاران غیرنظامی یمنی از جمله صدها کودک در حملات هوایی ائتلاف کشته شدند.

ست جی جونز، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت که واشنگتن تهدید حوثی‌ها علیه عربستان سعودی را به رسمیت می‌شناسد و نگرانی دارد که اگر ایالات متحده از عربستان حمایت نکند، ریاض به سمت چین برود. او گفت که برخی عناصر دموکرات با این استدلال که ما باید از عربستان سعودی در برابر دشمنان دفاع کنیم و جلوی پیشروی چینی‌ها را بگیریم، در حال دور شدن از مترقی‌های چپ گرا هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر