پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۴۵۰
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: قهرمان پور تحلیلگر پژوهشگر روابط بین الملل معتقد است به دلیل فقدان وجود روایت از مذاکرات از سوی ایران و امریکا باعث شده که مخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نقش پررنگی ایفا کند.

به گزارش فکرشهر، رحمان قهرمان پور در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که نقش روسیه در مذاکرات پررنگ است یا اولیانوف با نقش‌آفرینی پررنگ در توییتر چنین تصویری را خلق کرده است، اظهار داشت: «آنچه در مورد نقش‌آفرینی روسیه گفته می‌شود چند دلیل دارد؛ یک دلیل این است که این بار امریکا در مذاکرات حضور مستقیم ندارد، بنابراین ما روایت امریکایی از مذاکرات نداریم.»

وی افزود«از سوی دیگر ایران هم ترجیح داده بر خلاف دوره گذشته، این بار خبرنگار ایرانی در وین نباشد؛ بنابراین در این طرف هم ما روایت و نقش‌آفرینی ایرانی نداریم، چینی‌ها هم با توجه به سنت خودشان علاقه‌ای به بحث کردن در رسانه‌ها ندارند؛ می‌ماند اروپا و روسیه. اروپا به دلیل اینکه در سطح داخلی مشکلات زیادی دارد ازجمله آنکه دولتی که در آلمان سر کار آمده، دولت جدیدی است و بریتانیا هم از اتحادیه اروپا خارج شده است؛ بنابراین نوعی عدم انسجام هم در اروپا وجود دارد.»

وی افزود: «مجموع موارد یاد شده به روسیه این فرصت را داده که صدایش بلند‌تر از مذاکرات گذشته شنیده شود. در واقع بدان صورت نیست که روس‌ها اولین بار باشد که چنین کاری می‌کنند. در گذشته هم اولیانوف یا روس‌ها خبر‌رسانی می‌کردند اما چون ایران و امریکا هم روایت خود را داشتند، تنها صدای روسیه نبود که شنیده می‌شد و پژواک پیدا می‌کرد.»

این تحلیلگر روابط بین الملل خاطرنشان کرد: «در این دور مذاکرات هم شرایط طوری شده است که صدای روس‌ها بیشتر شنیده می‌شود. از طرفی دیگر واقعیت امر این است که برخلاف سال 94 که روس‌ها در احیای برجام منافع زیادی نداشتند، این بار به دلیل تغییراتی که در محیط منطقه‌ای و در سیاست‌های امریکا رخ داده است، روس‌ها طرفدار این هستند که توافق انجام شود، در نتیجه به نسبت گذشته فعال‌تر هم شده‌اند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر