جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۵۷۱
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: طرح پیشنهادی به رئیس جمهور در مورد ته لنجی با تغییرات ۱۵ درصدی نه فقط برای استان بوشهر بلکه برای استانهای خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مصوب و در مرحله نوشتن آئین نامه های اجرایی آن هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، احمد محمدی زاده چهارشنبه شب در برنامه گفت وگو تلویزیونی با سیمای مرکز بوشهر افزود:زندگی ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان بوشهر تحت تاثیر تجارت و بازرگانی دریایی است و برای این استان که ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و از ۱۰ شهرستان، هشت شهرستان آن ساحلی، دارای ۲ هزار فروند لنج و صدها شناور صیادی دارد بسیار مهم است.

وی یادآور شد: براساس دستور رئیس جمهور طرح پیشنهادی خود را مبتنی بر چند موضوع اصلی شامل ایجاد کار برای لنج و لنجداران، ایجاد شغل برای ملوانان، افرادی که بعنوان فرزندان ما در قالب ماشین های شوتی اقدام به جابه جایی کالا می کنند و تامین کالا برای مغازه‌ها تنظیم شد؛ در زمان حاضر هفت هزار مغازه در بوشهر و شهرهای ساحلی کالاهای لنجها را به مسافران و گردشگران عرضه می کنند پس باید زمینه تامین کالا برای این واحدها را فراهم کرد.

محمدی زاده افزود: این طرح پیشنهادی با تغییرات ۱۵ درصدی نه فقط برای استان بوشهر بلکه برای استانهای خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مصوب و در مرحله نوشتن آئین نامه های اجرایی آن هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که باید سفر دوم را برای مردم پی گیری می کردیم تا کالا به اندازه کافی در مغازه ها باشد ما منتظر ابلاغ ائین نامه های اجرایی نشدیم و با پی گیری انجام شده مجوز سفر دوم را برای لنج ها گرفتیم و پی گیری شد که همه لنجها تا پایان آذر سفر نخست خود را رفته باشند.

استاندار بوشهر اظهار کرد: یک مشکلی که در این استان وجود دارد این است که صاحبان شناورهای سفاری و صیادی به دلایلی از ملوان‌های غیر بومی در سفرها استفاده می کنند که این کار خوبی نیست چون در استان به اندازه کافی ملوان بومی وجود دارد.

به گفته محمدی زاده ایجاد شغل در استان یکی از هدفهای مسئولان استان در راستای حمایت از ظرفیت ته لنجی است به همین دلیل تصمیم گرفته شد که از اول بهمن همه شناورهای سفاری و صیادی با ملوانان بومی به سفر بروند و ابلاغ و سازو کار اجرایی آن نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر ارتباط مستقیم و تنگاتنگ موضوع گردشگری استان با موضوع ته لنجی، بازار، مغازه ها و پاساژها گفت: فصل خوب استان بوشهر در نیمه دوم سال است و هوای خوب، ساحل زیبا، طبیعت خوب و سرسبز شدن زمین فرصتی را فراهم کرده که مردم از سراسر کشور به سمت استان بوشهر سفر کنند.

استاندار بوشهر ادامه داد: این استان به دلیل برخورداری از گردشگری ارزان میزبان ضعیف‌ترین قشرهای مردم شامل آن دسته از افرادی که نمی توانند به کیش و قشم سفر کنند، است و خیر و برکت و تحرک اقتصادی را در استان به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال از شروع فصل گردشگری در استان بوشهر (یک ماه پیش) تا پایان فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر مسافر و گردشگر وارد این استان می شوند و تلاش شده در شهرستانهای مختلف مقدمات آمدن این افراد فراهم شود

محمدی زاده گفت: تلاش شده با تامین امکانات و زیرساختها بوشهر و استانهای جنوبی و خلیج فارس به تفریحگاه مردم در نیمه دوم سال تبدیل شود.

 تامین وحدت، امنیت و سلامت از مولفه های اصلی همه فعالیت‌ها در استان به شمار می‌رود که در این مدت بر آنها تاکید و سعی شده این سه بستر برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم در جامعه حاکم شود.

امنیت لازمه و پیش نیاز رسیدن به پیشرفت، عمران و آبادانی است و نقش مهمی در پویایی جامعه دارد که با فعال کردن دستگاه‌های امنیتی و دفاعی سعی شده آرامش در استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: همچنین با کسانی که مخل امنیت هستند و بعضی از آنها از طرف جریان‌های خارجی هدایت می شوند مقابله و تلاش شده شرایط ایمنی در استان ایجاد شود.

محمدی زاده با اشاره به اهمیت مقوله سلامت در جامعه گفت: کرونا سلامت مردم را تهدید و بستر همه فعالیت‌ها را از بین برد به نحوی که تنها در مرداد ماه ۳۴۴ نفر در اثر کرونا در استان بوشهر جان دادند این درحالی است که در ۲ هفته گذشته هیچ فوتی ناشی از کرونا در استان به ثبت نرسید و در زمان حاضر کمتر از ۵۰ نفر در اثر کرونا در بیمارستان‌ها بستری و شمار مبتلایان روزانه به کمتر از ۱۵ نفر رسیده است .

وی ادامه داد: امروز بالای ۹۰ درصد مردم واکسن نوبت اول، ۸۰ درصد نوبت دوم و ۱۲.۵ درصد نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

به گفته محمدی زاده با اقدامات انجام شده در خصوص واکسیناسیون امروز جامعه به محیطی سالم تبدیل شده و بسیاری از فعالیت‌هایی که در اثر بیماری تعطیل شده بود دوباره به چرخه فعالیت بازگشتند.

استاندار بوشهر ایجاد وحدت و همدلی را از دیگر مولفه های مهم توسعه در استان برشمرد و اظهار کرد: در سایه وحدت است که جامعه به پویایی، رشد و ترقی می رسد در همین ارتباط تلاش شده از هر رفتاری که موجب اختلاف شود و حتی از پاسخ به یک رفتار اختلاف افکنانه نیز پرهیز شده و امروز جامعه ما در استان بوشهر یک جامعه یک دست، متحد و همه به دنبال خدمت به مردم تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: بعنوان خدمتگزار مردم هیچ چیزی را از قلم نینداخته ام و سعی شده در راستای خدمت به مردم از همه ظرفیتها استفاده شود.

به سرانجام رساندن آب شیرین کن ها مهمترین اولویت استان

استانداربوشهر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب استان بوشهر از خارج از استان تامین می شود گفت: معتقدم این استان با استفاده از قابلیت‌ها و وجود خلیج فارس این ظرفیت را دارد که بتواند صادر کننده آب باشد.

وی در خصوص آبشیرین کن های فعال در استان بوشهر افزود: در زما حاضر پنج هزار مترمکعب از آبشیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی نورویژه ماه گذشته وارد مدار شد و الان تمام تلاش ما این است که ۱۲ هزار مترمکعب باقی مانده تا پایان امسال یا اوایل بهار اینده این پروژه به صورت کامل وارد فاز بهره برداری می شود.

محمدی زاده در خصوص آبشیرین کن ۳۵هزار مترمکعبی مپنا که از بزرگترین واحدهای استان به شمار می رود اظهار کرد: با حمایت صورت گرفته و برطرف کردن مسائل جنبی و حاشیه ای روند اجرای این پروژه سرعت گرفته است.

وی با اشاره به آبشیرین کن پنج هزار مترمکعبی وحدتیه شهرستان دشتستان افزود: این آبشیرین کن آب مورد نیاز را از کانال آبی که به نخلستانها می رسد دریافت می کند مشکلاتی داشت که بررسی و مسائل آن برطرف و براساس وعده داده شده قرار است تا پایان امسال این پروژه وارد مدار  شود.

استاندار بوشهر در خصوص آبشیرین کن هزار مترمکعبی بخش آبپخش شهرستان دشتستان گفت: این واحد به دلیل برخی از مشکلات مدتها تعطیل بود و پیمانکار آن خلع ید شده و با پی گیری انجام شده گروه دیگری انتخاب و در حال تجهیز کارگاه هستند.

وی ادامه داد: یک واحد آبشیرین کن هزار مترمکعبی در پارک لیان بوشهر برای تامین آب مورد نیاز روستاهای هلیله و بندرگاه پیش بینی شده که به لحاظ ساختمانی پیشرفت داشته و منتظر تجهیزات و فیلترها هستند که تلاش می شود تا سال آینده این واحد به بهره برداری برسد.

استاندار بوشهر در خصوص آبشیرین کن سیراف - جم که قرار است ۲۸ هزار مترمکعب آب را به شهر جم و شهرکهای نفت در آن منطقه برساند گفت: این آبشیرین کن به لحاظ پیشرفت کار دچار مشکلاتی است که به سرمایه گذار فشار آورده ایم که کار را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: این واحد آبشیرین کن ۲ بخش آبشیرین کن شامل ۲ بخش آبشیرین کن و خطوط انتقال آب از سیراف به جم و یک شبکه برق است که باید ایجاد شود.

به گفته محمدی زاده در زمان حاضر شهرکهای نفت در جم مجبور هستند روزانه چهار هزار مترمکعب آب را با تانکر به عسلویه منتقل کنند و این امر باعث شده افزون بر اینکه آسیبهایی به اتوبان ما بین عسلویه به جم وارد شود همیشه این محور متراکم باشد و سالانه ۷۰ میلیارد تومان نفت بابت حمل آب از عسلویه به جم هزینه کند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با نفت  و شرکت آب و فاضلاب گفت: سرمایه گذار قول داده که تا چهار ماه آینده حداقل ۱۰هزار مترمکعب از ۲۸ هزار مترمکعب آب را وارد مدار کند و در خط انتقال لوله گذاری انجام شده و پنج مخزن در مسیر تکمیل شده و پمپهای آب نصب شده اما خط انتقال برق که باید تا انتها برود و این پمپها از آن استفاده کند باید ایجاد شود که نشده است.

به گفته محمدی زاده این خط انتقال برق ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد که این اعتبار در آبفا وجود نداشت و در توافق با نفت قرار شد همین پولی که سالانه نفتی ها بابت اجاره تانکر می دهند و با استفاده از مصوبه سفر هیات دولت بابت این کار روی هم گذاشته و این اعتبار تامین شود.

وی یادآورشد: همچنین توافق شده به جای اینکه آب با تانکر به شهرکهای نفت منتقل شود ۱۰ هزار مترمکعب آب از پالایشگاههایی که الان آب تولید می کنند را ازطریق خط لوله محرم  به منطقه جم منتقل شود بنابراین به مردم جم و شهرکها نفت این نوید را بدهم که تا خرداد ۱۴۰۱ آب به جای تامین روزانه چهار هزار مترمکعب با تانکر حداقل روزانه ۱۰ هزار مترمکعب از طریق خط لوله منتقل می کنیم.

روند اجرای سدها در استان شتاب می گیرد

استاندار بوشهر با بیان اینکه آب سد آبی ارزان و پایدار است گفت: احداث سدها به موازات آبشیرین کن ها برای استان بوشهر مهم هستند و به طور جدی به دنبال سرعت بخشی در روند اجرای آنها هستیم.

محمدی زاده با اشاره به بارش های موثر هفته گذشته اظهار کرد: به برکت لطف خدا در بارندگی هفته گذشته سدهای اخند، ارغون و خائیز که عملیات اجرایی آنها روبه پایان بود آبگیری شد.

وی با اشاره به سرعت بخشی در اجرای سد دشت پلنگ افزود: در زمان حاضر یکی از مهمترین سدهای استان بوشهر سد مخزنی دالکی است که با ۲۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن قابل برداشت باید آبیاری نخلستانهای  شهرستاندشتستان را  انجام دهد که امروز با ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

محمدی زاده اضافه کرد: بزرگترین مصوبه سفر هیات دولت به استان بوشهر با ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به سد دالکی بود که الان بخشهای اول این مصوبه تخصیص آن صادر و پول آن در حال تزریق است.

او یادآور شد: ۵۰ میلیارد تومان برای خرید ابزار دقیق می خواستند که باید زیر سد به کار می گذاشتند که رفتار زیرین سد را کنترل کند که با تخصیص اعتباری که از محل سفر هیات دولت انجام شده حل و با خرید این تجهیزات سال آینده عملیات دیواره اصلی سد سرعت می گیرد.

استاندار بوشهر افزود: برای منابع این سد موضوع تهاتر نفت قطعی شده و بخشی از منابع مورد نیاز سد دالکی نیز از محل تهاتر با نفت انجام و بخش دیگر نیز انجام و سال آینده شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی گفت: در زمان حاضر فرازبند، کانال‌ها و تونل‌های انتقال آب سد انجام شده اما دیواره اصلی سد که تا زمانی که انجام نشود امکان آبگیری وجود ندارد از سال آینده اغاز می شود.

به گفته محمدی زاده سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب روان آب از طریق رودخانه های فصلی در این استان  وارد دریا می‌شود؛ این امر برای کشوری که دچار بحران اب است و مردم در خیلی از شهرستانها برای آب کشاورزی و حتی آب آشامیدنی تظاهرات می کنند امر مهمی است.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم ۲ میلیارد مترمکعب روان آب به این راحتی زمینهای کشاوری را اینگونه تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و خاک حاصلخیز را هم همراه آب وارد دریا میکند که از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو در حال پی گیری هستیم که حداقل پنج رودخانه های اصلی و فصلی استان بوشهر که آب را از سرریز زاگرس جنوبی یعنی از سرریز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد که می آیند و از استان بوشهر راهی دریا می شود مطالعات این سدها در دستور کار قرار بگیرد و با تکمیل مطالعه تلاش می شود در سال آینده با تخصیص اعتبار این سدها را آغاز کنیم

محمدی زاده همچنین به مردم منطقه تنگ ارم دشتستان این نوید را داد که سد دهرود از مصوبه های سفر هیات دولت به استان بوشهر بود و برهمین اساس اوایل سال آینده عملیات اجرایی این سد آغاز می‌شود.

راه آهن پروژه حیاتی استان بوشهر

وی یادآور شد: اگر راه آهن به بوشهر وصل نشود این بندر از خاصیت می افتد کما اینکه این امر در سالهای گذشته کمرنگ شده بود این درحالی است که صاحبان کالا ترجیح می دهند کالاها وارد بنادری شوند که می توانند از طریق راه آهن ارزان تر و مطمئن تر کالاها را به مرکز کشور برسانند وامروز بوشهر بعنوان تنها بندر ساحل جنوب فاقد خط راه آهن است.

محمدی زاده گفت: همچنین استقرار واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر و محصولاتی که تولید می کنند نیز باید از طریق راه آهن به مرکز منتقل شود که این امر ضرورت احداث ریل را در این استان دوچندان کرده است.

به گفته محمدی زاده پروژه راه آهن شیراز - بوشهر  بعد از ۱۴ سال تنها هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته چون در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ که اوج درآمدهای نفتی ایران به شمار می‌رود و همه استان‌های کشور از این درآمد های نفتی بیشترین  استفاده را برای ایجاد زیرساخت‌ها کردند استان بوشهر به دلیل وجود برخی اختلاف‌های موجود در بین مسئولان عقب ماندند و نتوانستند از این فرصت استفاده کنند به نحوی که در این مدت تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

محمدی زاده ادامه داد: بعد از سفر رئیس جمهور و تاکید ایشان برفعال شدن پروژه خط راه آهن شیراز - بوشهر باپی‌گیری های انجام شده پروژه راه آهن شیراز - بوشهر به راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تبدیل شد و محصولاتی که قرار بود به وسیله خط لوله از منطقه عسلویه به مرودشت منتقل شود حذف و مقرر شد این کار با قطار انجام شود.

وی یادآور شد: ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه نیاز است که قرار شد از محل تهاتر نفت اعتبار لازم برای سرعت گرفتن پروژه تامین شود و وزیر راه و شهرسازی نیز  به دنبال ساز و کارهایی است که از این طریق برای این پروژه تامین اعتبار شود.

محمدی زاده افزود: همچنین برای سرعت بخشی در کار درخواست شده پیمانکار سومی نیز وارد شود که در کنار تزریق بخشی از اعتبارات مورد نیاز روند کار با سرعت انجام شود.

 
 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر