جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۸۵۱
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: می‌گویند وقتی یک شوتی‌سوار در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت تنها در مقصد ترمز می‌گیرد، رانندگانی که مسیر صخره‌ای و کوهستانی برای‌شان فرقی ندارد و در تلاشند هرچه زودتر بارشان را به مقصد برسانند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، سرعت بالا، گاهی مخدوش کردن پلاک و تقویت موتور خودرو مشخص‌های یک خودرو شوتی است که بیشتر آنها سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا هستند اما بارزترین ویژگی این خودروها بالا بودن کمک فنرهای عقب آنهاست برای آنکه پس از بار زدن محموله، سنگینی بار، شاسی خودرو را از حد مجاز پایین نیاورد.

بعید است به استان‌های مرزی سفر کرده و این خودروها را ندیده باشید. در بیشتر مواقع به صورت گروهی در دل تاریکی شب با سرعت بالاتر از ۱۲۰کیلومتر در ساعت، جاده‌ها را طی می‌کنند تا به مقصد برسند از همین رو حوادث متعدد رانندگی ناشی از فعالیت این گروه در استان بوشهر خسارت‌های جبران‌ناپذیری مالی و جانی برای بسیاری افراد ایجاد کرده‌اند.

 بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در سراسر کشور، اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را از همین شوتی‌ها تامین می‌کنند. اجناسی که بهای آنها به دلیل ورودشان از راه ته‌لنجی پایین‌ است؛ از همین رو پول به نسبت خوبی، به شوتی‌ها می‌دهند، پولی که به قیمت خون شوتی‌ها یا به اصطلاح قاچاق‌برهاست.

روشن و شفاف نبودن موضوع کالای همراه ملوان موجب دو دستگی شده است برخی توقیف خودروهای شوتی و برخورد جدی با آنها را صحیح می‌دانند و گروهی خواهان خودداری پلیس از توقیف آنها هستند.

دریافتی‌های نجومی شوتی‌ها حقیقت ندارد

کریم ۴۳ ساله یکی از رانندگان خودروهای شوتی است، او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: چهار سال است که بار از گناوه به تهران می‌برم؛ پیش از این در یک مغازه کارگری یا به اصطلاح پادویی می‌کردم صاحب کارم ورشکست شد و مغازه را فروخت. شغل دیگری در گناوه پیدا نمی‌شد مجبور شدم دار و ندارم را فروختم، یک سمند خریدم و ناچار به جابه‌جایی بار با خودرو سواری مشغول شده‌ام.

او ادامه می‌دهد: در شرایط سخت اقتصادی امروز، بیکاری و نبود شغل مناسب تعداد زیادی از افراد در بنادر برای تامین معاش زندگی و آوردن نان بر سر سفره خانواده‌شان وارد این حوزه شده‌اند، من هم یکی از انها هستم که برایم فرقی نمی‌کند شوتی یا قاچاق‌بر بخواننم؛ من یک پدرم، باید شکم زن و بچه‌ام را سیر کنم وگرنه چه کسی جانش را برای چندرغاز با خطرات جاده قمار می‌کند.

این راننده بیان می‌کند: متاسفانه رانندگان خودروها شوتی تنها ما پدرهای خانواده نیستیم، در بحبوبه بیکاری بسیاری از زنان سرپرست خانوار و جوانان مجرد هم هستند که خسته از بار مشکلات زندگی و بیکاری‌های پس از تحصیل به این کار روی آورده‌اند.

وی عنوان می‌کند: بعضی ما را قاچاق‌بر خطاب می‌کنند اما چرا جابه‌جایی کالاهای وارداتی که از نقطه صفر مرزی عبور کرده باید جرم تلقی شود؟ اگر کالا قاچاق است که باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود؛ ما که کالاهایی را که وارد کشور شده از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌کنیم و مسئول آن نیستیم که این کالا قانونی و یا با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده است.

کریم اضافه می‌کند: دریافتی‌های نجومی برای هر سفر شوتی‌ها واقعیت ندارد ما برای هر سفر بسته به نوع کالایی که جابه‌جا می‌کنیم درون استان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و خارج از استان سه تا چهار میلیون تومان دریافت می‌کنیم. برای مثال برای انتقال بار از بوشهر تا تهران سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌گیریم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه سوخت یک میلیون تومان سایر هزینه‌ها و حدود یک میلیون تومان برای یک سفر چهار روزه نصیب‌مان می‌شود.

جابه‌جایی اجناس ته لنجی بین تمامی شهرهای استان آزاد شد

استاندار بوشهر روز گذشته جابه‌جایی اجناس ته لنجی توسط خودروهای شوتی بین تمامی شهرهای استان را آزاد اعلام کرد.

احمد محمدی‌زاده در خصوص رانندگان خودروهای شوتی بیان کرد: این رانندگان که بیشتر جوان هستند مانند فرزندان ما هستند و در اینجا اعلام می‌کنم این قشر زحمتکش که در گذشته به‌دلیل ممنوع بودن جابجایی اجناس در سطح استان با تردد خطرناک در جاده ها جان خودو دیگران را به خطر می انداختند و در سال گذشته تصادف این خودروها ۳۵هم استانی را به کام مرگ فرستاد من بعد می‌توانند از شهرهای مبدا در استان اجناس را در سطح استان به تمام نقاط حمل کنند و این اقدام از این تاریخ قاچاق محسوب نمی‌شود.

وی از دیگر محاسن این دستور را پر شدن بازارهای تمامی شهرهای استان از اجناس مورد نیاز دانست که با اجرای این مصوبه می‌تواند کمبود در تهیه مایحتاج در سراسر استان را مرتفع کند.

مجوز جابه‌جایی اجناس ته لنجی درون استان بوشهر روی کاغذ

یکی از بازاریان گناوه در گفت‌وگو با ایسنا درباره مجوز جدید استانداری در خصوص خوردوهای شوتی اظهار کرد: رفع محدودیت جابه‌جایی کالای همراه ملوان در محدوده استان بوشهر پیش از این و در دولت قبل نیز اعلام شد اما آنچه اجرایی شد با مصوبه روی کاغذ متفاوت بود؛ در دولت قبل یکبار اعلام کردند که خودروهای شوتی برای جابه‌جایی بار درون استانی مشکلی ندارند اما بیش از ۳۰ خودرو شوتی توقیف شدند.

وی افرود: وقتی ما باری را از دبی خریداری می‌کنیم اگر بخواهیم منتظر دریافتش از لنج‌های بندرریگ و دیلم باشیم باید هفته‌ها صبر کنیم، در این مواقع اگر بازاری به جنسش نیاز فوری داشته باشد ترجیح می‌دهد با پرداخت مبلغی به یک راننده شوتی در کمتر از ۴۸ ساعت بارش را از لنج‌های دلوار و کنگان دریافت کند.

اگرچه امید می‌رود که با سازوکارهای صحیح و کارشناسی شده قصه مشکلات راننده‌های شوتی به پایان برسد اما اکنون که فعالیت‌های جابه‌جایی کالا ته‌لنجی در استان بوشهر به‌حالت عادی در آمده و امید می‌رود معضلات و مشکلات پدیده خودرو شوتی بر چیده شود و مسئولان حوزه انتظامی و قضایی همکاری‌های لازم را با این گروه داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر