جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۸۷۹
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰

فکرشهر: معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: شرکت مانا ابتکار مهر ایرانیان به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان این پارک موفق به طراحی و ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالحسن بهرامی افزود: این شرکت با استفاده از توان داخلی و تکیه بر متخصصان خود برای نخستین بار در کشور اقدام به ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز  کرده است.

وی بیان کرد: پلنوم قطعه از توربین گاز است که نقش دهانه ورودی هوا را ایفا می‌کند که این قطعه در گذشته از جنس آلیاژ ضد زنگ ۳۱۶ با وزن تقریبی ۲ هزار کیلوگرم تولید می‌شد.

بهرامی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های ساختی در نمونه فلزی در کشور و شرایط تحریمی این شرکت با تحقیق و توسعه موفق به طراحی و ساخت نمونه کامپوزیتی پلنوم توربین گاز شده است.

وی عنوان کرد: طراحی پلنوم کامپوزیتی از نظر هندسی به گونه‌ای است که سرعت  و فشار هوای ورودی در همه جای پلنوم یکنواخت بوده و این در حالی است که در نمونه فلزی به دلیل مشکلات ساختی نمی‌‍ توان چنین طراحی را انجام داد.

مدیر واحد دانش بنیان مانا ابتکار مهر ایرانیان نیز گفت: در نمونه کامپوزیتی انحناهای ایجاد شده بر روی بدنه موجب توزیع یکنواخت سرعت و فشار هوای ورودی می‎ شود.

جلال سویزی افزود: وزن پلنوم کامپوزیتی ۳۰۰ کیلوگرم است  و بطور کلی مزایای پلنوم کامپوزیتی نسبت به فلزی شامل سبکی، توزیع یکنواخت فشار هوای ورودی، بهبود عملکرد توربین گاز، هزینه تعمیر و جابجایی پایین، هزینه پایین ساخت نسبت به نمونه فلزی و مقاومت به خوردگی بالا است.

وی یادآورشد: این قطعه نسبت به نمونه خارجی آن (ساخته شده توسط شرکت معتبر آلمانی) ۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است و موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر