پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: برای تقدیر از برگزیدگان دومین مسابقه کتابخوانی نشریه «فکرشهر» و شهرداری برازجان، نشستی با حضور تعدادی از برگزیدگان درون استانی برگزار شد...
کد خبر: ۱۰۴۹۹۶
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

فکرشهر: برای تقدیر از برگزیدگان دومین مسابقه کتابخوانی نشریه «فکرشهر» و شهرداری برازجان، نشستی با حضور تعدادی از برگزیدگان درون استانی برگزار شد.

به گزارش «فکرشهر»، رییس اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان در این نشست گفت: ترویج فرهنگ، به خصوص فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک وظیفه همگانی است. یعنی ما باید این را از خانواده شروع کنیم، به فرزندان و اعضای خانواده مان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را آموزش دهیم. 

محمدرضا کوهکن افزود: خیلی از مشکلاتی که ما در جامعه داریم،  حتی مشکلات کوچک که گاهی خطر آفرین هم هستند، به واسطه نبودن آموزش و آگاهی لازم در آن زمینه است. پس یکی از اهداف کتابخوانی، افزایش آگاهی است. 

وی گفت که «اگر کسی از من به عنوان رییس اداره فرهنگی شهرداری و تجربیاتی که به دست آورده ام، توصیه ای برای اولویت کارها بخواهد، می گویم آموزش، آموزش و آموزش» و ادامه داد: خیلی از مشکلاتی که در تمام زمینه ها به وجود می آید به واسطه آموزش است و نبود آن چرا که ما در بحث آگاهی  مشکل داریم. مثلا همین سواد رسانه ای! ممکن است با یک خبر کذب، با آبروی کسی بازی شود. مثلا کسی با کسی مشکل دارد و خبری کذب از او منتشر می کند و ما بدون توجه به صحت و سقم آن خبر، آن را نشر می دهیم و با آبروی یک خانواده بازی می کنیم که همین هم در اثر نبودن آگاهی لازم و آموزش است.

محمدرضا کوهکن افزود: جای آموزش در جامعه خالی است و در حوزه سواد رسانه ای و بحث فرهنگ خیلی باید کار شود. 

رییس اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان اظهارداشت: هر چیزی را که می خوانیم، اطلاعات جدیدی را قطعا به اندوخته های قبلی ما می افزاید. این اطلاعات، هر چند کوچک و کم و گاه تاثیراتی گذاشته که به واسطه اش، حتی زندگی انسانی را نجات داده ایم؛ لذا هر قدر دانش و آگاهی بیشتری داشته باشیم، خودمان را برای غلبه بر چالش های زندگی بیشتر آماده می کنیم و راحت تر می توانیم مقابله کنیم. 

وی افزود: خیلی از کسانی که به بن بست فکری می رسند به دلیل نداشتن مطالعه کافی است و اگر بتوانیم کاری کنیم که مطالعه و کتاب خواندن یک فرهنگ شود و سرانه مطالعه افزایش یابد و مطالعه بتواند جایگاه خود را یافته و سرانه آن را در جامعه ببریم بالا، خدمت بزرگی انجام داده ایم.

کوهکن همچنین گفت که اداره فرهنگی شهرداری برازجان، در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات زیادی انجام داده از جمله احداث و اهدای کتاب و کتابخانه و مسابقه کتابخوانی.

مدیرمسوول نشریه «فکرشهر» نیز در این نشست، توضیح مختصری درباره روند برگزاری این مسابقه مطرح کرد و گفت: این فراخوان، دومین مسابقه کتابخوانی «فکرشهر» بود و ما از مخاطبین و شهروندانمان درخواست کردیم خلاصه آخرین کتابی را که خوانده اند، با ما به اشتراک بگذارند که هم دیگران از آن محتوا استفاده کنند و هم اگر کسی علاقه مند شد، کل کتاب را مطالعه کند.

نرگس محمدزاده فرد ادامه داد: دور نخست این مسابقه که به مناسبت هفته کتاب خوانی در آبان ماه فراخوان داده شد، سال 1397 بود و پس از آن به دلیل برخی مسایل از جمله کرونا، متوقف شد تا امسال که کمی وضعیت بهبود پیدا کرد و خوشبختانه موفق شدیم دومین دوره را برگزار کنیم.

وی گفت: جای خیلی خوشحالی داشت که تعداد آثار رسیده به این دوره مسابقه بسیار بیشتر شده بود، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان. در دوره نخست، ما از دو کودکی که در مسابقه شرکت کرده بودند، برای تشویق، تقدیر کردیم ولی امسال از بین آثار رسیده، افراد برگزیده انتخاب شدند که این خود جای خوشحالی دارد، ضمن این که از نقاط مختلف کشور و استان در این مسابقه شرکت کرده بودند.

محمدزاده فرد افزود: از استان های مازندران، ایلام، تهران، کرمان و فارس و شهرستان های مختلف استان بوشهر در این دوره مسابقه شرکت کرده بودند و حتی دو نفر از برگزیدگان از شهرستان های دیگر استان و دو برگزیده هم از استان های دیگر (فارس و کرمان) هستند و یکی دیگر از برگزیدگان هم استانی ولی ساکن استانی دیگر که نتوانستند به دلیل بعد مسافت در این مراسم شرکت کنند و این برای ما خیلی جای خوشحالی دارد چرا که می بینیم هم در سراسر استان و سراسر کشور افرادی هستند که به حوزه کتاب و کتابخوانی علاقه مند باشند و هم این که در نقاط مختلف استان و کشور، «فکرشهر» را می بینند و می خوانند.

نرگس محمدزاده فرد ادامه داد: ما در مجموعه «فکرشهر»، از روزی که فعالیت مان را آغاز کردیم، هدفمان افزایش دانایی بوده؛ و حتی وقتی مجوز نشریه را می گرفتیم، واژه اجتماعی و فرهنگی را به سیاسی و دیگر واژگان اولویت دادیم و می دانیم که فرهنگ و جامعه دو مقوله ادغام شده در هم هستند و نمی توان این دو را از هم تفکیک کرد.

صاحب امتیاز و مدیرمسوول هفته نامه «به فکرشهر» و پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» اظهارداشت: 32 ارگان و اداره در کشور داریم که بحث فرهنگ برایشان تعریف شده و قرار است کار فرهنگی کنند و عنوان فرهنگی به ایشان پیوست شده، ولی متاسفانه آن چه که باید نمی شود و ما واقعا از مجموعه شهرداری و شورای شهر برازجان و به ویژه اداره فرهنگی شهرداری برای همراهی ایشان با مجموعه ها و فعایت های فرهنگی سپاسگزاریم.

وی با قدردانی از همراهی شهرداری و شورای شهر برازجان و مدیر کنونی روابط عمومی شهرداری و به ویژه اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری و رییس آن برای داشتن دغدغه فرهنگی، اضافه کرد: من زیاد اهل سخنرانی نیستم و هدف فقط طرح مراحل اجرای مسابقه بود و عرض تبریک و سپاس از حضور و همراهی شما.

سردبیر نشریه «فکرشهر» هم در این نشست درباره داوری آثار رسیده گفت: دور اول مسابقات، مرحوم «حسن انصاری» داوری آثار را بر عهده داشتند و آن زمان قرار شد اگر این مسابقات ادامه داشته باشد، ایشان سال های بعد هم داوری را بر عهده داشته باشند که متاسفانه در بین ما نیستند و یادشان را گرامی می داریم و روحشان شاد.

محمد محمدزاده فرد افزود: چون ما می خواهیم داوری ها کاملا عادلانه باشد و این شائبه ایجاد نشود که خدایی نکرده حق کسی ضایع شده، در دور اول برگزاری مسابقه، به طور کامل داوری آثار را فیلم برداری کردیم و منتشر هم شد. این دوره هم داوری آثار را یکی از نویسندگان استان بر عهده داشتند، جناب «مهدی انصاری» که اهل و ساکن بوشهر هستند و تا پیش از این، هیچ ارتباطی بین مجموعه «فکرشهر» و ایشان نبود و توسط دوست عزیزی به عنوان استاد ادبیات و داستان به ما معرفی شدند و داوری آثار به طور کامل با ایشان بود.

وی ادامه داد: آثار برای ایشان ایمیل شد و صفر تا صد داوری بر عهده داور مسابقه بود و ایشان در ویدیویی که منتشر شد، ملاک های انتخابشان را هم فرمودند و در نهایت برندگان اعلام شدند و حتی افرادی خارج از استان بوشهر هم در میان برگزیدگان بودند در حالی که ما هیچ شناختی از ایشان نداشتیم و این همه برای این بود که مجموعه »فکرشهر» هیچ نقشی در داوری آثار نداشته باشد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر