پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۲۰۴
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰

فکرشهر- سامان صفا: معروفيت قصه‌ی خرید کشتی آروس مهیار کیش براي تردد دریایی آسان مردم جزيره خارگ از قصه‌های مجيد، تن‌تن و ميلو، من و بابام و كفشهای عمونوروز فراتر رفته و این روزها بازهم سريال قصه‌های آن در حال بازگوشدن است!

یکی از مصوبات سفرهای دولت دكتراحمدي نژاد به استان بوشهر (بهمن‌ماه ۱۳۸۸)، خرید یک فروند کشتی مسافربری جهت تردد اهالی جزیره خارگ و کارکنان صنعت نفت و به‌کارگیری آن درتردد دريايي ميان جزیره خارگ و بندر بوشهر و بالعکس بوده است كه این مهم پس از پیگیری‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بخشداری و شورای اسلامی شهر خارگ و اهالی بومی، عملی گردید و طبق مصوبه ذکرشده، شرکت ملی نفت ایران با واریز مبلغ پنج میلیارد تومان به‌حساب سازمان بنادر و دریانوردی، عملا” طرح خرید این کشتی را به مرحله‌ی اجرا درآورد.

اين پرداخت در تاریخ دی‌ماه ١٣٩٢

محقق شد و متعاقب آن و بازهم با پیگیری‌ها و اعتراضات اهالی بومی اين جزیره، درسال ۱۳۹۵ و درحرکتی غیرمنتظره، سازمان بنادر و دریانوردی با واریز مبلغ پنج میلیارد تومان به‌حساب شخصی بنام فولادي، دستور ساخت کشتی مسافربری را به ایشان صادر نمود!!! ضمن آنكه تاكنون نیز مشخص نشده كه این شخص بر اساس کدام مقررات، ضوابط و شرایط جاری انتخاب گردیده، كه هنوز هم جای سؤال دارد، به‌هرتقدیر مجری این کار دستور ساخت را به شرکتی در قشم ارائه نمود که در ادامه مجددا” سازمان بنادر و دریانوردی مبلغ دو میلیارد و شش‌صد میلیون تومان از محل وجوه خود به‌حساب ایشان واریز تا کشتی مسافربری جهت اهالی بومی خارگ در جزیره قشم و از سوی شرکت ترکیه‌ای مونتاژ و به بهره‌برداری رسید. ظرفیت کشتی فوق ۱۵۸ نفر می‌باشد و بانام اختصاری “آروس مهیار کیش” در همین جزیره به ثبت رسیده است. پس از ورود این کشتی به آب‌های بندر بوشهر (فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶) تردد آن بين خارگ وبوشهرانجام كه تاكنون تردد آن ادامه دارد، اما اين پايان كارنبودچراكه كشتي فوق بدون نظارت ارگان‌ها و درحالی‌که تعهد خدمت و سرویس‌دهی ده‌ساله به اهالي اين جزيره دارد از سوی فولادي به‌عنوان مالك، به شخص ديگري بنام باستين

فروخته شد كه اين تازه اول درگیری‌های تردد این كشتي با مسئولین و مردم خارگ بود! از قیمت بليط گرفته تا تهیه سوخت و نحوه تردد روزانه و پرداخت یارانه از سوی ارگانهاي دولتي و... همه و همه دست‌به‌دست هم داد تا کشتی حدود هشت میلیارد تومانی كه از مصوبات رياست جمهوري جهت رفاه حال و آسایش مردم جزیره‌نشین خارگ می‌باشد، امروزه باتك موتور و درراه دريايي خارگ به گناوه و بالعكس تردد نمايد و كسي هم نمی‌تواند در مورد اين كشتي و حق اين مردم مظلوم كه با کمترین وسيله ايمن حاضر به جابه‌جایی می‌باشند، حرفي بزند چراکه مسئوليني كه می‌بایستی حامي مردم باشند، متاسفانه این‌گونه نبوده و روزانه شاهد آن هستيم كه اين مردم براي تردد دریایی‌شان با مشکلات عدیده‌ای مواجهه می‌باشند و کشتی‌ای كه به نام مردم خریداری‌شده است، متاسفانه در كام برخي مسئولان فرورفته است!

اما شنیده‌ها حكايت از آن دارد كه با حضور بخشدار جديد و آینده‌نگر خارگ، اين معضل ديرينه در حال مرتفع شدن كامل بوده و مشکل عمده و کهنه اين مردم دردكشيده، در حال مرتفع شدن است!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر