جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۵۳۱۹
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

فکرشهر: اسرائیلی‌ها دوربین‌های پوشیدنی با قابلیت تشخیص چهره تولید می‌کنند، بیست سال پس از طراحی دیوار بحث‌برانگیز بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، اکنون اسرائیل در حال توسعه یک ابزار امنیتی است که نیازی به سیمان ندارد: دوربین‌های بدنی با فناوری تشخیص چهره.

به گزارش فکرشهر از انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، تیرزا، سرهنگ سابق ارتش اسرائیل، می‌گوید که شرکت او با مسئولیت محدود، قصد دارد دوربینی تولید کند که به پلیس امکان می‌دهد جمعیت را به سرعت اسکن و افراد را در زمانی بسیار کوتاه، شناسایی کند، حتی اگر صورت آن‌ها مبهم باشد.

البته این تصمیم، انتقاد‌های جهانی را برانگیخته است و غول‌های فناوری ایالات متحده از ارائه این فناوری به پلیس با اشاره به خطرات حریم خصوصی خودداری کردند، با این حال، طرفداران این سیستم از جمله تیرزا توانایی آن را برای ردیابی افراد یا شناسایی اشخاص گمشده مطرح می‌کنند.

او گفت که با Corsight AI مستقر در تل‌آویو همکاری کرده است تا دوربین پلیسی را بسازد که می‌تواند فوراً افراد را در یک جمعیت شناسایی کند، حتی اگر ماسک، آرایش یا استتار داشته باشند و می‌تواند آن‌ها را با عکس‌های مربوط به دهه‌های قبل نیز مطابقت دهد.

به نظر می‌رسد پلیس استرالیا و انگلیس قبلاً این فناوری را آزمایش می‌کردند. به گفته شرکت تحقیقات بازار Mordor Intelligence که رشد آن را تا سال ۲۰۲۶ به ۱۱.۶ میلیارد دلار پیش بینی کرده است، صنعت تشخیص چهره در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۷ میلیارد دلار ارزش داشت.

فیسبوک، مایکروسافت، آمازون و آی‌بی‌ام همگی فروش برنامه‌های تشخیص چهره را به مجریان قانون به طور موقت یا دائم متوقف کرده‌اند. مقامات حقوق بشری نیز، عمدتا این نوع اقدامات را "نفرت انگیز" می‌خوانند.

اما سیستم‌های نظارتی که در اسرائیل توسعه یافته است، تاریخچه شطرنجی دارد. گروه NSO که توسط کهنه سربازان اطلاعاتی ارتش اسرائیل تأسیس شده است، نرم افزار Pegasus را ساخته که می‌تواند از تلفن‌های همراه جاسوسی کند.  

مقامات ایالات متحده NSO را در ماه نوامبر در فهرست سیاه قرار دادند و فیس بوک و اپل پس از کشف این نرم افزار جاسوسی در دستگاه‌های متعلق به مخالفان و روزنامه نگاران از این شرکت شکایت کردند.

در ماه نوامبر، سربازان سابق اسرائیلی فاش کردند که از هزاران فلسطینی عکس گرفته اند تا یک پایگاه داده برای برنامه نظارتی گسترده تشخیص چهره در شهر الخلیل کرانه باختری ایجاد کنند.  در سال ۲۰۲۰، مایکروسافت از شرکت تشخیص چهره اسرائیلی AnyVision، که اکنون به Oosto تغییر نام داده است، به دلیل دخالت ادعایی این شرکت در نظارت بر فلسطینیان، جدا شد.

این شرکت با سازمان‌های مجری قانون و شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان کار می‌کند و نرم‌افزار آن در ایست‌های بازرسی استفاده می‌شود که کارگران فلسطینی از طریق آن‌ها به اسرائیل می‌روند.  

واتس، مدیرعامل Corsight گفت که شرکت او تعدادی قرارداد در اسرائیل و قرارداد‌هایی نیز با  دولت دارد، اما با استناد به توافق نامه‌های عدم افشا از توضیح بیشتر خودداری کرد.

ندیم نشیف، فعال حقوق دیجیتال فلسطینیان گفت که استفاده از فناوری تشخیص چهره، "کنترل" اسرائیل را بر فلسطینیان مستحکم کرده و بر "سلطه" فضا‌های فیزیکی افزوده است. اما تیرزا استفاده از آن در پست‌های بازرسی را ستود و گفت که هدف اصلی، کاهش "اصطکاک" بین سربازان و ساکنان این مناطق است.

تیرزا در سال ۲۰۰۲ سرهنگ ارتش اسرائیل بود که وظیفه طراحی دیوار علیه فلسطینیان را بر عهده داشت.  بخشی از دیوار بتنی سر به فلک کشیده، بخشی حصار، اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) در امتداد مرز اسرائیل و کرانه باختری می‌رود.

فلسطینی‌ها می‌گویند که ساخت دیوار نزدیک به ۱۰ درصد از کرانه باختری را اشغال کرده است و دادگاه بین المللی دادگستری آن را غیرقانونی اعلام کرده است.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر