جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۳۷۷
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

فکرشهر: لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته افراد مطلع از مذاکرات احیای برجام، با رسیدن گفتگوها با ایران به مرحله ای حساس، اختلاف‌هایی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بر سر میزان رفتار سخت گیرانه با تهران و زمان کناره‌گیری از مذاکرات ظاهر شده است.
به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه ی این مطلب آمده است: مقامات ایالات متحده در آخر هفته تایید کردند که ریچارد نفیو، معاون فرستاده ویژه در امور ایران، تیم را ترک کرده است. نفیو، معمار تحریم‌های اقتصادی قبلی علیه ایران، از موضع سخت‌تر در مذاکرات فعلی حمایت کرده بود و از اوایل دسامبر در مذاکرات وین شرکت نکرده است.

افراد مطلع گفتند که دو تن دیگر از اعضای تیم از مذاکرات جدا شده اند، زیرا آنها نیز خواستار موضع سخت تری در مذاکره بودند.

منابع می گویند از جمله موضوعاتی که باعث اختلاف در تیم مذاکراتی امریکا شده، این است که تحریم‌های موجود را تا چه حد محکم اجرا کنند و اینکه مذاکرات را باتوجه به آنکه ایران آن را طولانی می کند، قطع کنند یا نه.

این اختلافات در زمان حساسی پدیدار شده، آن هم در حالی که مقامات آمریکایی و اروپایی هشدار می‌دهند که تنها چند هفته برای نجات توافق برجام باقی مانده است تا اینکه ایران دانش و توانایی تولید سریع سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب  اتمی را به دست آورد.

افراد مطلع می گویند  که تنش ها در تیم ایالات متحده از تابستان بر سر طیفی از موضوعاتی که در بالاترین سطوح دولت بایدن مورد بحث و گاه تصمیم گیری شده، افزایش یافته است.

به گفته ی این منابع، از دیگر نکات تنش‌آمیز این بوده که آیا باید آژانس اتمی سازمان ملل را وادار کرد تا تهران را به دلیل ممانعت از نظارت بازرسان از نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و امتناع این کشور از همکاری با تحقیقات جداگانه در مورد مواد هسته‌ای کشف‌شده در ایران قطعنامه محکومیت صادر کند یا نه. باتوجه به واردات نفت ایران از سوی چین، اختلافات بر سر اینکه تا چه حد تحریم ها علیه ایران سخت گیرانه اجرا شود، نیز شعله ور شد.

به گفته ی منابع، همچنین دیگر نقطه ی اختلاف این است که در چه مقطعی احیای یک هدف اصلی توافق 2015 غیرممکن می شود که آن فاصله 12 ماهه ایران از داشتن سوخت هسته ای کافی برای ساخت سلاح اتمی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر