جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۳۸۵
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

فکرشهر: معاون امور رادیویی رگولاتوری با اشاره به نگرانی مردم از اثرات تشعشعی امواج رادیویی، گفت: میزان تشعشعات ساطع‌شده از دکل‌ها در سطح کشور به‌طور مستمر، رصد می‌شود و البته اپراتورهای مخابراتی برای نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات مخابراتی، دکل‌ها و سایت، تائیدیه سازمان انرژی اتمی ایران را دریافت می‌کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، یکی از نگرانی‌هایی که با ورود ابزار دیجیتالی به زندگی افراد افزایش یافته، بیماری‌های ناشی از تشعشعات رادیویی است. با افزایش بیماری‌های جوامع امروزی از جمله سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، این گمان میان عامه مردم تقویت شده و بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلاء به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است.

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات علت کندی اینترنت در بعضی از مناطق را عدم اجازه ساکنین محل برای نصب دکل مخابراتی دانسته و گفته بود: بر اساس بررسی‌های مداوم همکارانم در سازمان تنظیم مقررات، تشعشات امواج الکترومغناطیسی اطراف دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، بسیار کمتر از حد استانداردهای ملی و جهانی است و هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد. البته به خاطر سابقه ذهنی هموطنان در این خصوص، مردم از این دکل‌های بی‌خطر می‌ترسند و برای آنها نوعی ناامنی روانی ایجاد می‌کند.  

به گفته عیسی زارع پور، تجمیع، استتار و زیباسازی آنتن‌های تلفن همراه یکی از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش نگرانی مردم در این زمینه موثر باشد که در دستور کار اپراتورهای مخابراتی است. چند نمونه از این دکل‌ها را که در مشهد و اصفهان اجرا شده گذاشتم. به زودی اپلیکیشنی راه‌اندازی می‌شود که مردم بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز وضعیت شبکه در نقطه حضور خود را به ما منعکس کنند و اگر کسی هم نگرانی در خصوص میزان تشعشع در محل زندگی یا کارش داشت می‌تواند از این طریق درخواستش را ثبت کند تا همکارانم برای بررسی به محل اعزام شوند.

میزان تشعشعات امواج رادیویی به‌طور مستمر پایش می‌شود

در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسترن محسنی -معاون امور رادیویی رگولاتوری- یکی از اهداف پایش امواج الکترومغناطیسی را، اطمینان از رعایت حدود استانداردهای تشعشعی در شبکه‌های اپراتوری که در بستر ارتباطات رادیویی فعالیت می‌کنند، دانست و تصریح کرد: در حال حاضر از یک‌سو اپراتورها برای ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات مبتنی بر تکنولوژی‌های نسل چهارم و بالاتر تلفن همراه، بایستی سایت و دکل جدید نصب کنند تا بتوانند نیاز کاربران به پوشش بهتر و سرویس با کیفیت بالاتر را مرتفع کنند.

وی افزود: از سوی دیگر مردم ممکن است نگران اثرات تشعشعی امواج رادیویی باشند، به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در همکاری با سایر سازمان‌های متولی در این حوزه، به طور مستمر تشعشعات آنتن دکل‌ها را پایش و اندازه‌گیری می‌کند. البته اپراتورهای مخابراتی برای نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات مخابراتی، دکل‌ها و سایت، تائیدیه سازمان انرژی اتمی ایران را دریافت می‌کنند.

محسنی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد از نگاه بازدارنده در نصب دکل و سایت به رویکرد کنترل محور و ارزیابی مبتنی بر حدود تعیین‌شده در استانداردها برای تشعشعات امواج رادیویی گفت: رگولاتوری به‌عنوان یکی از دستگاه‌های همکار در حوزه حفاظت در برابر اشعه از حدود شش سال پیش تاکنون، سنسورهای اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس را در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۸ نقطه شهر شیراز نصب کرده است و در حال حاضر میزان تشعشعات تجمعی در شهرهای تهران و شیراز از طریق این سنسورها و در سایر شهرها با استفاده از سامانه‌های پایش ثابت و خودرویی شدت امواج رادیویی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود.

معاون امور رادیویی رگولاتوری با اشاره به توصیه‌نامه‌های مجامع بین‌المللی مانند کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونیزان (ICNIRP)، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور (ITU) و استاندارد ملی پرتوهای غیریون‌ساز- حدود اندازه‌گیری با شماره ۸۵۶۷، درباره سطح استاندارد تشعشعات افزود: نتایج حاصل از اندازه‌گیری‌های دوره‌ای رگولاتوری در کشور در مقایسه با حدود استاندارد نشان می‌دهد سطوح اندازه‌گیری شده از استانداردهای تعیین‌شده تشعشعات پایین‌تر بوده و فاصله زیادی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر