پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۹۹۱
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵

فکرشهر: معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افت علمی دانشگاه‌ها گفت: آنقدر وضع علم در دانشگاه‌ها افت کرده که وحشتناک است. دانشجویان فرزندان ما هستند و خدا شاهد است مواردی را داریم که در رشته‌های مختلف PHD گرفته‌اند، ولی سواد لیسانس را ندارد.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به قطع همکاری دانشگاه‌ها با اساتید و برخی اعضای هیات علمی گفت: من با اطلاع این را به شما می‌گویم که در دانشگاه معتبر دنیا مثل آکسفورد، منچستر، نیوکسل، کلمبیا و…هیچ هیئت علمی رسمی نبوده و قرادادها یک‌ساله است.

وی ادامه داد: من سال ۲۰۰۹ که در یکی از دانشگاه‌های مسکو بودم، هابرماس را هم ملاقات کردم و از وی سوال کردم در دانشگاه‌های آمریکا قراردادها با اساتید دانشگاهی به چه صورتی است؟ وی گفت قرارداد همکاری دانشگاه‌ها با من در این سال‌ها دوساله بوده است. در واقع در سایر دانشگاه‌ها این وضعیت که پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی باشد، وجود ندارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زیرا هر سال اعضای هیات علمی را از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و نوع تعامل با دانشجو و اینکه چقدر برای دانشجو وقت می‌گذارد، ارزیابی می‌کنند. همچنین به این مساله دقت می‌شود که چقدر این استاد دانش خودش را به روز کرده است. یک سری آیتم‌هایی برای ارزیابی اساتید در دانشگاه‌ها وجود دارد که طبق آن بررسی می‌شود آیا آن استاد می‌تواند در سال آینده همکاری خود با دانشگاه را ادامه دهد یا خیر؟

وی اشاره کرد: در دانشگاه‌های مختلف دنیا این که با یک استاد قطع ارتباط صورت بگیرد مرتب اتفاق می‌افتد یا اینکه به آن شخص تنزل رتبه می‌دهند. من یادم است چند سال پیش در با دانشگاه um مالزی دعوت بودم که یک استادی را در دانشکده علوم انسانی دیدم که به من گفت این شخص سال گذشته استاد تمام بوده و چون مقاله ISI را منتشر نکرده، امسال به مقام دانشیار تنزل کرده است.

طبق قانون وزارت علوم که اگر یک استاد سه سال رکود علمی داشته باشد باید اخراج شود

خسروپناه اظهار داشت: این سوال شما به لحاظ ژورنالیستی خوب است یعنی چرا دانشگاه با این استاد یا هیات علمی قطع ارتباط کرد اما اگر همین موضوع را در کانتکس علمی بینیم؛ من به شما می‌گویم که هیات علمی زیادی را باید اخراج کنیم زیرا باید وضعیت اساتید را کامل بررسی کنیم.

او با بیان اینکه طبق قانون استاد دانشگاه نباید دچار رکود علمی شود وگرنه قطع همکاری خواهد شد، گفت: قانون وزارت علوم این است که اگر یک استادی سه سال رکود علمی داشته باشد باید اخراج شود. رکود علمی یعنی اگر استاد در تدریس، پایان نامه‌ها و ارتباط با دانشجویان دچار رکود شود اخراج خواهد شد. همین قانون وزارت علوم چقدر در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود؟

برخی هیات علمی‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از طرف دیگر ما ادعا می‌کنیم که «العلمُ سلطانُ» و  محور تمدن علم است و اگر علم نباشد ابعاد دیگر تمدن رشد نمی‌کند. برخی هیات علمی‌ها هستند که موظفی خود را انجام نمی‌دهند و دائم این طرف و آن طرف سخنرانی می‌کند یا حتی رضا شاه را تبلیغ می‌کنند.

وی اشاره کرد: اینها باید درس‌شان را بدهند، برخی در این ایام کرونا هم که بهانه‌هایی از جمله سیستم خراب است و نتوانستیم درس بدهیم، می‌آورند. برخی اساتید ۱۶ جلسه درسی را طی ۵ جلسه هم درس نمی‌دهند. سطح سواد پایین آمده و دانشجو سواد و مهارت ندارد. مثلا دانشجویی که لیسانس روانشناسی گرفته می‌گوید من هیچ چیزی نمی‌دانم، چرا هیچ چیزی نمی‌داند؟ چون استادش هیچ نمی‌داند و او وقت کافی برای دانشجو نگذاشته است.

خسرو پناه گفت: رسانه باید مطالبه‌گری را از طرف دیگر، یعنی از سوی وزارت علوم ایجاد کند و بپرسد که چرا وزارت علوم آموزش را جدی نمی‌گیرد؟ به طور مثال یک شخصی استاد رشته حقوق است و ماهی ۳۰ میلیون تومان از وزارت علوم حقوق دریافت می‌کند، از طرفی دفترخانه دارد و وکیل است و اصلا کار اصلی‌اش همین است. اگر یک بار وزارت علوم و یا دانشگاه‌های دولتی و آزاد با آن شخص برخورد کنند یک دفعه رسانه‌ها این موضوع را پیراهن عثمان می‌کنند.

برخی دانشجویان PHD در حد لیسانس نمی‌دانند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افت علمی دانشگاه‌ها گفت: آنقدر وضع علم در دانشگاه‌ها افت کرده که وحشتناک است. این دانشجویان فرزندان ما هستند و خدا شاهد است مواردی داریم که در رشته‌های مختلف فردی PHP گرفته ولی سواد لیسانس را ندارد. اکنون در دانشگاه آزاد می‌گویند EPD را بردارید در حالی اگر دانشجو زبان انگلیسی بلد نباشد چطور می‌خواهد به متون اصلی مراجعه کند یا مقاله بنویسد؟

تساهل در وزارت علوم و دانشگاه آزاد موجب بازشدن دکان شده است

وی توضیح داد: من معتقدم در ساختار وزارت علوم، دانشگاه آزاد و پیام نور تساهل است یعنی یک دکانی باز شده و هیات علمی گرفته است. جالب است شخص هیات علمی مدرک PHD خود را گرفته، مقاله هم به چاپ رسانده و بعد هیات علمی شده است اما طی پنج و ده سالی که هیات علمی شده یک مقاله اضافه نکرده است. بنابراین باید با این افراد قطع همکاری شود در حالی که این قراردادها در دانشگاه‌های معتبر دنیا یک‌ساله است.

خسروپناه درباره وضعیت پیشرفت کشور هندوستان به خاطر تلاش اعضای هیات علمی گفت: کشور هندوستان که یک زمانی از نظر بهداشت کثیف‌ترین کشور بود، تا چند سال دیگر سومین کشور پیشرفته جهان خواهد شد، هندوستان از انگلیس جلوتر زده است زیر این کشور از نظر پزشکی، دارو سازی، امنیت غذایی، IT پیشرفت چشمگیری داشته که این قطعا بخاطر تلاش دانشگاهیان بوده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افت علمی دانشگاه‌ها گفت: در هندوستان در دانشگاه‌های دهلی و بمبئی برخی اساتید حتی با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند و زندگی بسیار ساده‌ای دارند. اینجا برخی ماشین دو سه میلیاردی زیر پایشان است، سه چهار تا خانه دارند بعد گلایه هم می‌کنند و می‌گویند ما نداریم.

خسروپناه در پایان اظهار داشت: برخی اساتید حتی پایان نامه دانشجو را هم نگاه نمی‌کنند. البته من نمی‌گویم همه اساتید اینگونه هستند، ما اساتید با وجدان و زحمتکش زیادی در دانشگاه‌ها داریم اما حق این اساتید را آن عده دیگری که کار نمی‌کنند می‌گیرند بعد هم که با آن‌ها برخورد می‌شود سریعا به یک مقوله سیاسی آن را تبدیل می‌کنند و می‌گویند که چون اصلاح طلب بودیم اخراج شدیم در حالی استاد اصولگرایی را هم داریم که با آن‌ها قطع همکاری شده است.

 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۶
حاجی نمیخوادقسم بخوری باورکردیم
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۶
حاجی نمیخوادقسم بخوری باورکردیم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر