جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۰۰۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰

فکرشهر: نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان حدود ۱۰ درصد از تولید برق جهان را تشکیل می‌دهند و ایالات‌متحده تقریبا ۳۱درصد تولید انرژی هسته‌ای جهان را بر عهده دارد البته برخی از کشورها مانند آلمان به تدریج استفاده از این انرژها را کاهش داده‌اند اما تقاضا برای منابع انرژی بدون کربن ممکن است باعث تجدید حیات انرژی هسته‌ای شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا به نقل از ویفروم، حدود ۴۵۰ رآکتور در سراسر جهان انرژی هسته‌ای را برای کشورهای مختلف تامین می‌کنند که حدود ۱۰ درصد از برق جهان یا حدود ۴ درصد از ترکیب انرژی جهانی است در حالی که برخی کشورها به انرژی هسته‌ای به‌عنوان منبع انرژی پاک روی آورده‌اند به‌طور کلی تولید انرژی هسته‌ای از زمان اوج خود در دهه ۱۹۹۰ کاهش یافته است.

تنها ۱۵ کشور بیش از ۹۱ درصد از تولید جهانی انرژی هسته‌ای را در اختیار دارند و در ذیل میزان تولید انرژی این کشورها در سال ۲۰۲۰ آمده است:

در ایالات‌متحده، انرژی هسته‌ای بیش از ۵۰ درصد برق پاک کشور را تولید می‌کرد و ۸۸ راکتور از ۹۶ راکتور فعال این کشور در سال ۲۰۲۰ تاییدیه‌ برای تمدید عمر ۲۰ ساله دریافت کردند.

چین، دومین تولیدکننده بزرگ انرژی هسته‌ای جهان، در تلاش برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی خود در انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که شامل ساخت ۱۵۰ راکتور جدید تا سال ۲۰۳۵ است و احتمالا ۴۴۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

دیدگاه اروپایی‌ها در مورد انرژی هسته‌ای متفاوت است. آلمان، هشتمین کشور بزرگ در این فهرست است اما قصد دارد آخرین راکتور فعال خود را در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از خروج هسته‌ای خود تعطیل کند. در همین حال فرانسه قصد دارد ظرفیت هسته‌ای خود را افزایش دهد.

وابستگی کشورها به انرژی هسته‌ای

در پاسخ به اینکه کدام کشورها بیشتر به انرژی هسته‌ای متکی هستند، تقسیم‌بندی بر اساس سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب برق یک کشور آمده است البته اگرچه کل تولید برق برای یک مقایسه جهانی در سطح بالا مهم است اما برخی از کشورهای کوچک‌تر وجود دارند که در فهرست نیستند اما انرژی هسته‌ای بخش مهمی از تولید برق آنهاست.

کشورهای اروپایی با ۱۴ رتبه از ۱۵ رتبه برتر در صدر جدول قرار دارند ازجمله فرانسه که انرژی هسته‌ای بزرگ‌ترین منبع برق این کشور است.  جالب است بدانید که تعداد اندکی از این کشورها تولیدکنندگان برتر هسته‌ای به صورت مطلق هستند. به عنوان مثال، انرژی هسته‌ای در اسلواکی ۵۳.۶ درصد از ترکیب تولید برق است با این حال، چهار راکتور این کشور کمتر از یک درصد از کل ظرفیت عملیاتی جهانی را تشکیل می‌دهند.

همچنین ایالات‌متحده با وجود تولید ۳۱ درصد از برق هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۰، از نظر سهم انرژی هسته‌ای در رتبه هفدهم قرار دارد و این اختلاف عمدتا به دلیل اندازه و جمعیت است. کشورهای اروپایی بسیار کوچک‌تر هستند و در کل نسبت به کشورهای بزرگ‌تر مانند ایالات‌متحده و چین برق کمتری تولید می‌کنند.

آینده انرژی هسته‌ای

چشم‌انداز انرژی هسته‌ای دائما در حال تغییر است و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ راکتور هسته‌ای دیگر ساخته شد و صدها راکتور دیگر که عمدتا در آسیا بودند برای ساخت برنامه‌ریزی شدند.

همان‌طور که کشورها از مصرف سوخت‌های فسیلی اجتناب و از منابع انرژی بدون کربن استقبال می‌کنند، انرژی هسته‌ای ممکن است با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای حذف تدریجی در چندین کشور در سراسر جهان، شاهد تجدید حیات در ترکیب انرژی جهانی باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر