جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۲۱۷
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

فکرشهر: برخی گزارش ها حاکی است در پی قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان بیش از یک میلیون نفر از شهروندان افغان به ایران مهاجرت کرده اند.

به گزارش فکرشهر از شفقنا از رادیو ردی؛ بیش از یک میلیون نفر از شهروندان افغانستانی در چند ماه گذشته که طالبان بر مسند قدرت نشسته است از مرزهای جنوب غربی به ایران مهاجرت کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره های گذشته بی سابقه است.

سازمان‌های امدادرسان نیز می‌گویند: به طور تخمینی روزانه بیش از ۵ هزار شهروند افغان وارد ایران می‌شوند.

نیویورک تایمز در مصاحبه با پناهجویان افغان نوشته است: شمار زیادی از آنان رفتن به ایران را ساده ترین و تنها ترین گزینه برای نجات جان‌شان از گرسنگی و ترس می‌دانند.

با سرنگونی دولت اشرف غنی و تسلط گروه طالبان در افغانستان، جامعه جهانی به دلیل سیاست های سختگیرانه طالبان بویژه درخصوص رعایت حق تحصیل و کار زنان، این گروه را به رسمیت نشناخته و غرب با بلوکه کردن دارایی های این کشور، شرایط سختی را برای شهروندان افغان بوجود آورده است.

در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان افغان برای رهایی ازوضعیت نامناسب موجود، تصمیم به ترک وطن گرفته و پناه به ایران یکی از انتخاب های آنها برای ادامه زندگی است.

دیوید منسفیلد پژوهشگری که موضوع مهاجرت مردم افغانستان را دنبال کرده است می گوید: میزان مهاجرت به ایران و پاکستان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اخیراً زند‌گی مردم افغانستان را «جهنم یخ‌زده» توصیف کرده است.

مشکلات اقتصادی و بیکاری به وجود آمده در پی تحولات اخیر در افغانستان از عمده‌ترین دلایل مهاجرت شهروندان افغانستان به خارج از کشور است که البته مشکلات متعددی را برای کشورهای همسایه از جمله ایران به همراه داشته است.

ماه گذشته وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود که بیش از ۸۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از طرق مختلف قانونی و غیرقانونی در پی تحولات اخیر، وارد این کشور شده‌اند.

این در حالی است که تاکنون کمک قابل توجهی از سوی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به ایران برای رسیدگی به وضع مهاجران تازه‌وارد و همچنین بیش از سه میلیون مهاجری که از سال‌ها قبل در ایران به سر می‌برند، صورت نگرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر