شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۳۹۸
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰

فکرشهر: خبرنگار اعزامی شبکه «المیادین»، عصر امروز (سه‌شنبه)، آخرین اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را گزارش کرد.

به گزارش فکرشهر از فارس، بنابر گزارش خبرنگار المیادین، «پیش‌نویس یک سند ۲۰ صفحه‌ای تهیه شده است که چارچوب یک توافق سیاسی جامع را مشخص می‌کند». این شبکه لبنانی به نقل از خبرنگار خود اضافه کرد: «اجرای این پیش‌نویس با رفع تحریم‌ها و اجازه بهر‌مندی ایران از انتقال درآمدهایش آغاز می‌شود». در ادامه این گزارش آمده است: «فضای مثبتی برای دست‌یابی به یک توافق طی چند روز یا شاید چند هفته آینده حاکم است».

این گزارش در حالی منتشر شده است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته (دوشنبه) در خصوص ازسرگیری مذاکرات وین گفت: «پاسخ‌هایی که آمریکا فردا به وین می‌آورد مشخص می‌کند که چه زمانی می‌توانیم به توافق برسیم. ما در زمینه‌های مختلف مذاکرات وین پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ایم از جمله تضمین‌هایی مبنی بر اینکه ایران به دنبال این است که دولت جدید آمریکا یک بار دیگر توافق را نقض نکند».

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد، به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

در همین راستا «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفت که به لحظه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات رسیده‌اند. وی مسئولیت را برعهده ایران دانست و گفت: «ما به آن‌ها پیام روشنی داده‌ایم که هم‌اکنون زمان تصمیم‌گیری و پیشرفت و نه طولانی‌کردن این فرایند است. ما امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر