جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۵۵۶
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹

فکرشهر:  نزدیک به دو سال بود که سفارت آمریکا در برلین بدون سفیر به کار خود ادامه می‌داد. این جای خالی را اکنون امی گوتمن، یک چهره دانشگاهی و یک یهودی آلمانی‌تبار پر می‌کند. گوتمن در پی تعمیق روابط دو کشور است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا از دویچه‌وله، برای امی گوتمن انتصاب او به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در آلمان، بازگشتی است به یکی از ریشه‌های خود: او یک شهروند آمریکایی یهودی آلمانی‌تبار است.

پدر امی گوتمن، کورت گوتمن، متولد ایالت بایرن آلمان است. در دوران حکومت ناسیونال سوسیالیست‌ها، این دانشجوی یهودی ناگزیر به ترک زادگاه خود می‌شود و مادر، پدر، خواهران و برادرانش را متقاعد می‌کند که با او به هند مهاجرت کنند. کورت گوتمن، پس از سال‌ها زندگی در هند به آمریکا مهاجرت کرد.

حالا هفت ماه پس از معرفی امی گوتمن به عنوان سفیر از سوی جو بایدن، بالاخره سنای آمریکا انتصاب گوتمن ۷۲ ساله را به عنوان سفیر جدید آمریکا در آلمان تأیید کرد: با ۵۴ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف. چهار سناتور هم از دادن رأی امتناع کردند.

این پژوهشگر علوم سیاسی به عنوان نخستین زن در مقام سفیر آمریکا در آلمان وارد این کشور می‌شود.

امی گوتمن بارها از تأثیرگذاری سرگذشت و خاستگاه پدر بر زندگی خود سخن گفته است. درباره مهاجرت خانواده‌اش به هند در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ گفته بود: «واقعیت این است که همه خانواده او می‌توانستند کشته شوند، اگر پدرم در آن زمان برای مهاجرت اقدام نمی‌کرد.»

او در دانشگاه پنسیلوانیا بزرگترین آرشیو هولوکاست در جهان را راه‌اندازی کرده است.

گوتمن پیشتر در جلسه تأیید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از معنای "رهبری به عنوان یک آمریکایی"، که پدر به او آموخته و القاء کرده، سخن گفته بود: «هرگز فراموش نکردن و مبارزه پیوسته با یهودی‌ستیزی، نژادپرستی و همه اشکال تعصب و تبعیض. به پاخاستن و تلاش برای آزادی، دموکراسی، رفاه و حاکمیت قانون، امنیت ملی و احترام به کرامت همگان.»

امی گوتمن در بروکلین به دنیا آمد، در مدرسه اقتصاد لندن تحصیل کرد و سپس در رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۷۶ در دانشگاه هاروارد موفق به کسب مدرک دکترای خود شد. او پس از تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس این دانشگاه برگزیده شد و تا پیش از عهده‌دار شدن مقام جدید در این پست فعالیت می‌کرد.

مجله "نیوزویک" در سال ۲۰۱۱ امی گوتمن را به عنوان یکی از ۱۵۰ زن تاثیرگذار در جهان معرفی کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۸ به فهرست "۵۰ زن قدرتمند جهان" مجله فرچون راه یافت.

جو بایدن در ماه ژوئیه گذشته گوتمن را به عنوان سفیر منتخب برای آلمان معرفی کرد؛ اما سفر او به برلین به سرعت انجام نشد. جمهوری‌خواهان در سنا، ماه‌ها از تأیید برخی سفیران معرفی شده از سوی بایدن خودداری کردند. یکی از دلایل این مانع‌تراشی‌ها، مناقشه بر سر خط لوله "نورد استریم ۲" برای انتقال گاز از روسیه به آلمان است. بایدن هرچند با این خط لوله مخالف است؛ اما نمی‌خواهد روابط آمریکا و آلمان را با تحریم‌ها تیره کند. گوتمن هم منتقد این خط لوله است و می‌گوید، نورد استریم ۲ "توافقی است بد" برای آلمان و "وحشتناک" برای اوکراین.

گوتمن اما در پی تعمیق روابط آمریکا با آلمان است. با آمدن او حالا سفارت آمریکا که از ژوئن ۲۰۲۰ تا کنون بدون سفیر به کار ادامه می‌دهد، حیاتی تازه خواهد یافت.

پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، ۱۶ ماه سفارت این کشور در برلین سفیر نداشت تا این که ریچارد گرنل آمد. ریچارد گرنل از آغاز فعالیت‌اش به عنوان سفیر آمریکا در آلمان چهره‌ای جنجالی بود و واکنش‌های شدیدی را هم برانگیخت. این دیپلمات وفادار به ترامپ بارها بدون رعایت قواعد دیپلماتیک و اغلب در توییتر مسائلی را که معمولا پشت درهای بسته عنوان می‌شوند، به عرصه عمومی کشانده بود. گرنل پس از تقریبا ۲ سال به آمریکا بازگشت و سفارت آمریکا از آن زمان تا به حال بدون سفیر به فعالیت خود ادامه داده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر