پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۷۲۱
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳

فکرشهر: جزیره خارگ دارای شرایط و قابلیت‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات و واردات کالا است که باید با رفع چالش‌ها، زمینه برای تقویت مبادلات تجاری فراهم شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، حامد عرب زاده: جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت خام کشور محسوب می‌شود و اغلب صادرات نفت کشور از طریق پایانه‌های نفتی مستقر در این جزیره صادر می‌شود.

خارگ علاوه بر صادرات نفت خام می‌تواند به عنوان قطب صادرات و واردات دیگر اقلام و کالاها نیز تبدیل شود و این مسئله نیازمند تقویت زیرساخت‌های مناسب برای مبادلات تجاری است.

یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای صادرات و واردات در یک منطقه، گمرک است؛ جزیره خارگ هم نیازمند تقویت فعالیت‌ها و زیرساخت‌های گمرکی برای بهبود روند و فرآیند مبادلات تجاری است.

گمرک به عنوان اولین و مهمترین مجری مقررات تجارت خارجی در کنار سایر عوامل در تجارت بین الملل اعم از بانک، بیمه و مؤسسات حمل و نقل متأثر از اوضاع و شرایط حاکم بر زنجیره تجارت بین الملل است.

قابلیت خارگ برای توسعه صادرات

بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گمرک جزیره خارگ نقش بسزایی در توسعه صادرات حوزه نفت و پتروشیمی و در زمینه واردات ته لنجی نیز باید مؤثر واقع شود.

محمدرضا دشتی زاده اظهار داشت: گمرک جزیره خارگ نقش بسزایی در توسعه صادرات حوزه نفت و پتروشیمی و در زمینه واردات ته لنجی نیز باید مؤثر واقع شود.

وی افزود: جزیره خارگ با توسعه زیرساخت و رفع برخی مشکلات در حوزه دیپلماسی اقتصادی قابلیت افزایش چشمگیر صادرات را دارد و از زحمات تمامی فعالان اقتصادی و تجار جزیره و دستگاه‌های مستقر در جزیره از جمله گمرک و بندر که در راستای تقویت اقتصاد این جزیره قدم بر می‌دارند نیز تشکر می‌کنم.

مشکلات زیرساختی حل شود

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: با توجه به اینکه جزیره خارگ یکی از بنادر مهم تجاری محسوب می‌شود و تنها لنج باری این جزیره دارای مشکلات زیر ساختی فراوانی است که شایسته است موضوعات مرتبط به نحو مطلوب مرتفع شود و زمینه توسعه این حوزه اقتصادی رفع شود.

دشتی زاده خاطرنشان کرد: آمار صادرات از مرزهای تجاری طی چند سال اخیر در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های ظالمانه و در حالی که مبادلات تجاری جهان تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا ناپایدار و شکننده بوده، همواره روند رو به رشد و صعودی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید مدیران و کارکنان گمرک جزیره در کسب موفقیت‌های حاصله، اولین و بالاترین نقش و سهم را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: کارکنان گمرک با درک شرایط خطیر اقتصادی و ضرورت تلاش مجاهدانه در راستای توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور، فداکارانه در پی تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه مبادلات مرزی استان و کشور هستند و با وجود همه کمبودها و دشواری‌های کاری، به وظایف و مسئولیت‌های خود به نحو احسن عمل کرده‌اند.

توسعه فعالیت‌های گمرکی در جزیره

رئیس گمرک خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا است.

هادی ولی زاده افزود: گمرک به طور قانونی فقط نقش تطبیق واردات و صادرات را با مقررات وضع شده برای واردات کالا و صادرات دارد.

وی تصریح کرد: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور کالا و وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیات‌های مربوطه و الزامات فنی و تسهیل تجارت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر