جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۷۷۹
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: ساماندهی کالای همراه ملوان و تسریع در اجرای طرح توسعه سه بندر شمالی استان شامل بندر دیلم، بندر گناوه و بندر ریگ از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بود.

به گزارش فکرشهر از مهر، عصمت اسماعیلی: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ششمین سفر استانی جمعه ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر سفر کرد.

در ششمین سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر، مسائل و طرح‌ها و پروژه‌های متعددی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و ۹۴ طرح برای حوزه‌های مختلف این استان به تصویب رسید که برای اجرای این طرح‌‎ها ۱۷ توافقنامه با دستگاه‌های اجرایی منعقد شد.

در این سفر مسائل و مشکلات متعدد بنادر شمال استان بوشهر نیز با نمایندگان دولت که در این شهرستان‌ها حضور یافتند مطرح شد که مصوباتی برای ساماندهی به این مشکلات به تصویب رسید و بسیاری از آنها در حال انجام است.

توسعه بنادر دیلم، گناوه و بندرریگ

یکی از مصوبات این سفر تسریع در اجرای طرح توسعه سه بندر شمالی استان بندر دیلم، گناوه و بندر ریگ بوده است.

این سه بندر در شمال استان از مهمترین بنادر شناخته شده در زمینه تجارت و داد و ستد کالا و گردشگری و صیادی در کشور هستند که توسعه آنها نقش بسیار مهمی در گسترش فعالیت‌های تجارت دریایی و گردشگری در کشور خواهد داشت.

فعالیت‌های بندری و تجاری در این بنادر که اشتغال اصلی مردم این مناطق را نیز شامل می‌شود علاوه بر رونق معیشت و زندگی مردم منطقه، باعث رونق اقتصادی در کشور نیز می‌شود.

رفع مشکلات مختلف این بنادر در حوزه دریا و دریانوردی و توجه هر چه بیشتر به توسعه اساسی و زیربنایی بنادر شمالی استان بوشهر چشم انداز توسعه گسترده در آینده را برای اشتغال و تجارت و گردشگری در منطقه به همراه خواهد داشت.

مطالعات در دست انجام است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های توسعه‌ای بنادر شمالی استان بوشهر، گفت: هر سه بنادر ریگ، گناوه و دیلم مطالعات اجرای آنها با دستور رئیس جمهور در سفری که به بوشهر داشتند به ما ابلاغ شد و ما مطالعات اجرایی آنها را انجام دادیم که این مطالعات تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: برای فاز اجرایی در سال آینده هماهنگی‌های لازم با سازمان بنادر و دریانوردی را انجام خواهیم داد تا اعتبار لازم جهت اجرای این پروژه‌ها تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌های توسعه‌ای ما هر سه بندر را به شکلی از خور خارج خواهیم کرد تا امکان توسعه‌های آتی نیز برای آنان میسر شود و محدودیت‌های خور برای تردد و تجارت دریایی رفع شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: همچنین در خصوص لایروبی موقت نیز برای هر سه بندر پروژه‌هایی جداگانه تعریف خواهیم کرد تا به صورت موقت عمق اب را افزایش دهیم تا پروژه‌ها به اجرا درآید و در آینده نزدیک به نتیجه برسد و قابل بهره برداری شود.

وی در خصوص ساماندهی شناورها، عنوان کرد: آئین نامه جدید به صورت غیر رسمی به ما اعلام شده است اما ما منتظر ابلاغ رسمی آن طی مکاتبه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستیم تا با اجرای این آئین نامه جدید مشکلات همه کسانی که متقاضی ساماندهی هستند حل شود.

ساماندهی کالای همراه ملوان

با توجه به مسائل و مشکلات ساحل‌نشینان خصوصاً در حوزه تجارت، طرح ساماندهی ته‌لنجی یا کالای همراه ملوان از دیگر مصوبات این سفر بود.

کالای همراه ملوان و ساماندهی اساسی و نهایی شدن وضعیت آن خواسته ساحل نشینان که چندین نسل از این طریق معیشت خود را می‌گذرانند و زندگی بسیاری از خانواده‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است.

رونق بازارهای این بنادر نیز که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه محسوب می‌شوند از طریق کالای همراه ملوان و مناسب بودن قیمت‌ها و جذابیت برای گردشگران و مسافران است.

لذا ساماندهی اساسی و نهایی کالای «ته لنجی» خواسته‌ای بود که در این سفر مطرح و با دستور رئیس جمهور تصمیماتی برای ساماندهی آن گرفته شد.

تاکید رئیس جمهور در مورد ته‌لنجی

رئیس جمهور در سفر مهرماه خود به استان بوشهر بیان کرد: برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند.

وی با ارائه یک برنامه زمان بندی را برای پیگیری، کار کارشناسی و تصویب طرح ساماندهی ته‌لنجی تصریح کرد: ساماندهی ته لنجی باید ظرف مدت ۲۰ روزه به سامان برسد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ابتدا کار کارشناسی در استان صورت گیرد سپس به وزارت کشور اعلام شود تا پس از تصمیم‌گیری، به ملوانان اعلام کنیم و آنان بدانند شرایط کالای ته لنجی چیست و مشکلات موجود حل شود.

۷۰۰۰ مغازه وابسته به ته‌لنجی

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر بخش زیادی از مردم در زمینه تجارت و بازرگانی فعال هستند و این یک مزیت مهم در عرصه اشتغال محسوب می‌شود.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به ساحلی بودن هشت شهرستان در استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بر لزوم ساماندهی ته‌لنجی یا کالاهای همراه ملوان تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه در بوشهر و شهرهای ساحلی استان هفت هزار مغازه در زمینه فروش کالای ملوانی فعالیت دارند اضافه کرد: طرح پیشنهادی خود را مبتنی بر چند موضوع اصلی تنظیم کرده‌ایم.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: این موضوع شامل ایجاد کار برای لنج و لنج‌داران، ایجاد شغل برای ملوانان، افرادی که در قالب ماشین‌های شوتی اقدام به جا به جایی کالا می‌کنند و تأمین کالا برای مغازه‌ها است.

وی به نقش مهم ساماندهی ته‌لنجی در وضعیت گردشگری و تجارت استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر طرح پیشنهادی ساماندهی ته‌لنجی در مرحله نوشتن آئین نامه‌های اجرایی است.

استاندار بوشهر در سفر اخیر خود به شهرستان گناوه نیز بار دیگر بر این موضوع که یکی از دلایل حمایت از ساماندهی کالای ملوان به دلیل این است که هفت هزار مغازه در استان به این کالاها وابسته‌اند و با تأمین کالای این مغازه‌ها و حضور گردشگران هم گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد و هم کالای مورد نیاز این مغازه‌ها تأمین می‌شود تاکید کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر