جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۴۶۴
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

فکرشهر: نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم قانونمند کردن فضای مجازی گفت: مجلس دنبال انسداد و فیلتر و بستن فضای مجازی یا اپلیکیشن‌ها نیست.

به گزارش فکرشهر از مهر، ابراهیم رضایی چهارشنبه‌شب در ارتباط مجازی با مردم اظهار داشت: طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی که آخرین ویرایش آن نهم بهمن ماه بود دیروز در کمیسیون تصویب شد. این طرح با توجه به خلائی که در کشور داشتیم در دستور کار مجلس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حوزه تخصصی بنده در همین زمینه است اضافه کرد: بر روی این موضوع به طور مفصل کار کردم.

نماینده دشتستان با بیان اینکه غالب کشورهای جهان در زمینه حاکمیت قانون در فضای مجازی از ما جلوتر هستند افزود: بر همین اساس این طرح با عناوین مختلفی در دستور کار قرار گرفت. دیروز کلیات طرح تصویب شد و جزئیات آن مانده است. این طرح ۱۸ ماده دارد و در ۵ فصل نگارش شده است.

وی تصریح کرد: این مصوبه شامل کلیات و تعاریف است، بخش دیگری شرح وظایف است، بخشی حمایت از ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی و بخشی از مربوط به حمایت از کاربران فضای مجازی و بخشی مربوط به ضمانت اجرایی است.

رضایی با بیان اینکه برخی از افرادی که قضاوت کردند طرح را نخوانده بودند و یا نسخه اولیه را خوانده بودند خاطرنشان کرد: حفاظت از حریم خصوصی کاربران یکی از اهداف این طرح است. عدم انتقال داده‌های کاربران ایران و عدم حذف حساب کاربری و یا اطلاعات کاربران از دیگر بخش‌های این مصوبه است.

وی با بیان اینکه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خارج از این قانون است گفت: هنوز هیچ چیزی از جزئیات تصویب نشده است و فقط کلیات تصویب شده است. باید جز به جز این طرح بررسی و تصویب یا اصلاح و یا رد شود. با کار کارشناسی و صحبت با ذی‌نفعان این مسائل بررسی می‌شود.

قانونمند کردن فضای مجازی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این طرح به هیچ وجه دنبال انسداد و فیلتر و بستن نیست و بنای این قانون این نیست. تاکنون هیچ قانونی در این زمینه در کشور وجود نداشته و در حال قانونمند کردن فضای مجازی هستیم.

وی ادامه داد: دنبال ساماندهی فضای مجازی و تضمین امنیت و آزادی مردم هستیم، کاری که از قبل باید انجام می‌شد. به عنوان کارشناس عرض کنم که در زمینه ساماندهی خیلی عقب‌تر از کشورهای دیگر هستیم.

رضایی گفت: آن چیزی که ما تصویب کردیم با چیزی که روایت شد متفاوت است. طرح اشکالاتی هم دارد و تلاش می‌کنیم که این ایرادات را رفع کنیم. برنامه امشب ما هم این است که نظرات مردم را بگیریم و استفاده کنیم. اطمینان می‌دهم که از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع می‌کنیم و از حق آنها کوتاه نمی‌آیم.

وی ادامه داد: ما برای مردم نتوانسته‌ایم کسب و کاری ایجاد کنیم و حق نداریم کسب و کار آنها را ببندیم. این طرح که هنوز تبدیل به قانون نشده است از مردم دفاع می‌کند. هیچ اپلیکیشنی با این قانون تعطیل نمی‌شود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: طرح اخیر نه تنها ضد اینترنت نیست بلکه حریم خصوصی مردم و امنیت مردم و آزادی آنها را تضمین خواهد کرد. خودمان از این فضا استفاده کنیم و نمی‌توانیم مردم را منع کنیم.

این طرح یک نیاز اساسی است

وی در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت و ضرورت این طرح نیز اظهار داشت: این ایراد بر ما وارد است که با مردم در مورد این طرح حرف نزدیم. بنده تلاش کردم و در مورد این طرح حرف زدم ولی خیلی کم‌کاری کردیم و نتوانستیم طرح را آنگونه که هست معرفی کنیم و مردم ترسیده‌اند که بر اساس این طرح همه چیز بسته شود.

رضایی بیان کرد: این طرح ضرورت دارد ولی فوریت در کار نبوده و صد هزار نفر ساعت کار روی این طرح توسط مراکز مرتبط انجام شده است. کشورهای دیگر سال‌ها قبل در این زمینه قانون‌گذاری کرده‌اند و ما هم نیاز داریم. بخش زیادی از وقت مردم ما در فضای مجازی می‌گذرد و نیاز است که این مسائل دنبال شود.

وی تاکید کرد: هر کاری نیاز به چارچوب و قواعدی دارد و فضای مجازی با این همه گستردگی هم نیاز به ساماندهی و چارچوب‌بندی دارد. واقعاً قرار نیست جایی بسته شود. قرار است اپلیکیشن‌های داخلی حمایت شوند تا خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کنند ولی این طرح محدودیت اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن‌ها را در پی ندارد.

سرعت اینترنت باید بهبود یابد

نماینده دشتستان با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای انسداد نیست و برنامه‌ای هم نخواهد بود افزود: باید سرعت اینترنت و میزان دسترسی مردم به اینترنت تقویت شود تا مردم در هر نقطه‌ای از اینترنت پرسرعت برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادهای ما این است که زمینه را برای معرفی و اجرای این طرح فراهم نکردیم. نظر ما این نیست که مردم را از اینستاگرام به یک اپلیکیشن داخلی ببریم. باید به سمتی برویم که بتوانیم نیازهای خودمان را تأمین کنیم تا اگر روزی در این حوزه ما را تهدید کردند دچار مشکل نشویم.

رضایی ادامه داد: اطلاعات مردم مثل ناموس ما است و نباید در اختیار بیگانگان قرار بگیرد و اسرار مردم باید در کشور خودمان بماند و در کشور هم کسی حق ندارد به حساب مردم سرک بزند. البته اپلیکیشن‌های خوبی در کشور داریم که باید از آنها حمایت کنیم و الگویی برای دیگر برنامه‌ها باشد.

وی بیان کرد: کمیسیون ما کاملاً شفاف است و جلسات کمیسیون به صورت زنده پخش شود تا همه مردم ببینند و همه ۱۰ جلسه کمیسیون پخش زنده شد. اولین کمیسیونی بود که خبرنگاران بدون فیلتر می‌توانستند در کمیسیون حضور یابند و در ادامه هم همین شفافیت ادامه خواهد داشت.

رفع دغدغه کسب و کارهای اینترنتی

رضایی در مورد دغدغه فعالان کسب و کارهای مجازی نیز گفت: جامعه نباید عزادار این مسئله شود. اگر سپاه‌پوش شده است اشکال از بنده و امثال بنده است که روشنگری نکردیم. مثلاً در ماجرای بنزین صادقانه با مردم صحبت نکردیم و اثرات ناگواری داشته است.

وی ادامه داد: با خیلی از کسب و کارهای اینترنتی شهرستان دشتستان در ارتباط هستم و پیگیری رفع مسائل و مشکلات آنها هستم. با دستگاه‌های مختلف هم رایزنی کردیم که کسب و کار آنها رونق بگیرد.

طرح شفاف دنبال می‌شود

نماینده دشتستان بیان کرد: دنبال کند کردن اپلیکیشن‌ها نیستیم و در قانون هم آمده است که از مردم حمایت کنیم. اگر کسی فکر می‌کند که در نتیجه این طرح اپلیکیشنی فیلتر می‌شود اشتباه می‌کند. مگر تلگرام با این قانون فیلتر شد که برای فیلتر نیاز به چنین قوانینی باشد. انسداد و یا کند کردن اینترنت نیازی به این قانون ندارد.

وی افزود: مردم ما نگران هستند و ما وظیفه داریم آنها را از نگرانی بیرون بیاوریم. طرح شفاف دنبال می‌شود و تلاش داریم که همه قوانین به نفع مردم تصویب شود. فعلاً کلیات طرح شده است و امکان جذب و اصلاح کل طرح و جزئیات آن وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر