سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۷۷۰۸
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۴

فکرشهر: «تجمعات، دورهمی‌ها و مهمانی‌های شب عید می‌تواند این فرود خوب اومیکرون را منحرف کند؛ همچون یک هواپیمایی که تا می‌خواهد بنشیند به طور ناگهانی باد شدیدی می‌وزد و هواپیما دوباره اوج می‌گیرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که این بار کرونا از یک ضوابط دیگری تبعیت کند و ما را به ورطه دیگری ببرد که همه ما ناراحت شویم. به دلیل همین توصیه جدی این است که هم ما به عنوان کادر درمان و هم مردم حواس‌شان به رعایت پروتکل‌ها باشد.»
به گزارش فکرشهر از انتخاب، رییس اورژانس بیمارستان سینا درباره رعایت پروتکل‌ها در نوروز، گفت: «تجمعات، دورهمی‌ها و مهمانی‌های شب عید می‌تواند این فرود خوب اومیکرون را منحرف کند؛ همچون یک هواپیمایی که تا می‌خواهد بنشیند به طور ناگهانی باد شدیدی می‌وزد و هواپیما دوباره اوج می‌گیرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که این بار کرونا از یک ضوابط دیگری تبعیت کند و ما را به ورطه دیگری ببرد. به دلیل همین توصیه جدی این است که هم ما به عنوان کادر درمان و هم مردم حواس‌شان به رعایت پروتکل‌ها باشد.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا صبح دیروز اعلام کرد که با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، مردم به شرط واکسیناسیون کامل، برای سفرهای نوروزی می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. دکتر حسین کرمانپور، در این باره در گفتگو با «انتخاب» عنوان کرد: «بر اساس آماری که وزارت بهداشت داده و ناشی از بستری‌ها و تست‌های مثبت کروناست، ما به مهار نسبی موج ششم رسیده‌ایم. هفته گذشته هم اعلام کردیم که بر اساس همین آمار، احتمالا در اوایل این هفته پیک را رد و به عبارتی تمام می‌کنیم و وارد شیب نزولی می‌شویم، ولی به عنوان کسی که در میدان کرونا و مستقیم در اورژانس هستم، معتقدم که اومیکرون بر خلاف دلتا و انواع دیگر ویروس کرونا کمی بازی کردنش متفاوت است. خیلی از بیماران ما پس از گذراندن دوره درمان خود، دوباره بعد از دو سه هفته علائم پیدا کرده‌اند؛ این نشان می‌دهد که اومیکرون علیرغم درگیری کمتر، سادگی، هجوم کمتر و سبک بودنش به علت واکسیناسیون، ممکن است یک سری ضوابط را هم رعایت نکند. بنابراین باید تمام پروتکل‌ها را تا عید حفظ کنیم تا ورودمان به سال 1401 ورود بدی نباشد.»

وی تاکید کرد: «تجمعات، دورهمی‌ها و مهمانی‌های شب عید می‌تواند این فرود خوب اومیکرون را منحرف کند؛ همچون یک هواپیمایی که تا می‌خواهد بنشیند به طور ناگهانی باد شدیدی می‌وزد و هواپیما دوباره اوج می‌گیرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که این بار کرونا از یک ضوابط دیگری تبعیت کند و ما را به ورطه دیگری ببرد که همه ما ناراحت شویم. به دلیل همین توصیه جدی این است که هم ما به عنوان کادر درمان و هم مردم حواس‌شان به رعایت پروتکل‌ها باشد.»

رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره رعایت پروتکل‌ها در مهمانی‌ها، خاطرنشان کرد: «اگر قرار شد که دور هم جمع شوند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در تهویه مناسب و فضای باز باشد چراکه اگر رعایت نکنند، دوباره ممکن است برای خودشان آسیب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.»

کرمانپور در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بعد از عید شاهد روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر باشیم، گفت: «ما همیشه تابعی از سویه‌های جدیدی بودیم که در دنیا ظاهر شده است. تا این لحظه وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های ما سویه‌ای را معرفی نکرده‌اند که خواستگاهش ایران باشد، اکثرا خواستگاه کرونا در چین و آفریقا و اروپا بوده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند بعید می‌دانم بعد از عید شیبی داشته باشیم مگر اینکه یک سویه جدیدی بیاید.»

وی در پاسخ به این سوال که درصورت ظاهر شدن سویه جدید در دنیا، وزارت بهداشت باید چه اقداماتی را انجام دهد، اظهار کرد: «اگر سویه جدیدی در دنیا ظاهر شود، وزارت بهداشت باید روی دز سوم برای مردم سرمایه‌گذاری کند تا از این حدی که الان هست، چند برابر شود و به دز دوم که همه تزریق کرده‌اند، برسد. ما مشاهده می‌کنیم که کسانی که تنها دز یک را تزریق کرده‌اند، حال‌شان از کسانی که اصلا واکسن نزده‌اند بهتر است، کسانی که دو دز را زده‌اند حالشان به مراتب از کسانی که تنها یک دز زده‌اند یا اصلا واکسنی نزده‌اند بهتر است و کسانی که سه دز را تزریق کرده‌اند، به مراتب کرونای‌شان قابل کنترل‌تر است و علیرغم بستری شدن خیلی راحت مدیریت و مرخص شده‌اند و منجر به مرگ نشده است؛ البته مورد مرگ و میر خیلی کم داشته‌ایم که آن‌ها هم بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و متاسفانه نتوانسته‌ایم کاری کنیم.»

کرمانپور ادامه داد: «اگر این اتفاق بعد از عید بیافتد، برنده کسانی هستند که دز سوم را زده‌اند و رعایت می‌کنند. درصورتی که منابع خوب علمی منتشر شود، ممکن است کادر درمان هم به یادآور چهارم احتیاج پیدا کنند چراکه زودتر از بقیه افراد دز سوم واکسن خود را زده‌اند و طبیعتا میزان آنتی بادی تولید شده در بدن بعد از سه ماه به صفر نزدیک می‌شود. بنابراین برای کنترل بیشتر، احتمالا در وهله اول کادر درمان و پس از آن هم مردم، نوبت دز چهارم‌شان فرا می‌رسد.»

رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا، ابراز کرد: «اگر همانطور پیش برویم، گمان می‌کنم که آن عقب افتادگی اول ما در واکسیناسیون، شانسی به دردمان می‌خورد؛ همیشه وقتی در دنیا موجی می‌آید ما در بهترین شرایط خوب آنتی‌بادی هستیم و اگر هم مبتلا شویم به نوعی بدن‌مان نسبت به آن‌هایی که مدت‌ها از زمان دز قبلی‌شان گذشته است، خیلی قوی‌تر برخورد می‌کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر