سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۸۲۵
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸

فکرشهر: پزشک متخصص قلب و عروق می‌گوید: ایجاد نگرش مثبت و اصلاح سبک زندگی عاملی مؤثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، ساره احمدزاده گفت: با انجام معاینات دوره‌ای (افرادی که سابقه بیماری قلبی و عروقی خانوادگی دارند)، کنترل فشارخون، قند خون و پرهیز از اضطراب‌های شدید و بی‌مورد می‌توانیم زندگی شادتر و قلب و عروق سالم‌تری داشته باشیم.

او افزود: بیماری قلبی و عروقی، بیماری است که به طور معمول افراد در سنین بالا با آن مواجه می‌شوند، ولی امروزه در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان‌ها با افراد زیر ۴۰ سال که مبتلا به عوارض قلبی عروقی شده‌اند و حتی از نظر ژنتیک و سابقه خانوادگی هم مشکلی نداشته‌اند، روبه‌رو می‌شویم.

متخصص قلب و عروق بیمارستان شهید گنجی برازجان بیان کرد: شایع‌ترین بیماری قلبی و عروقی در منطقه، سکته‌های قلبی است که به دنبال گرفتگی عروق خون‌رسان قلب ایجاد می‌شود و با علائمی مانند درد و سنگینی قفسه سینه که به فک پایین و پشت شانه چپ انتشار می‌یابد و با انجام فعالیت فرد این درد بیشتر هم می‌شود.

احمدزاده گفت: علائمی مانند تعریق سرد، حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس از علائم بروز سکته قلبی است.

او افزود: به علت نزدیکی درد‌های قلبی به درد معده بیشتر افراد این بیماری را با مشکل گوارشی اشتباه می‌گیرند و با دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی باعث وخیم‌تر شدن مشکل می‌شوند.

این پزشک متخصص گفت: با مشاهده هر یک از علائم گفته‌شده، فعالیت فرد باید بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند تا اقدام‌های درمانی اولیه انجام‌ گیرد و برای درمان تکمیلی به بیمارستان مجهزتر انتقال داده شود.

احمدزاده مدت‌ زمان ۴ تا ۶ ساعت را به‌عنوان زمان طلایی بیماران سکته قلبی عنوان کرد و افزود: معیار زمان در ارائه خدمات به فرد دچار سکته قلبی بسیار مهم است زیرا درمان دیرهنگام ممکن است باعث عوارضی، چون نامنظمی ضربان قلب، کاهش شدید یا افزایش فشارخون، درگیری ریه به‌صورت تجمع مایع در بافت ریه، به‌صورت نادر پارگی یا سوراخ شدن قلب و ضعیف شدن عضله قلب و احیاناً ایست قلبی را در پی داشته باشد.

او، ناتوانی در فرد، تأثیر منفی در زندگی فردی و خانوادگی، هزینه درمان بالا، بستری‌های چندین باره را از جمله مهم‌ترین عوارض پس از سکته‌ها قلبی برشمرد.

این متخصص قلب و عروق، رعایت رژیم‌های غذایی کم‌نمک و کم‌چرب را به‌طورکلی در بیماران قلبی و عروقی مهم ارزیابی کرد و افزود: بیماران باید از مصرف غذا‌های پرچرب و غذای فوری‌ها خودداری کنند و همواره وزن خود را در شرایط استاندارد نگه‌دارند.

او گفت: با انجام فعالیت روزانه به‌ویژه پیاده‌روی به مدت دست‌کم ۲۰ دقیقه در روز، علاوه بر سلامتی جسمی، باعث نشاط و سلامتی روحی هم می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر