پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۸۹۳
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵

فکرشهر: انتخاب نوشت: آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات درخصوص طرح جدید مجلس نوشت:

در خبرها دیدم که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ارائه‌ی طرحی، به دنبال جرم‌انگاری تولید محتوا در برخی پلتفرم‌های بین‌المللی هستند.

به بررسی خبر پرداختم، هرچند عنوان طرح آنگونه که در خبرها آمده نیست و همچنین این طرح (با کلیک روی کلمه طرح (https://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/1680553)، می‌توانید از محتوای آن آگاه شوید) جدید نیست و در مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۴ ثبت شده اما تا کنون خبری از آن منتشر نشده است.

اما جزییات:

موضوع طرح نمایندگان، الحاق ماده‌ای جدید به طرح ممنوعیت استفاده از ماهواره است و بر اساس آن، شرکتهای ایرانی از ارائه تبلیغات و به نوعی تامین مالی شبکه‌های ماهواره‌ای منع شده‌اند. نکته حائز اهمیت در این میان، گنجاندن کلمه «پهن‌باند» در کنار شبکه‌های ماهواره‌ای است. به دیگر سخن، رندانه و با بهانه‌های فرهنگی یا امنیتی، کل اقتصاد تبلیغات فضای مجازی به نوعی نامحسوس به کارگروهی با ترکیبی جالب توجه واگذار شده و به نظر می‌رسد نتیجه آن تسری بیشتر انحصار اقتصادی تبلیغات به صداوسیما باشد.

ضرب‌المثل فارسی می‌گوید: «موش تو سوراخ نمی‌رفت، جارو هم به دمش می‌بست».

اولا نتیجه طرح ممنوعیت ماهواره چه بود که حالا نتیجه الحاق ماده‌ای به آن چه باشد.

دوم هم این دوستان تکلیف شرکتهای ایرانی که به دنبال بازاریابی در برخی کشورهای فارسی زبان منطقه هستند را مشخص نکرده‌اند.

سوم هم اینکه اگر هدف ممنوعیت تامین مالی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از داخل ایران باشد، نیاز به این همه تفصیل و توسعه‌ی کارکرد به فضای مجازی نیست مگر اینکه ممنوعیت تامین مالی شبکه‌های ماهواره‌ای وسیله‌ای برای رسیدن به هدف دیگری باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر