جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
دکتر سریع‌القلم پیش از این، سی ویژگی جامعه زنده، سی ویژگی سیاستمدار، سی ویژگی شهروند مطلوب، سی ویژگی انسان عقلانی، سی ویژگی انسان مدنی و سی ویژگی سیاست خارجی کارآمد را تدوین کرده بود.\n\nسی‌ ویژگی انتقاد کردن و مناظره کردن به شرح زیر است:\n\n1- هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است.\n\n2- هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه به fact است.\n\n3- اظهارنظر با نقد متفاوت است؛ اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است.
کد خبر: ۱۰۸۰۵
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

دکتر سریع‌القلم پیش از این، سی ویژگی جامعه زنده، سی ویژگی سیاستمدار، سی ویژگی شهروند مطلوب، سی ویژگی انسان عقلانی، سی ویژگی انسان مدنی و سی ویژگی سیاست خارجی کارآمد را تدوین کرده بود.

\n\n

سی‌ ویژگی انتقاد کردن و مناظره کردن به شرح زیر است:

\n\n

1- هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است.

\n\n

2- هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه به fact است.

\n\n

3- اظهارنظر با نقد متفاوت است؛ اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است.

\n\n

4- منتقد تا می‌تواند باید در متن انتقادی خود، سوال‌ها و زوایای جدید طرح کند.

\n\n

5- داشتن یک دیدگاه متفاوت، نقد نیست. مستندات و fact‌ها، مبنای نقد و انتقاد هستند.

\n\n

6- نقد شفاهی از نظر مکتوب، بی‌اعتبار است.

\n\n

7- منتقد باید دقیق با نقطه و ویرگول از متن اصلی، نقل قول کند و بعد آن را براساس مستندات نقادی کند.

\n\n

8- نقد به صورت مناظره توسط کسانی معتبر است که هر دو طرف در رابطه با موضوع مناظره، متون تولید و چاپ کرده باشند.

\n\n

9- در مسائل فکری و علمی، مبنای نقد بر واقعیات، آمار و factها است. جایگاه تخیلات و توهمات در مدارهای علمی نیست.

\n\n

10- در جامعه‌ای نقد اعتبار پیدا می‌کند که افراد متخصص در حوزه تخصصی خود نقادی کنند.

\n\n

11- اگر منتقد نکته‌ای را از متن مکتوب متوجه نمی‌شود، ابتدا سوال می‌کند و بعد نقد می‌کند.

\n\n

12- پیش ذهنیت از نویسنده یک متن، نقد و انتقاد را مخدوش و بی‌اعتبار می‌کند.

\n\n

13- به میزانی که انتقادات کلی باشند از اعتبار آن‌ها کاسته می‌شود. مبنای کار علمی و انتقادی در پرداختن به جزئیات است.

\n\n

14- بالاترین سطح اعتبار یک فرد علمی و فکری، نوشته‌های اوست. سخنرانی و ارائه شفاهی مطالب، پایین‌ترین سطح است.

\n\n

15- منتقد بر نویسنده متن، القاب نمی‌گذارد.

\n\n

16- کسی که در یک موضوع تخصص نداشته و متون تولید و چاپ نکرده، به لحاظ علمی نمی‌تواند انتقاد کند.

\n\n

17- منتقد، متن و سخن و فکر فرد را نقد می‌کند و نه شخص او را.

\n\n

18- کسی که نقد علمی می‌شود، وظیفه مدنی دارد که به انتقادات پاسخ دهد.

\n\n

19- نقدی که به آمار و مستندات تجربی و تاریخی اتکا داشته باشد، معتبرتر است.

\n\n

20- منتقد در بیان و لحن، شخص احساسی و عصبانی نیست. ادب و صداقت او مقدم بر انتقاداتش است.

\n\n

21- منتقد و انتقاد شونده هر دو باید در یک موضوع تخصص داشته باشند و متون تولید و چاپ کرده باشند.

\n\n

22- نقاد از این عبارات، فراوان استفاده می‌کند: حدس می‌زنم. تصور می‌کنم. به نظرم می‌آید. شواهد اینگونه نشان می‌دهد. آمار چنین تصدیق می‌کند.

\n\n

23- نقد فکری و علمی باید مکتوب و علنی باشد اما نقد از رفتار حتما باید به صورت خصوصی به افراد منتقل شود.

\n\n

24- محل تحصیل، اساتید و متون علمی منتقد بر کیفیت نقد او بسیار تأثیرگذار است.

\n\n

25- اندیشه‌ها سطح اعتبار دارند و به تدریج اصلاح می‌شوند. می‌توان با استدلال، مستندات و آمار، اندیشه‌ها را تکامل بخشید.

\n\n

26- منتقد باید مراقب باشد تا آنچه که خودش دوست دارد بگوید را به حساب متن دیگری نگذارد و متن او را تحریف نکند.

\n\n

27- استفاده از کمیت‌ها، دقت و اعتبار نقد را افزایش می‌دهد.

\n\n

28- علمی‌ترین متن و علمی‌ترین نقد آن است که نویسنده، تعاریف خود را از مفاهیم از یک طرف و مفروضات و استوانه‌های فکری را از طرف دیگر به طور دقیق مکتوب کند.

\n\n

29- در نقادی و مناظره، مبنای استدلال پژوهش‌های علمی است.

\n\n

30- استانداردگذاری برای نقد و مناظره، مسئولیت دانشگاه‌ها، متخصصان و انجمن‌های علمی است.

\n\n

* محمود سریع‌القلم - استاد دانشگاه شهید بهشتی 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر