جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۰۷۲
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱

فکرشهر: رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی دشتی گفت: بزرگداشت فایز با نام " گنجینه ادب پارسی" و با حضور شخصیت‌های ملی و استانی و مردم علاقه مند روز جمعه ۱۹ اسفند ماه جاری در محل دبیرستان شهید دهقانی روستای "کردوان علیا" زادگاه این شاعر برگزار خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حمید زارعی روز شنبه  در جلسه هماهنگی بزرگداشت فایز دشتی که با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی در دبیرستان شهید دهقانی "کردوان" برگزار شد افزود:  فایز شناسنامه ادبی این شهرستان است و باید در زادگاهش همیشه جریان داشته باشد.

وی اضافه کرد: در مدت زمان باقیمانده باید ساز و کارهای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی  فراهم و با برنامه‌ریزی دقیق بزرگداشتی در خور فایز برگزار کنیم.

زارعی از تلاش های دهیاری، اعضای شورای اسلامی، فعالان فرهنگی روستای کردوان علیا و اقداماتی که تاکنون انجام شده قدردانی و برضرورت برگزاری باشکوه این مراسم تاکید کرد.

در این جلسه محمد یوسفی نوه فایز و سایر اعضای حاضر در جلسه نقطه نطرات خود را پیرامون چگونگی برگزاری برنامه ارائه کردند.

محمدعلی دشتی متخلص به فایز و مشهور به فایز دشتی، شاعر دوبیتی‌سرای جنوب ایران به سال ۱۲۵۰ قمری (۱۲۱۳ خورشیدی) در کردوان عُلیا روستایی در منطقه دشتی قدیم متولد شد.

وی پس از هشتاد سال زندگی در سال ۱۳۳۰ قمری (۱۲۸۹ ش) در روستای گزدراز درگذشت و جسدش را پس از چند ماه امانت بنا به وصیت وی به شهر نجف در عراق منتقل و در آنجا دفن کردند.

فایز پس از باباطاهر همدانی، شاعر قرن پنجم، از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دوبیتی‌سرایان ایران است.

روستای کردوان علیا زادگاه فایز دشتی با یکهزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شهر خورموج مرکز شهرستان  دشتی و ۱۵۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر