شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۰۷۳
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶

فکرشهر: پروژه ملی جاده گناوه – دیلم به گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد که مدتی متوقف شده‌است، با عزم جهادی استانداران این ۲ استان مصصم برای فعال و تکمیل شدن آن شدند و این حرکت باعث شده تا بارقه امیدواری برای مردم ایجاد کند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، جاده گناوه - دیلم به گچساران راهی قدیمی و شریانی در جنوب کشور  به طول حدود ۱۱۸ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان بوشهر شهرستان‌های گناوه و دیلم و مابقی در حوزه استحفاظی استان کهکیلویه و بویراحمد است که با همکاری وزارت نفت و راه و شهرسازی در قالب هشت قطعه شامل پنج قطعه از جاده دوگنبدان تا روستای بی بی حکیمه و سه قطعه نیز در حوزه استان بوشهر اجرا می‌شود.

این پروژه که از محل اعتبارات ملی اجرا می شود، محور گناوه – دیلم به گچساران و چرام را به محور دهدشت پاتاوه در استان کهگیلویه و بویر احمد متصل می کند.

استاندارد نبودن جاده کنونی، ترافیک سنگین، وجود خطوط لوله در کناره های جاده، عرض بسیار کم و پیچ های خطرناک و دره های عمیق موجب شده که هر ساله آمار بالایی از تصادفات بویژه در ایام تعطیلات نوروز در این محور رخ دهد.                                                                              

اهداف و مزایای پروژه

این محور دسترسی به تاسیسات نفت و گاز درسطح چهار استان کهگیلویه ویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس را ممکن می‌کند و درعین حال به دلیل نبود مسیر جایگزین در این مناطق، از گذشته تاکنون از سوی عموم نیز استفاده می‌شود.

قرارگرفتن تلمبه خانه عظیم نفت گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در نزدیکی بندر گناوه و عبورلوله های نفتی چهار استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، فارس و بوشهر و استفاده روزانه کارکنان بهره برداری شرکت نفت این مسیر را به یکی از محورهای پر تردد منطقه تبدیل کرده است.

برقراری ارتباط ایمن، راحت و کوتاه مدت بین سه استان بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان، کاهش تلفات و تصادفات جاده ای و اصلاح طرح هندسی مسیر و افزایش سرعت طرح به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با توجه به تعریض و بهسازی محور موجود و در نتیجه کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری از مزایای دیگر این پروژه خواهد بود.

موانع اجرا

متوقف شدن این پروژه استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را مصصم کرد تا برای سرعت بخشیدن به این پروژه جهادی وارد عمل شوند.

در این راستا استانداران این دو استان پنجشنبه هفته گذشته علاوه بر بازدید از پروژه، در مورد مشکلات و موانع پیش‌رو ، نشست مشترکی برگزار کردند.

در این بازدید که معاونان عمرانی استانداران، مدیران کل راهداری و راه و شهرسازی و کارشناسان دفتر فنی استانداری ها و مدیران کل منابع طبیعی هر دو استان،  فرمانداران دیلم، گچساران و گناوه حضور داشتند، جلسه ای به منظور بررسی موانع و مشکلات پروژه در محل پاسگاه انتظامی چهاراه بی بی حکیمه در حوزه استحفاظی شهرستان دیلم تشکیل شد.                                          

اعم موانع و مشکلات مورد بررسی شده در جلسه مشترک استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به نقل از محمد طاهری معاون امورعمرانی فرمانداری دیلم به شرح زیر اعلام شد. 

معارض اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر، تیرهای برق در مسیر، تامین مصالح مورد نیاز عملیات زیرسازی و آماده سازی، تامین کامل منابع مالی پروژه در حوزه استحفاظی هر سه شهرستان دیلم، گچساران، گناوه یا هر دو استان بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل برای امکان تامین اعتبار از وزارتخانه های راه و شهرسازی و نفت و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه و تقویت زیرساخت های پوشش مخابراتی محور.

مشکلات در حوزه شهرستان‌های دیلم و گناوه در استان بوشهر شامل تامین منابع و مصالح و معارض حریم این راه ( اداره کل منابع طبیعی) که بزودی با دستور استاندار بوشهر برطرف خواهد شد.

 تامین اعتبار ملی پروژه و تخصیص منابع این پروژه نیز از طریق هر دو استانداران پیگیری خواهد شد.

هماهنگی و رایزنی برای سرعت بخشی به اجرای پروژه

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در این نشست گفت: مشکلات پروژه جاده بندر گناوه به گچساران در نشستی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد بررسی و توافقاتی صورت گرفته که برطرف شود تا این پروژه سرعت گیرد.

وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که در اجرای این پروژه بین استان بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، در روز جاری با استاندار آن استان جلسه مشترکی برگزار شد که ضمن بررسی برای برطرف کردن آن توافقاتی صورت گرفت.

استاندار بوشهر  اظهارداشت: همچنین این پروژه مشکلاتی بلحاظ تامین اعتبار از وزارتخانه های راه و شهرسازی و نفت و سازمان برنامه و بودجه دارد و باید ردیف ۲۳ بودجه داشته باشد که توافق کردیم به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تهران آنها را پیگیری کنیم.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: جاده گناوه -  گچساران که  به طرف دیل و چرام در نهایت به محور پاتاوه - دهدشت -  اصفهان متصل می‌شود، تا بندر گناوه ۱۱۸ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر در استان کهگیلویه و بویراحمد است و مسیر دو استان تا مرکز کشور را نزدیک‌تر خواهد کرد.

                                                                                             

وی  با اشاره به اینکه این جاده برای هر دو استان مهم و راهبردی است، گفت: این جاده غرب استان بوشهر مناطق گناوه و دیلم را از بن‌بست خارج و با خط مستقیم جاده‌ای به مرکز کشور متصل می‌کند که البته با مشکلاتی مواجه است.

استاندار کهگیلویه و بویر احمد بیان کرد: بخشی از این جاده در  استان بوشهر، بخشی در خوزستان و بخش دیگری در کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل شکایت منابع طبیعی شهرستان دیلم تعطیل شده بود که استاندار بوشهر دستور داد دعوی استرداد شود.

احمدزاده در مورد مشکل برق این جاده گفت: با آقای خلیلیان استاندار خوزستان صحبت شد و استاندار خوزستان هم با شرکت توزیع نیروی برق این استان و شهرستان بهبهان برای حل مشکل صحبت کرد و دستور داد اقدام فوری انجام شود تا کار ادامه پیدا کند، ضمن اینکه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد با خوزستان در ارتباط است که پایه‌های برق جمع‌آوری شود تا پیمانکار به کار خودش ادامه دهد.

احمدزاده عنوان کرد: ۵۳ کیلومتری که در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد است دارای پیشرفت فیزیکی خوبی است و امیدواریم تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل برسد.

وی ادامه داد:  بخش دیگری از این جاده که در استان بوشهر است را درخواست دادیم که فعال شود که برای ادامه کار نیازمند اعتبار است.

استاندار کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه ۵۳ کیلومتری که در استان کهگیلویه و بویراحمد است ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هزینه پنج کیلومتری آن که در استان بوشهر است باید برآورد شود، عنوان کرد: مقرر شد کار مشترکی با استان بوشهر انجام دهیم و در دیدار با وزیر راه و شهرسازی برای کل پروژه گچساران_ گناوه اعتبار بگیریم.

احمدزاده با اشاره به اینکه ماده ۲۳ پروژه اخذ نشده است گفت: مقرر شد معاونان هماهنگی امور عمرانی هر دو استان از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر ماده ۲۳ باشند و از برنامه و بودجه تا مجلس شورای اسلامی هم این پروژه را پیگیری می‌کنیم و از نمایندگان دو استان در مجلس هم می‌خواهیم همکاری و کمک کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر