پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۰۸۱
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴

فکرشهر: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز شنبه گفت، تصمیم‌گیر درباره شروع «عملیات ویژه» در اوکراین امری دشوار بود و تحریم‌های متعاقب غربی‌ها مصداق اعلام جنگ علیه روسیه است.

به گزارش فکرشهر از فارس و به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین با اشاره به زمینه اتخاذ این تصمیم گفت: «فدراسیون روسیه تلاش کرد درگیری در اوکراین (میان نیروهای دولتی و بخش‌های خودمختار دونباس) به‌صورت مسالمت‌آمیز حل شود و ضرورت داشت که مردم بتوانند همچنان به زبان روسی صحبت کنند و حق حیات داشته باشند اما آن‌ها (رژیم کی‌یف) مانعی را بر سر آن‌ها قرار داد».

او در ادامه گفت: «مردم دونباس سگ ولگرد نیستند. چیزی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر از آن‌ها توسط نیروهای اوکراینی کشته شدند اما غرب ترجیح داد به‌مدت هشت سال ساکت باشد».

پوتین موضع‌گیری‌های غرب در قبال اوکراین را «تئاتر مضحک» توصیف کرد و گفت: «روسیه نمی‌تواند تهدیدات واقعی علیه امنیت خود را نادیده بگیرد».

رئیس جمهور روسیه متذکر شد: «رهبری کنونی کی‌یف باید بداند اگر به همین منوال ادامه دهد، وضعیت کشور بودن اوکراین زیر سوال خواهد رفت».

او همچنین دولت و نیروهای اوکراینی را به «استفاده از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی» و مانع‌تراشی بر سر خارج شدن آن‌ها از طریق گذرگاه بشردوستانه متهم کرد.

پوتین گفت: «روسیه شبه‌نظامیانی از خاورمیانه را ردیابی کرده که از موبایل‌های انتحاری استفاده می‌کند و آن‌ها را به سمت ارتش روسیه می‌فرستند اما سودی برایشان نخواهد داشت».

او با اشاره به اینکه «تحریم‌ها علیه روسیه مصداق اعلام جنگ هستند» گفت: «بعد از آنکه یکی از وزرای انگلیس اعلام کرد ناتو در این درگیری دخیل است، روسیه تصمیم گرفت نیروی بازدارندگی [اتمی] خود را در حال آماده‌باش قرار دهد».

رئیس جمهور روسیه افزود: «تا کنون اهداف روسیه در عملیات اوکراین از جمله نابود کردن زیرساخت نظامی این کشور موفق بوده است».

پوتین در واکنش به درخواست‌های رئیس جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور هشدار داد: «روسیه چنین اقدامی از سوی هر کشوری را مشارکت در درگیری نظامی تلقی خواهد کرد».

او با اشاره به اینکه لزومی برای اعلام حکومت نظامی در روسیه وجود ندارد گفت: «ما پیشنهادات خود را روی میز گذاشته‌ایم و منظر جواب اوکراینی‌ها هستیم».

او همچنین تأکید کرد، اوکراین قصد داشت به سمت ایجاد پایگاه اتمی حرکت کند «ولی ما نمی‌توانیم بیانیه‌ها درباره تبدیل اوکراین به قدرتی هسته‌ای را نادیده بگیریم».

پس از چند ماه تأکید روسیه بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات با غرب و ارسال نامه‌های متعدد به آن‌ها درخصوص عدم گسترش ناتو به شرق و بازگشت نیروهای ناتو به مناطق ذکر شده در توافقات قبلی دو طرف، در نهایت پوتین در پیامی به غربی‌ها، جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد و بار دیگر بر تداوم میل مسکو به دیپلماسی تأکید کرد.

در نهایت، در پی بی‌توجهی غربی‌ها به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت امنیتی در شرق اروپا و تداوم حملات توپخانه‌ای کی‌یف علیه مناطق خودمختار شرق اوکراین، پوتین استقلال دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌» در اوکراین را از پنجم اسفند آغاز کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر