جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۸۱۰۸
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: مردم می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی خود از فردا سهامدار این باشگاه‌ها شوند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حسین قربانزاده در نشست خبری آغاز واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به مردم که با حضور مدیران عامل دو باشگاه و مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد، با اشاره به واگذاری مذکور در ۱۵ اسفندماه، اظهار کرد: اتفاقی که فردا آغاز میشود یک فرایند صحیح در واگذاری دو باشگاه است. اتفاقی که سالیان سال منتظر بودیم که این باشگاه‌ها با مشارکت مردم به جایگاه شایسته خود برسند.

وی با بیان اینکه دو باشگاه میراث ورزشی دو کشور هستند، گفت:این وظیفه مسئولان امر را در وزارت اقتصاد و وزارت ورزش سنگین‌تر می‌کند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اقداماتی که پیش از این برای بورسی شدن سرخابی‌ها انجام شده است، عنوان کرد: این پیگیری‌ها و اقدامات در سه ماه گذشته جدی‌تر شد. از سال ۱۳۷۶ که این موضوع مطرح شد و از سال ۱۳۸۸ که شرکت‌ها در فهرست واگذاری قرار گرفتند همه منتظر این روز بودند تا مردم بر اساس علاقه‌مندی خود سهامدار این باشگاه‌ها شوند.

قربانزاده ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین کارها در سه ماه گذشته، تشکیل ستاد هماهنگی برای واگذاری باشگاه‌ها در سازمان خصوصی سازی بود که از همه دست اندرکاران دعوت شد در این ستاد حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: وظیفه این ستاد اصلاح مشکلاتی بود که سر راه واگذاری دو باشگاه قرار داشت. از جمله تعیین تکلیف وضعیت بدهی، طرح کسب و کار و درامد زایی دو باشگاه، تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول دو باشگاه ونکاتی که به فرایند واگذاری و شرایطی که برای حضور در فرابورس لازم بود. دو باشگاه علی رغم مشکلاتی که داشتند توانستند در بازار پایه فرابورس پذیرش شوند. مهم‌ترین دستاورد این اتفاق شفافیت بود که بدون کم وکاست صورت‌های مالی دو شرکت در کدال منتشر شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه باشگاه استقلال اسناد بیشتری را منتشر کرده است، گفت: پرسپولیس هم سعی میکند به انتشار اسناد برسد. مهم‌ترین اتفاق فردا نظارت مردم بر وضعیت اقتصادی دو باشگاه خواهد بود. هرچند ۱۰ درصد سهام به مردم عرضه میشود اما مردم مالک باشگاه هستند، امیدواریم اغاز مشارکت مردم و وضعیت سهامداری تا شهریور طوری باشد که سهم دولت به زیر ۵۰ درصد برسد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه درمورد ارزشگذاری دو باشگاه گفت: ارزش واقعی دو باشگاه بیشتر از چیزی است که تعیین شده، چراکه دو باشگاه در قلب همه هواداران جا دارند. برای ارزشگذاری سازمان خصوصی سازی باید قوانینی را رعایت کند، در این راستا برای شرکت‌هایی که طی سه سال گذشته سوداور نبودند از ارزش روز خالص دارایی‌ها استفاده شده است. یعنی دارایی‌های قبلی، دارایی‌های ثابت، املاک و مستغلات و برند دو باشگاه ارزشگذاری شده است.

قربانزاده درمورد تفاوت دو قیمت باشگاه نیز توضیح داد: تفاوت قیمت دو باشگاه بر اساس اسناد و مدارکی بوده که معطوف بر درامدزایی است. این ارزشگذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت گرفته است، سپس در هیات واگذاری مطرح شد و هردو کارشناس اذعان کردند که از روش یکسانی برای ارزشگذاری دو باشگاه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین مرتبه ارزشگذاری برند باشگاه اتفاق می افتد، گفت: این فرایند ممکن است نقدهایی به دنبال داشته باشد اما هرانچه کارشناسان رسمی دادگستری تایید کرده اند تصویب شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه افزایش دارایی دو باشگاه بسته نیست، توضیح داد: باشگاه‌ها می‌توانند برای افزایش دارایی خود تلاش کنند. برای مثال ۱۶ هزار متر کمپ مرحوم ناصر حجازی به دارایی‌های استقلال اضافه شد. این افزایش دارایی روی صورت‌های مالی و تابلوی معاملات تاثیرگذار خواهد بود.

نحوه کاهش سهم دولت به زیر ۵۰ درصد تا شهریور

قربانزاده در ادامه درمورد کاهش سهم دولت تا شهریورماه به زیر ۵۰ درصد نیز گفت: عرضه تا شهریور به صورت خرد و بلوکی خواهد بود. شرکت‌های تعاونی می‌توانند در این فرایند مشارکت کنند. البته اهلیت و صلاحیت خریداران باید تایید شود

وی به این سوال ایسنا که ایا فروش بلوکی به دو شرکت مخابراتی خواهد بود، پاسخ داد: مذاکرات سازمان برای عرضه بلوکی آغاز شده است و ادامه دارد. همه شرکت‌هایی که توانایی، علاقه‌مندی و صلاحیت و اهلیت دارند می‌توانند برای خرید سیت مدیریتی دو باشگاه مذاکره کنند سپس مزایده برگزار شده و عرضه بلوکی صورت می‌گیرد.

بخشش ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی هر باشگاه

رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد بدهی‌های مالیاتی دو باشگاه اظهار کرد: درمورد مالیات به باشگاه‌ها ظلم شده است. زیرا دو باشگاه معاف از مالیات بودند اما چون اظهارنامه مالیاتی نداشتند مشمول مالیات شده اند. اما با واگذاری سهام دو باشگاه دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

قربانزاده ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای با وزیر اقتصاد برگزار شد تا بدهی‌های قابل بخشش و غیرقابل بخشش باشگاه‌ها تعیین تکلیف شوند. در این راستا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از هر باشگاه مشمول بخشش مالیات شده است. بدهی‌های غیرقابل بخشش دو باشگاه بسیار پایین‌تر از این میزان است.

جزییات اختصاص سهام به پیشکسوتان

وی درمورد میزان سهامی که به پیشکسوتان اختصاص داده می‌شود توضیح داد: درمورد میزان این سهام در هفته‌های اتی تصمیم‌گیری خواهد شد. ۵ درصد سهام ترجیحی به کارکنان هر شرکت داده می‌شود که می‌تواند تا ۱۰ درصد افزایش یابد که پنج درصد مابقی به مدیران متخصص داده می‌شود.

از استوری یک بلاگر ارایشی سر ادم سوت می‌کشد!

رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه با بیان اینکه درمورد خرید سهام دو باشگاه کسب سود را تضمین نمی‌کنیم، اظهار کرد: اما این اطمینان خاطر را میدهیم که استقلال و پرسپولیس سال ۱۴۰۱ به بعد با سال‌های قبل فرق دارد. از درامد استوری یک بلاکر ارایشی سر ادم سوت میکشد چه برسد به درامد باشگاه‌هایی که ۴۰ میلیون نفر هوادار دارند.   وی ادامه داد: جدا از حق پخش صدا و سیما، باشگاه‌ها میتوانند از حق پخش فضای مجازی استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر