جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۸۱۲۵
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه به بیان چهار مولفه اصلی مقابله با اُمیکرون پرداخت.

به گزارش فکرشهر، دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از ماسک، تهویه هوا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون، چهار مولفه اصلی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ است و با انجام این اقدامات احتمال درگیری فرد با اُمیکرون به حداقل می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از دو ماسک در کاهش ابتلای افراد به اُمیکرون بسیار موثر بود، تصریح کرد: تشدید پروتکل بسته به رفتار سوش غالب در جامعه است و با توجه به قدرت بالای سرایت اُمیکرون در جامعه استفاده از دو ماسک ضروری است.

دکتر ذکایی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جمعیت جامعه پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند، گفت: با کاهش میزان بستری‌ها در مراکز درمانی و تغییر رنگ‌های کرونایی از قرمز به نارنجی و زرد متاسفانه مردم کرونا را فراموش می‌کنند و با عادی انگاری و کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از قطع زنجیره سرایت ویروس می‌شوند که این رویه بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه بستری ه

ستند، اظهار کرد: میزان مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی بیانگر آن است که ویروس همچنان در حال چرخیدن در جامعه است و تا زمانی که چرخش محدود و متوقف نشده نمی توان گفت که بیماری فروکش کرده و هر آن بیم آن وجود دارد که با سوش جدیدی مواجه شویم.

دکتر ذکایی با اشاره به اینکه افزون بر دو سال است که درگیر بیماری کووید ۱۹ هستیم، تصریح کرد: با آموزش‌هایی که ارائه شده است مردم به خوبی راهکار مبارزه و کنترل بیماری را فراگرفته‌اند. هر سوش جدید بیماری با رعایت پروتکل‌هایی که آموزش داده شده مدیریت و کنترل خواهد شد و بنابراین نباید در مقابله با این بیماری ساده‌انگاری و سهل‌انگاری شود.

او در ادامه گفت: تقریبا ۵۰ درصد واجدین شرایط دریافت دُز سوم واکسن کرونا تاکنون اقدام به تزریق واکسن نکرده اند که انتظار می رود تا هرچه سریعتر نسبت به دریافت واکسن دُز سوم اقدام کنند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه بیان کرد: افزون بر ۵۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند هیچ نوع واکسنی را دریافت نکرده بودند و بیش از ۳۵ درصد نیز افرادی بودند که واکسن دُز سوم را دریافت نکردند و در مجموع بیش از ۸۵ الی ۹۰ درصد قربانیان کرونا در پیک ششم افرادی بودند که واکسیناسیون ناقص داشتند. بنابراین ضرورت دارد که واجدین شرایط دریافت واکسن دُز سوم به ویژه سالمندان در تزریق واکسن کوتاهی نکنند.

وی تصریح کرد: افرادی که در پیک ششم در ساوه و زرندیه جان خود را از دست دادند یا واکسن تزریق نکرده بودند و یا واکسیناسیون آنها ناقص بوده است که لازم است برای حفظ سلامت و جان خویش فرآیند دریافت واکسن علیه بیماری کووید ۱۹ را تکمیل کنند.

دکتر ذکایی از مردم خواست تا برای تزریق دُز سوم به مراکز تجمیعی و یا پایگاههای بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان مراجعه کنند و گفت: از ۱۵ اسفندماه مرکز تجمیعی واکسن سالن ورزشی کوثر غیر فعال خواهد شد و همشهریان می‌توانند جهت دریافت واکسن به مرکز تجمیعی قدسیه و یا یکی از مراکز و پایگاه‌های سلامت سطح شهر مراجعه کنند.

او افزود: نزدیکترین پایگاه سلامت به مرکز واکسیناسیون کوثر، پایگاه سلامت کوثر واقع در جنوب پارک کوثر است. این پایگاه تا اطلاع ثانوی همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۴ صبح و عصرها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ آماده ارائه خدمت به مردم است.

وی گفت: در صورت بروز علائم مشکوک به کووید ۱۹ بخصوص در گروه سالمندان، بیماران زمینه‌ای و مادران باردار و نیز افراد واکسینه نشده، بلافاصله جهت ویزیت پزشک و انجام تست تشخیصی، به مرکز منتخب کووید ۱۹ واقع در بلوار سپاه مراجعه کنید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر