پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۳۲۲
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

فکرشهر: رئیس جمهوری فرانسه همتای روس خود را در باره ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای انتقال ساکنان چندین شهر اوکراین به روسیه به "بدجنسی اخلاقی و سیاسی" متهم کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، امانوئل مکرون روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه «ال سی آی» (LCI) گفت: «اینها صرفاً راهروهایی نیستند که به سرعت مورد تهدید قرار می‌گیرند، این سخنرانی ریاکارانه نیست که می‌گوید "ما از مردم محافظت می‌کنیم تا آنها را به روسیه بیاوریم"؛ اینها بدجنسی اخلاقی و سیاسی است که برای من غیرقابل تحمل است.»

رئیس جمهور فرانسه روز گذشته با همتای روس ولادیمیر پوتین گفت‌وگوی تلفنی کرده بود و کاخ الیزه در اواسط صبح امروز تاکید کرد که مکرون درخواستی برای باز شدن کریدورهای بشردوستانه به روسیه نکرده است.

کاخ الیزه صبح امروز "قاطعانه" درخواست از ولادیمیر پوتین برای گشایش کریدورهای بشردوستانه به روسیه را رد کرد.

الیزه در بیانیه‌ای که در اختیار لو فیگارو قرار گرفت، اعلام کرد: «نه، رئیس‌جمهور از ولادیمیر پوتین نخواسته تا کریدورهای بشردوستانه را به روسیه باز کند.

در اوایل امروز، کرملین مدعی شد که باز کردن مسیرهای بشردوستانه را برای شهروندان چهار شهر "خارکیف"، "کی‌یف"، "ماریوپل" و "سومی" که شاهد درگیری‌های شدید هستند، به درخواست شخصی رئیس جمهور فرانسه انجام می‌دهد.

یک روز پس از مکالمه تلفنی بین مکرون و پوتین، کاخ الیزه بیانیه کرملین را "رسما" رد کرد و یادآور شد که فرانسه پایان دادن به جنگ، احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و حرکت آزادانه مواد غذایی و محصولات پزشکی را خواستار شده است.

در ادامه اوکراین نیز به نوبه خود از گشایش کریدورهای بشردوستانه پیشنهادی روسیه خودداری کرد.

ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین در این زمینه اعلام کرده است: این گزینه قابل قبولی نیست. غیرنظامیان تخلیه شده به بلاروس نمی‌روند و سپس هواپیما را سوار نمی‌شوند و به روسیه نمی‌روند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر