پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۳۳۸
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

فکرشهر: رئیس پلیس فتا بوشهر گفت: با توجه به افزایش کلاهبرداری‌ها در قالب ایجاد فروشگاه جعلی در بستر صفحه‎های اینستاگرامی، نسبت به خرید نوروزی در این بستر هشدار اعلام می‌شود.

به گزارش فکرشهر، سرهنگ مهدی قاسمی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: از هم‌استانی‌ها انتظار می‌رود هنگام خریدهای عیدانه خود مواظب باشند تا فریب فروشندگان دروغین، صفحات جعلی و نامعتبر اینستاگرامی را نخورند و بخشی از سرمایه خود را از دست ندهند.

وی بیان کرد: برخی از مجرمان سایبری در شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام با طراحی فروشگاه‌های جعلی، تلاش می‌کنند تا با تبلیغات به ظاهر جذاب نظیر قیمت‌های پایین تغییر فصل، تخفیف‌های آخر سال، امتیاز عیدانه، جشنواره نوروز توجه کاربران را جلب کرده  و با مهندسی اجتماعی، مبالغی از متقاضیان به عنوان بیعانه یا وجه کامل مورد معامله دریافت و دیگر پاسخگوی آنها نمی‌شوند.

قاسمی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز ۱۴۰۱ که به طور معمول استقبال خانواده‌ها از خریدهای اینترنتی افزایش می‌یابد و برای پیشگیری از متضرر شدن آنها و گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران سایبری باید دقت داشته باشند که فروشگاه‌های معتبر، بطور معمول آدرس و تلفن ثابت مشخصی داشته و امکان مراجعه حضوری را برای مشتریان فراهم می‌کنند و علاوه بر صفحه اینستاگرامی، دارای یک وبسایت فروشگاهی معتبر و نماد اعتماد الکترونیک هستند.

قاسمی تاکید کرد: تعداد دنبال کننده بالا و فالورهای چند ده هزار نفری به هیچ عنوان به تنهایی معیار خوبی برای احراز اعتبار صفحه اینستاگرامی نیست و ممکن است این فالورها نیز خریداری شده یا اکانت‌های واقعی نباشند.

وی گفت: اکثر فروشگاه‌های معتبر، قابلیت دریافت نظرات کاربران به صورت کامنت را مهیا کرده و البته در صورتی که مشاهده شد شماری اکانت محدود و تکراری اقدام به درج نظر مثبت و تایید در همه پست‌ها کردند باید به این فروشگاه مجازی مشکوک شد.

قاسمی افزود: همچون گذشته توصیه می‌شود تا حتی المقدور از پرداخت هرگونه وجهی در قالب بیعانه و پیش پرداخت تا زمان مشاهده، دریافت کالا و خدمات مورد توافق، خودداری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر