چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: در روزهای اخیر شاهد وقوع روزانه چندین فقره آتش‌سوزی در سطح نخیلات آب‌پخش هستیم که عامل انسانی را می‌توان به عنوان مهمترین عامل در بروز این آتش‌سوزی‌ها دانست.\n\nبه گزارش فکرشهر، شهر آب‌پخش به عنوان یکی از قطب‌های نخیلات کشور محسوب می‌شود که چندین میلیون اصله نخل در این منطقه وجود دارد و افراد زیادی نیز از طریق تخیلات امرار معاش می‌کنند.\n\nدر روزهای اخیر شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در سطح نخیلات آب‌پخش هستیم که معمولا روزانه چند فقره آتش سوزی گزارش شده و اکیپ‌های آتش‌نشانی راهی محل می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۸۶۸
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

فکرشهر: در روزهای اخیر شاهد وقوع روزانه چندین فقره آتش‌سوزی در سطح نخیلات آب‌پخش هستیم که عامل انسانی را می‌توان به عنوان مهمترین عامل در بروز این آتش‌سوزی‌ها دانست.

\n\n

به گزارش فکرشهر، شهر آب‌پخش به عنوان یکی از قطب‌های نخیلات کشور محسوب می‌شود که چندین میلیون اصله نخل در این منطقه وجود دارد و افراد زیادی نیز از طریق تخیلات امرار معاش می‌کنند.

\n\n

در روزهای اخیر شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در سطح نخیلات آب‌پخش هستیم که معمولا روزانه چند فقره آتش سوزی گزارش شده و اکیپ‌های آتش‌نشانی راهی محل می‌شوند.

\n\n

در برخی موارد دامنه آتش سوزی‌ها گسترده می‌شود و همزمان در چند نقطه نخلستان آتش‌سوزی صورت می‌گیرد که این موضوع سبب می‌شود تا کار اطفای حریق به سختی صورت گیرد.

\n\n

مهمترین عامل وقوع آتش‌سوزی در نخلستان‌ها را می‌توان عامل انسانی دانست که در این راستا لازم است که نخلدارات دقت نظر بیشتری در هنگام سوزاندن برگ نخیلات داشته باشند.

\n\n

برگ‌ها و شاخه‌های زاید درختان هر ساله از نخل جدا می‌شود و نخلداران در چند مرحله اقدام به آتش‌زدن این شاخه‌ها می‌کنند که گاها قبل از خاموش شدن آتش، باغ خود را ترک می‌کنند که این موضوع یکی از مهمترین عوامل آتش سوزی در نخیلات است.

\n\n

آتش‌سوزی در نخیلات

\n\n

عوامل آتش‌سوزی در نخیلات/ راهکارهای کشاورزان

\n\n

یکی از کشاورزان آب‌پخش گفت: مهمترین علت آتش سوزی نخیلات عدم توجه باغداران است که در بسیاری مواقع همین باغداران باعث بروز آتش‌سوزی در باغ خود می‌شوند.

\n\n

جواد راهپیما به برخی از مشکلات اطفای حریق نیز اشاره کرد و بیان داشت: عدم وجود جاده‌های دسترسی بین باغات، در مواقع آتش‌سوزی امدادرسانی را با مشکل روبرو می‌کند.

\n\n

وی بر لزوم توسعه راه‌های بین باغات و نخلستان‌ها تاکید کرد و بیان داشت: باید این مسیرها تسطیح شوند تا در هنگام بروز چنین مشکلاتی شاهد امدادرسانی بهتر و مناسب‌تر باشیم.

\n\n

هرس کردن نخیلات و شخم بهاره راهکار جلوگیری از گسترش آتش

\n\n

شکراله اسعدی از دیگر نخلداران آب‌پخش به خبرنگار مهر گفت: یکی از راه‌های مهم در جلوگیری از بروز مشکلات آتش‌سوزی در سطح نخیلات، شخم‌زدن نخیلات در فصل بهار است.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/15/4/1640238.jpg

\n\n

هادی یزدانی از دیگر نخلداران آب‌پخش نیز گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آتش‌سوزی می‌تواند هرس کردن تنه درخت نخل(تاپول‌زنی) باشد.

\n\n

وی ادامه داد: این کار هم درصد قابل توجهی در جلوگیری از آتش سوزی تاثیر دارد و هم اینکه خود درخت از نظر بهداشتی از شر سایر حشرات در امان خواهد بود که به استقامت و عمر مفید درخت نیز کمک خواهد کرد.

\n\n

لزوم آموزش باغداران و برگزاری مانورهای آتش‌نشانی

\n\n

یکی دیگر از فعالان عرصه کشاورزی آب پخش نیز به مهر گفت: مسئله آموزش باغداران در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است که در این زمینه اطلاع‌رسانی  خوبی صورت بگیرد.

\n\n

علی‌رضا رضایی اضافه کرد: اگر در خصوص زمان و نحوه پاكسازی نخیلات از شاخه‌های خشك و هرس شده آموزش‌های لازم به باغداران داده شود، آمار آتش سوزی تا اندازه قابل توجهی كاهش یافته و در نهایت با هزینه‌ای كم به نتایج مطلوب و خوبی دست پیدا كنیم.

\n\n

وی ادامه داد: همچنین تبدیل ضایعات و شاخه‌های درختان به كودهای مفید و موثر نیز می‌تواند علاوه بر جلوگیری از سوزاندن شاخه‌های خشك نخیلات بهره‌وری خوب و مطلوبی را نیز به همراه داشته باشد كه البته این امر هزینه و اعتبارات مالی زیادی را طلب می‌كند.

\n\n

رضائی به اهمیت برگزاری مانورهای مربوط به اطفای حریق در باغات و نخیلات اشاره کرد و افزود: در صورتی که آموزش‌ها و راهكارهای مقابله با آتش سوزی در آن شرایط به ماموران آتش‌نشانی انجام شود، شاهد تسریع در خاموش كردن آتش‌سوزی‌ها و كاهش خسارات خواهیم بود.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/15/4/1640240.jpg

\n\n

کم‌توجهی نخلداران به آتش‌ عامل آتش‌سوزی است

\n\n

رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش نیز اظهار داشت: کم‌توجهی نخلداران به آتش‌ در سطح باغات باعث گسترش آن شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی صورت بگیرد.

\n\n

مصطفی رضایی همچنین به حضور افراد معتاد در سطح نخلستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز توسط این افراد ایجاد می‌شود که آتش را خاموش نکرده و رها می‌کنند.

\n\n

نقش عدم آبیاری و خشک شدن علف‌های هرز در گسترش آتش

\n\n

نایب رئیس شورای اسلامی شهر آب‌پخش نیز گفت: یکی از دلایل آتش سوزی‌های اخیر با توجه به عدم آبیاری نخیلات و خشک شدن علف‌های هرز بین نخیلات است.

\n\n

مهدی بحرانی ادامه داد: خشک‌شدن این علف‌ها باعث می‌شود که با کوچکترین آتشی شاهد گسترش و سرایت آن به دیگر قسمت‌ها باغ باشیم.

\n\n

وی تاکید کرد: این موضوع موجب آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود که در صورت شخم‌زدن یین نخیلات امیدواریم شاهد این اتقاقات نباشیم.

\n\n

تجهیز آتش‌نشانی آب‌پخش به تجهیزات مدرن

\n\n

شهردار آب‌پخش نیز  گفت: آتش‌نشانی شهرداری آب‌پخش همواره برای ارائه خدمات مناسب به مردم منطقه آماده است و روزانه ماموریت‌های مختلفی توسط آتش‌نشانی انجام می شود.

\n\n

حسین عباسی ادامه داد: دلیل عمده آتش‌سوزی‌های اخیر را بی‌احتیاطی باغداران گرامی می‌دانم؛ به طور مثال در روز گذشته ما شاهد دو آتش‌‌سوزی بودیم که به خاطر اینکه در روز طوفانی برگ نخیلات را آتش زده‌اند و بعد به خیال اینکه کاملا خاموش شده است، آن را رها کرده‌اند ولی با جریان شدید باد دوباره شعله‌ور شده بود.

\n\n

وی در ادامه به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته برای تجهیز آتش‌نشانان شهرداری آب‌پخش به تجهیزات مدرن اشاره کرد و افزود: مجوزهای لازم برای دریافت تجهیزات مورد نیاز را گرفته‌ایم.

\n\n

شهردار آب‌پخش به اهمیت و حساسیت‌های بالای آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: به منظور افزايش و بالارفتن ايمنی واحدهای عملياتی اين شهرداری برنامه‌های مهمی داریم.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/15/4/1640241.jpg

\n\n

کمبود امکانات و نیرو برای اطفای حریق در نخلستان‌ها

\n\n

مدیر آتش‌نشانی شهر آب‌پخش نیز گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در سطح نخیلات آب‌پخش هستیم که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

\n\n

محمدرضا کازرونی اضافه کرد: به دلیل کمبود نیرو در آتش‌نشانی آب‌پخش، پوشش سطح گسترده نخلستان‌های منطقه کار دشواری است که در این راستا نشست‌هایی را با مسئولان در این زمینه داشته‌ایم.

\n\n

وی تاکید کرد: به علت نبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح منطقه، در صورت بروز آتش‌سوزی در مناطق اطراف نیز نیروهای ما به محل اعزام و برای اطفای حریق اقدام می‌کنند.

\n\n

مدیر آتش‌نشانی شهر آب‌پخش تصریح کرد: یک مشکل این است که ممکن است که نیروهای آتش‌نشان ما برای اطفای حریق به نخلستان‌ها اعزام شوند و در همان لحظه حریقی در منازل مردم در سطح شهر صورت بگیرد که این همزمانی باعث مشکلاتی در ارائه خدمات می‌شود.

\n\n

وی تاکید کرد: در نشست هایی که با بخشدار آب‌پخش داشتیم، ایشان وعده دادند که ماشین مخصوص اطفای حریق نخل خریداری شود که فقط ویژه نخلستان‌ها باشد.

\n\n

مهمترین علت آتش‌سوزی نخیلات عدم توجه باغداران است

\n\n

سید حسین هدایت از آتش‌نشانان آب‌پخشی نیز در این زمینه گفت: هر روز در چون نوبت برای اطفای حریق در نخلستان‌ها اعزام می‌شویم و با توجه به اینکه نخل نزد مردم این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، با تمام توان برای خاموش کردن حریق تلاش می‌کنیم.

\n\n

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مهمترین عوامل بروز آتش در سطح نخیلات، به علت بی توجهی باغداران و کارگران باغات است که آتش را قبل از خاموشی کامل آن رها می‌کنند.

\n\n

هدایت تاکید کرد: لازم است که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم صورت بگیرد و همچنین تذکرات لازم نیز به نخلداران داده شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر