جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۷۴۰
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰

فکرشهر- سیدخلیل پیام: شاید بسیاری از مخاطبان و ساکنان جزیره مرجانی  خارگ مانند من اطلاعی نداشته باشند که خاک این جزیره تا چه حد غنی، شگفت انگیز و حاصل‌خیز است.

چندی پیش افتخار همراهی باچند تن از ساکنین قدیمی خارگ به عنوان گنجینه های قدیمی و بزرگان با تجربه جزیره را در بازدید از اماکن تاریخی داشتم؛ طبق معمول ذهن کنجکاوِ من پُر از سؤال بود و تجربیات و کلام شیوای این بزرگواران گوهربار.

پس از گفتگو و تحقیقاتی که از طریق این شهروندان باتجربه و قدیمی خارگ داشتم لازم دانستم برای بهبود شرایط فعلی فضای سبز جزیره، گوشه ای از این مهم را قلم بزنم.

 گفتنی است، در خاطرات سفر اکتشافی پرفسور گریشمن هلندی و هیأت همراه به جزیره موضوعات قابل توجه ای مطرح شده است.

در میان این خاطرات شیرین، بخش کشاورزی آن روزگار برایم جذاب بود و باعث شد تا بیشتر در موردش تحقیق کنم. به نقل از بزرگان دریانورد قدیمی جزیره، در گذشته زمین های اطراف کلیسای نسطوریان تا ساحل اسکله صادراتی T، باغ انگور بوده و در این زمین ها چند نوع از مرغوبترین انگورها کشت می شد که توسط آب قنات ها آبیاری می شدند؛ محصول این تاکستان انگور که به گویش محلی (کَرَه اَنگِری) نامیده می شد به اندازه ای فراوان بوده که از ساحل پلاژ شهید موسی پور امروزی توسط لنج های شراعی (بادبانی قدیم) به کشورهای عربستان، کویت و عراق صادر می شده است.

نکته قابل تأمل اینکه مشخص شد در گذشته در جزیره خارگ کاشت زعفران باکیفیت نیز انجام می شده که این موضوع برای من بسیار جذاب بوده و تا به حال این مسله را نشنیده بودم و گمان می کردم کشت زعفران مخصوص اقلیم خاصی بوده و امکان کاشت در جزیره را ندارد.

بیان این موضوعات که بخش کوچکی از خاطرات ارزنده چند تن از ساکنین قدیمی خارگ بود باعث شد با دلیل و برهان بیان نمایم خاک جزیره غنی و پربار بوده و قابلیت کاشت انواع نهال مرکبات همچون: لیمو، نارنج، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، انگور، انبه، انجیر، زیتون و گونه های دیگر را دارد و نمونه کاشته شده و ثمرداده تمامی این مرکبات، امروزه در خارگ در دسترس و قابل رؤیت می باشد.

حال سوال اینجاست چرا سالیان طولانیست در بخش شهری، شرکت های متعدد نفتی مستقر در جزیره و همه ادارات و نهادها در این خاک غنی فقط نخل، کویر، لیل و کنوکارپوس می کارند؟

به جهت استفاده از از نظر کارشناسان حوزه کشاورزی و مهندسین فضای سبز با چند تن از متولیان فضای سبز مشورت داشته ام و نظر ایشان این بود که می توان با تحقیق و مراقبت اصولی و در صورت نیاز غنی کردن خاک، در سطح جزیره درخت مرکبات کاشت و مردم جزیره از ثمره این مرکبات بهره برده و یا حتی اشتغال ایجاد کرد.

در پایان از کلیه مسئولان محترم حوزه مدیریت شهری، مدیران شرکتهای نفتی، رؤسای ادارات، فرماندهان محترم نظامی، انتظامی و مهندسان تلاشگر کشاورزی فعال در خارگ درخواست دارم به منظور ایجاد روحیه شاد، ایجاد فضای سبز زیبای شهری، با هماهنگی و ایجاد مجموعه مدیریت واحد ایجاد، کنترل و مراقبت از فضای سبز کُل جزیره، با نگاه به آینده زیبا و پر ثمر و با جذب منابع مالی مورد نیاز جهت خرید نهال های اصلاح شده، نسبت به جایگزین نمودن درخت مرکبات بجای درختان بی ثمر صرفاً سبز، همکاری و اقدام فرمایند.

این عمل باعث ایجاد جلوه بصری زیبا با استفاده از پتانسیل خاک غنی جزیره و شاید هم نیاز کمتر به وارد نمودن میوه از سایر شهرها می گردد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر