سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رونمایی از آلبوم جدید گروه «لیان» با نام «لوکا» در «آب پخش»
فکرشهر: «محسن شریفیان» ـ سرپرست گروه موسیقی «لیان» ـ می گوید به جای مخالفت با «نی انبان»، می توان آن را به عنوان یک وسیله مقابله با تهاجم فرهنگی دید و از آن استفاده کرد/ انگلستان هرجا رفته، توانسته ساز اسکاتلندی را به جا بگذارد؛ از امارات و فلسطین تا هرجای دیگری؛ منطقه ما سه بار مورد حمله انگلیس قرار گرفته اما در استان ما کماکان، ساز، همان ساز سنتی و با اصالت قبل است...
کد خبر: ۱۰۸۸۱۳
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: «محسن شریفیان» ـ سرپرست گروه موسیقی «لیان» ـ می گوید به جای مخالفت با «نی انبان»، می توان آن را به عنوان یک وسیله مقابله با تهاجم فرهنگی دید و از آن استفاده کرد.

به گزارش «فکرشهر»، وی، امروز دوشنبه ـ 23 اسفندماه 1400 ـ در نشست خبری پیش از رونمایی آلبوم جدید گروه لیان با نام «لوکا» درباره این آلبوم اظهارداشت: «لوک» به معنای شتر است و «لوکا» جمع شتر یعنی شترها است.

شریفیان در پاسخ به سوال خبرنگار «فکرشهر» که «در آلبوم جدید باید منتظر چه چیزی باشیم؟»، گفت: «لوکا» پیامش آثار گروه لیان است و هدفش انتقال یک حس خوب و پر نشاط به جامعه‌ی پر از جنگ و خبرهای بد است تا بتوانیم حال خوبی را به مردم و جامعه انتقال بدهیم.

وی درباره آهنگ های این آلبوم گفت: ما در این آلبوم به اصل لیان برگشتیم و می شود گفت، ذات موسیقی بوشهر فیوژن است. 

سرپرست گروه «لیان» درباره آوازهای این آلبوم و متفاوت بودن آن و منتصب بودنش به آوای ساربان ها نیز توضیح داد: در ابتدای کار، جاشوها و آواهای دریایی را بررسی می کردم و کارم بررسی این آواها بود. کم کم با آوای بیابان گردها آشنا شدم و تبدیل به یک آهنگ و سپس یک آلبوم شد. در واقع، رد پای این آواها را می شود از هندوستان و پاکستان تا سیستان خودمان دید.

وی اضافه کرد: ما به دنبال آواهای مختلفی هستیم ولی نتوانستیم بیشتر از یک قطعه کوچک را پیدا کنیم که تبدیل به یک آهنگ شد و ریشه این آهنگ، از جت ها بوده است.

محسن شریفیان با بیان این که «آلبوم «لوکا» 10 تراک دارد و حاصل این چند سال تلاش گروه لیان است»، افزود: در این آلبوم، یک آهنگ است که ما را منتظر نگه می دارد و خط می دهد به آلبوم بعدی گروه لیان.

وی گفت که «طراحی آلبوم لوکا را «حیدو هدایتی» انجام داده است» و افزود: «در موسیقی استان، گروه ها و نفرات جدیدی وارد عرصه موسیقی می شوند ولی می شود گفت که سلیقه ها دارد تغییر می کند و نمی شود گفت که حتما باید گروه ها به سمت موسیقی بوشهری و قدیمی باشند و نروند سمت موسیقی فیوژن، چون حتی همین موسیقی که ما ارائه می دهیم، با گروه ها و موسیقی های قبل متفاوت است.

شریفیان اضافه کرد: در نسل جدید، ما بیشتر از ضعف ترانه، ضعف ملودی داریم و امیدوارم هرچه زودتر این گروه ها به امضای خودشان برسند.

سرپرست گروه موسیقی «لیان» درباره محدودیت ها و ممنوعیت های شخصی خود و گروهش نیز مطالبی بیان داشت و گفت: برای انتخاب کتاب سال، هرچند من کاندیدا شدم اما به دلایلی که همه می دانید، من شانسی برای انتخاب برای خودم نمی بینم؛ اما من کار خودم را می کنم و هیچ وقت دست از تلاش برنمی دارم و تا جایی که بتوانم کار می کنم، هرچند من را ممنوع کنند و تلاش کنند که من را متوقف کنند.

وی ادامه داد: من همیشه گفتم که چرا من را ممنوع می کنید؟! بیایید و به من بگویید. من وقتی به دادگاه می روم و تبرئه می شوم، انتظار دارم که این موارد را وزارت فرهنگ و ارشاد ببینند.

محسن شریفیان ادامه داد: یک عده ای هستند که علاقه ای به موسیقی بوشهر ندارند و حرف من به این افراد این است که موسیقی بوشهر یک موسیقی ریشه دار است و این ریشه به آدم قدرت می دهد. چرا شما می خواهید این قدرت را از جوانان بگیرید؟ شما چطوری می خواهید این موسیقی را حذف کنید؟

وی افزود: هرچند ممکن است شما لطمه بزنید، اما نمی توانید این ریشه و اصالت را حذف کنید. حذف موسیقی اصیل سنتی مثل از بین بردن یک بنای تاریخی و عظیم است. 

سرپرست گروه موسیقی «لیان» با بیان این که «مخالفین بیایند از دید دیگر موسیقی بوشهر را ببینند»، اضافه کرد: منطقه ما سه بار مورد حمله انگلیس قرار گرفته؛ شما این نی انبان را یک وسیله مقابله با این تهاجم فرهنگی ببینید. چرا؟! چون انگلستان هرجا رفته، توانسته ساز اسکاتلندی را به جا بگذارد؛ از امارات و فلسطین تا هرجای دیگری؛ اما در استان ما کماکان، ساز، همان ساز سنتی و با اصالت قبل است.

او گفت که مخالفین، گروه موسیقی «لیان» را یک گروه بهایی معرفی کرده اند و افزود: این دیگر خیلی جالب است. من در شهری زندگی می کنم که همه خانواده من را می شناسند و من به فرهنگ و ارشاد گفتم شما به جای سنگ اندازی ها جلوی کار ما، بیایید و این تهمت ها را پیگیری کنید.

«آکا صفوی» ـ خواننده گروه «لیان» نیز درباره آلبوم گفت: کار موسیقی آواها و ترانه هایی را که در این آلبوم می شنویم، «محسن شریفیان» انجام داده و فیکس کردن ترانه روی موسیقی را من انجام داده ام.

«مرتضی پالیزدان»، یکی از نوازندگان گروه موسیقی «لیان» نیز گفت:یکی از حساسیت های آقای شریفیان این بوده که همه ملودی ها و فرم و آوازهای استان حفظ شود و تلاش همه اعضای گروه هم همین بوده است.

وی افزود: در راستای صحبت ها و مشکلات پیش روی گروه من این نکته را می گویم؛ از «شوماخر» پرسیدند دلیل موفقیتت چه یود؟! او گفت هرجا که همه ترمز می زدند، من گاز می دادم. این دقیقا کاری است که محسن شریفیان انجام می دهد.

به گزارش «فکرشهر»، آلبوم جدید گروه موسیقی «لیان» با عنوان «لوکا»، امروز دوشنبه ـ 23 اسفندماه 1400 ـ در نخلستان های «آب پخش» دشتستان رونمایی شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر