سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۹۰۹
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

فکرشهر: وال استریت ژورنال نوشت: به گفته افراد مطلع، عربستان سعودی در حال گفتگو با پکن برای قیمت گذاری فروش نفت خود به چین به یوآن است، اقدامی که به سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی نفت ضربه می زند و نشان دهنده تغییر سیاست دیگری از سوی بزرگترین صادر کننده نفت جهان است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: به گفته منابع، مذاکرات با چین بر سر قراردادهای نفتی با قیمت یوان شش سال است که به صورت غیر منظم وجود داشته، اما امسال با افزایش نارضایتی سعودی ها از تعهدات امنیتی چند دهه ای ایالات متحده برای دفاع از این کشور، این گفتگوها سرعت گرفته است.

سعودی ها از عدم حمایت ایالات متحده از مداخله آنها در یمن و از تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای آن عصبانی هستند. مقامات سعودی گفته اند که از خروج سریع ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته شوکه شده اند.

چین بیش از 25 درصد نفت صادراتی عربستان را خریداری می کند. اگر این معامله، به یوان قیمت گذاری شود، این فروش ها جایگاه ارز چین را تقویت می کند.

فروش بخشی از حدود 6.2 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام به غیر از دلار برای عربستان تغییری عمیق خواهد بود. اکثر فروش جهانی نفت - حدود 80٪ - به دلار انجام می شود، و سعودی ها از سال 1974 نفت را منحصراً به دلار معامله می کنند. این اتفاق بخشی از توافق با دولت نیکسون در ازای تضمین های امنیتی برای سعودی بود.

چین قراردادهای نفتی به یوان را در سال 2018 به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای قابل مبادله کردن ارز خود در سراسر جهان کلید زد، اما این قراردادها تاثیری بر تسلط دلار بر بازار نفت نداشته است. برای چین، استفاده از دلار به خطری تبدیل شده که تحریم های ایالات متحده علیه ایران و روسیه، آن را برجسته کرده است.

چین دوستی خود با پادشاهی سعودی را گرم تر کرده است. در سال‌های اخیر، چین به عربستان سعودی کمک کرده تا موشک‌های بالستیک خود را بسازد. همچنین درمورد برنامه هسته‌ای به این کشور مشورت داده و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های محمد بن سلمان، ولیعهد، مانند نئوم را آغاز کرده است.

به گفته افراد مطلع، سعودی ها همچنان قصد دارند بیشتر معاملات نفتی خود را با دلار انجام دهند. اما این اقدام می‌تواند سایر تولیدکنندگان را وسوسه کند که صادرات خود به چین را به یوان نیز انجام دهند. دیگر منابع بزرگ نفت چین، کشورهای روسیه، آنگولا و عراق هستند.

این اقدام عربستان می‌تواند برتری دلار آمریکا را در سیستم مالی بین‌المللی از بین ببرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر