جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۲۴۶
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر به آفات چوب خوار نخیلات آلوده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، کبری توکلی افزود: تاکنون بیش از هزار اصله از نخیلات استان براثر ابتلا به آفات چوبخوار نخیلات فروافتاده و از بین رفته اند.

وی اضافه کرد: آفت چوبخوار خرما شامل دو نوع سوسک معروف به کرگدنی (شاخ دار) و شاخک بلند است که در تنه درخت پنهان می‌شود و در طول سال فعال بوده و از تنه درخت و قسمت‌هایی از برگ‌های انتهایی و دم خوشه تغذیه می‌کند.

توکلی گفت: این آفت باعث می‌شود تا درخت از درون پوک شود و خوشه‌ها و شاخه‌ها از بین بروند و پس از مدتی نخل‌ها از پا بیفتند.

وی افزود: استان بوشهر با دارا بودن ۶ میلیون اصله نخل در سطحی معادل ۳۴ هزار هکتار و تولید ۱۷۴ هزار تن خرما جایگاه مهمی در تولید خرمای کشور دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به علت بافت سنتی باغ‌ها، خشکسالی‌های پیاپی، شور شدن آب آبیاری، از بین رفتن دشمنان طبیعی، فاصله طولانی آبیاری‌ها و تغییر رفتار آفت‌ها شاهد افزایش جمعیت و تشدید فعالیت آفات چوبخوار خرما بوده‌ایم.

یکی از راه‌های کاهش خسارت آفت چوبخوار انجام روش بهداشتی و زراعی (هرس و تکریب) است، باتوجه به اینکه محل زیست، فعالیت و به نوعی پناهگاه زندگی این آفت در قاعده دمبرگ‌ها است تلاش می‌شود با هرس و سوزاندن ته دمبرگ‌ها بخشی از محل زندگی آفت از باغ حذف شود.

استفاده از تله نوری و فرمونی یکی دیگر از روش‌های مقابله با آفات چوبخوار خرما است به نحوی که در این روش از تمایل این حشره‌ها به نور و فرمون جنسی استفاده می‌شود و با نصب تله‌ها در باغ به دام انداخته می‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر