جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۳۰۱
دوشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹

فکرشهر: باشگاه خبرنگاران نوشت: بر اساس مشاهدات میدانی از سه بیمارستان خصوصی در غرب تهران، تولد‌ها در ١۴٠١/١/١ تا ١٠ برابر نسبت به روز‌های عادی افزایش پیدا کرده است.

امروز هر نوزادی متولد شود، تاریخ شناسنامه‌اش ١۴٠١/١/١ است، برخی پدر و مادر‌ها برای ثبت این تاریخ به اصلاح رند و لاکچری از مدت‌ها قبل برنامه ریزی کرده بودند تا در این روز فرزندشان متولد شود؛ «دکتر برای ٧ فروردین وقت سزارین داده بود، اما دلمون می‌خواست فرزندمون اولین روز سال به دنیا بیاد تاریخش هم خیلی هم لاکچریه.» «به دنیا آمدن در اولین روز قرن جدید و رند بودن تاریخ باعث شد این روز رو برای تولد زودتر بچه انتخاب کنیم»

این‌ها تنها بخشی از حرف‌های پدر و مادرانی است که دنبال ثبت تاریخ تولد فرزندشان در نخستین روز قرن و سال جدید که به اصطلاح پزشکی به آن می‌گویند «دستکاری در تاریخ تولد»، بر اساس گزارش‌ها برخی والدین تا ١٠٠ میلیون به بیمارستان‌های خصوصی هزینه پرداخت کرده اند تا فرزندشان در این روز متولد شود و بتوانند به هر نحوی شده تاریخ تولد فرزندشان را دستکاری کنند.

سری به برخی بیمارستان‌ها بزنی شلوغی در لابی و شیرینی و گل‌هایی که تزیین نوزاد دارند از صف طولانی تولد نوزادان در ١۴٠١/١/١ خبر می‌دهد، برای مشاهدات میدانی راهی سه بیمارستان خصوصی در شهرک غرب تهران شدم، به گفته مسئول پذیرش یکی از بیمارستان‌ها در روز‌های عادی سه تا چهار عدد تولد نوزاد دارند، اما امروز این عدد به ۴۵ مورد می‌رسد و این یعنی افزایش بیش از ١٠ برابری سزارین در نخستین روز سال است هم فقط به تاریخ تولد لاکچری.

ساعت نزدیک به ١١ ظهر است و هنوز مادران باردار زیادی معطل اتاق عمل مانده‌اند و نگهبان بخش می‌گوید مراجعه مادران باردار از ساعت ٢ بامداد شروع شده و همچنان ادامه دارد و تا حالا به بیش از ۵٠ مادر باردار مراجعه کرده اند مراجعات همچنان ادامه دارد و تا عصر به ۶٠ تولد هم خواهد رسید، چرا که اتاق عمل‌های دیگر در ایام نوروز تعطیل است و تعداد مراجعات برای سزارین امروز بالا بود، اتاق‌های عمل دیگر را هم به زایمان اختصاص داده اند.

نگهبان که از حجم مراجعه مادران و سوال‌های خانواده‌ها خسته شده بود، می‌گوید که هر زمان تاریخ رند می‌شود ما دردسر داریم و با حجم مراجعات برای تولد رو به رو هستیم و در ۹۹/۹/۹ بیش از ۶٠ تولد نوزاد داشتیم.

ساعت از ١٣ عبور کرده و در سومین بیمارستان خصوصی شهرک غرب هم تراژدی تکراری تولد تقویمی در حال رقم خوردن است، مسئول حراست بخش می‌گوید که همه این شلوغی‌ها به علت تاریخ رند ١۴٠١/١/١ است و تاکنون بیش از ۴٠ مورد مادر باردار پذیرش شده اند و تعدادی از زایمان‌ها هم لغو شدند، چرا که تخت به تعداد کافی نداشتیم؛ مادران باردار را به دو بیمارستان دیگر ارجاع دادیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن هشدار در خصوص انجام سزارین همزمان با تاریخ تقویمی خاص گفت: طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ١٠ تا ١۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد، بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرارمی دهد.

زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌ خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد، بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به خطر بیندازد، این را معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید.

به گفته کریمی، شواهد علمی روز دنیا، موید اهمیت تکمیل مدت طبیعی بارداری است به نحوی که متولد شدن نوزادان قبل از کامل شدن دوره بارداری، بر روی تکامل ارگان‌های مختلف نوزاد تاثیر منفی خواهد داشت.

این موضوع برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد است. براین اساس با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده در تاریخ‌های خاصی داشته باشند، برخورد می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به آمار‌های ثبت شده و افزایش تولد‌های تقویمی می‌گوید: در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد افزایش معنادار سزارین‌های غیر ضروری (پیش از موعد) تاریخ‌های مناسبتی و تقویمی در برخی بیمارستان‌های ایران هستیم که این امر می‌تواند علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و بخش درمان، عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین داشته باشد.

اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان گفت: امیدواریم که مادران تولد تقویمی را فدای سلامت خود و فرزندشان نکنند چرا که دستکاری تاریخ تولد می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

رئیس انجمن متخصصین زنان از عوارض دستکاری تاریخ تولد می‌گوید: تولد نوزاد زیر ۳۹ هفته می‌تواند نوزاد را گرفتار عوارض تنفسی کند؛ چرا که پیش از این زمان ریه او تکمیل نشده و ممکن است که پس از تولد نوزاد به دستگاه و بستری در NICU نیاز پیدا کند، حتی خطر آسم و به خطر افتادن سلامت کودک در آینده وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر