جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۳۳۹
سه‌شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

فکرشهر: طولانی‌ترین جاده گردشگری جنوب ایران، مسیری رویایی است که از میان انبوهی از نخلستان‌های رعنا قامت بخش آبپخش دشتستان می‌گذرد و گردشگران نوروزی را به نگین سرسبز استان بوشهر فرا می‌خواند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شهر برازجان را که به سمت گناوه ترک کنیم پس از طی ۲۰ کیلومتر و گذشتن از پل بزرگ کُلُل به آبپخش با طبیعتی بکر و باور نکردنی از پوشش نخل‌های سربه فلک کشیده می‌رسیم؛ شهری که به نگین سبز بوشهر شهره است.

صحبت از جاده ای ۱۰ کیلومتری است که برای بهبود دسترسی به نخیلات بخش آبپخش از منطقه‌ای به نام تُل سبز تا روستای بند "محمد عبدالله" کشیده شد و شهریور ۹۹ با چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به بهره برداری رسید.

در استان بوشهر ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴هزار و ۵۰۰ هکتار وجود دارد و از این تعداد چهار میلیون اصله در سطح ۲۵هزار و ۶۰۰ هکتار در بخش های مختلف شهرستان دشتستان رشد یافته اند و آبپخش به تنهایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نخل را در خود جای داده است تا خاستگاه این درخت سودمند و مقاوم لقب گیرد.

منطقه آبپخش به علت بهره گیری از کانال‌های پرآبی که از رودخانه شاپور و دالکی سرچشمه می گیرد، برخورداری از قدیمی ترین شبکه آبیاری و زهکشی کشور که در سال ۱۳۲۰ از سوی کارشناسان آلمانی ساخته شده و وجود کانال‌های پر آب در دو سوی ورودی شهر جذابیت دوچندان یافته است.

وجود نخل‌های سر به فلک کشیده و درختان لیمو ترش لا به لای نخیلات که بوی شکوفه‌های بهاری آنها فضا را پر کرده، انعکاس نور آفتاب در برخورد با نخلهای در حال آبیاری و صدای آواز خوانی بلبل خرمایی ( بلبل گوش سفید)، چشم اندازی زیبا را به جاده گردشگری آبپخش بخشیده است طوریکه هر رهگذری را به توقف قانع می‌کند.

شهرت آبپخش پیشتر به خرما و خارک های کبکاب،شیخالی، برهی، حاج باقری، قندی، شکر، بریمی و گنتار برخاسته از آن بر می‌گشت، اما از سال 99 و پس از ثبت به عنوان شهر ملی حصیر و کپو هنر سرانگشتان بانوانش و پس از بهره‌برداری از طولانی‌ترین جاده گردشگری جنوب طبیعت بکرش آن را در گستره‌ای ملی بر سر زبان‌ها انداخت.

حرکت در طولانی ترین جاده گردشگری جنوب کشور تجربه ای همانند گذر از جاده های سرسبز شمال را به یاد می‌آورد اما باحال و هوای نخلهای جنوبی که چنین سفری را بی‌بدیل می‌کند.

طبیعت بکر در کنار کارگاههای تولید صنایع دستی خاص و منحصر به فرد و مشاهده گرده افشانی نخیلات در این فصل سال از سوی باغداران که به نوعی نخلهای خود را برای تولید محصولی خوب و ناب آماده می کنند تصویری جالب و دیدنی را برای مسافران به یادگار می گذارد.

استان بوشهر با جاذبه های متنوع دیدنی

استان بوشهر غیر از کرانه های خلیج فارس و پس کرانه های بکر و زیبا  و بدلیل وجود صنایع  مختلف نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب،  انبوهی از نخیلات سرسبز نیز دارد که قابلیتی شگرف را برای گردشگری این استان جنوبی فراهم آورده است.

آنطور که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی می گوید: پیشتر شهر آبپخش به عنوان منطقه صنایع دستی شناخته شده است به همین دلیل از قابلیت گردشگری آن غفلت شده بود اما تلاش شده به واسطه نخلستان‌های سربه فلک کشیده و کشیدن جاده دسترسی به آنها بخش دیگری از گردشگری این شهر نیز تقویت شود تا بسته کاملی از گردشگری و صنایع دستی را در اختیار مسافران قرار دهد.

سکینه سالاری معتقد است بوشهر با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که دارد به عنوان نگین سبز جنوب کشور به شمار می‌رود که با معرفی طولانی ترین جاده نخلستانی جنوب کشور در شهر آبپخش دشتستان تلاش شده این قابلیت مهم گردشگری استان به گردشگران معرفی شود و هیچ مسافری از این فرصت گردشگری باز نماند.

او اینطور توضیح میدهد: شیوع ویروس کرونا و کاهش شمار گردشگران باعث شد تا قابلیتهای گردشگری استان بوشهر تنها از طریق فضای مجازی به گردشگران معرفی شود اما امسال با بهتر شدن شرایط تلاش شد با جشنواره‌های مختلف قابلیت‌های گردشگری استان به خصوص جاده تازه تاسیس آبپخش معرفی شود.

شرایطِ مهیا برای اقامت در آبپخش

آنطور که سالاری می‌گوید با افتتاح جاده گردشگری آبپخش اقامتگاه‌های بومگردی منطقه نیز رواج یافته، تاکنون چهار اقامتگاه بومگردی راه اندازی و مجوز ۱۰ واحد دیگر نیز گرفته شده است.

البته سالاری این را هم اضافه کرد که با توجه به عبور جاده گردشگری آبپخش از دل روستا افزون بر بومگردی همه اهالی روستا در قالب خانه روستا خود را برای پذیرایی از گردشگران آماده کرده‌اند و می‌توان گفت زیرساخت پذیرایی از مسافران در این منطقه فراهم است.

گرمی بازار خرید سوغات در گذر از میان نخیلات

برگزاری مسابقه های اسب سواری و دوچرخه سواری، جشنواره‌های مختلف خرما و وجود خانه صنایع دستی علاوه برایجاد نشاط اجتماعی برای مردم و دوستداران گردشگری فرصتی است که گردشگران سوغات ویژه جنوب شامل خرما و صنایع دستی وابسته به نخل را تهیه کنند.

در ورودی شهر آبپخش مغازه هایی وجود دارد که در آنها مهمترین محصول مردمان این منطقه که خرما است عرضه می‌شود در کنار آن ارده، شیره و سرکه خرما، پنیر نخل در این فصل سال، عرق تارونه و دست بافته های زنان این منطقه از سرشاخه های نخلهای رعنا که امروزه شهره عام خاص است شامل تویزه (نان دان)، سبد، سفره، بشقاب و کیف تنها  بخشی از سوغات این منطقه است درا معرض دید گردشگران قرار گیرد.   

جاذبه هایی که در نخلستانهای بوشهر به خصوص در منطقه آبپخش وجود دارد اگر بیشتر از خلیج همیشگی فارس نباشد کمتر نیز نیست و مسافران و گردشگران می‌توانند با حضور در این مناطق بکر از زیبایی های نخلستانهای این استان استفاده کنند.

آنچه دراین بین مهم است اینکه مسافران از روشن کردن آتش در نزدیکی نخلها که باعث آسیب رساندن به منطقه می شود پرهیز و با رها  نکردن زباله مراقب و پاسبان محیط زیست باشند.

نوروز ۱۴۰۱ بهترین فرصت است تا گردشگران بعد از یک قرنطینه ۲ ساله و سخت در دامان طبیعت بکر قرار گیرند و با دیدن مردمی سخت کوش و گردشگرپذیر از این زیبایی بی نظیر بهره مند شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر