جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۳۵۱
سه‌شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳

فکرشهر: شیرین‌سازی آب دریا برای تأمین آب آشامیدنی یکی از برنامه‌های مهم استان بوشهر است که تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن از ۴۰ هزار مترمکعب فعلی در آینده با افزایش بیش از 4 برابری به 150 هزار مترمکعب می‌رسد.
به گزارش فکرشهر از تسنیم، 2 فروردین به‌عنوان روز جهانی آب بر آن شدیم که وضعیت آب‌های زیرزمینی و تولیدی استان بوشهر بررسی کنیم.

سازمان ملل روز 22 مارس به عنوان "روز جهانی آب" نامگذاری کرده تا سیاستمداران، مدیران و مردم با جنبه‌های مختلف بحران آب در جهان آشنا شوند.

شعار محوری روز جهانی آب در سال 2022 نیز « آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی » تعیین شده است که بر تأثیرات بی توجهی به کاهش منابع آب زیرزمینی در جهان تأکید دارد.

میانگین بارندگی استان بوشهر 255 میلیمتر است

استان بوشهر در جنوب کشور که ذاتاً استانی کم آب است، همواره وضعیت شکننده در حوزه آب‌های زیرزمینی مستولی است.

میانگین بارندگی استان بوشهر 255 میلیمتر است و این درحالی است که در 40 سال اخیر، بیش از 23 سال را با بارشی کمتر از میانگین متوسط پشت سر گذاشته است.

کاهش بارندگی سبب کاهش آورد رودخانه‌ها و از بین رفتن منابع آب سطحی می‌شود و در ادامه، بار استفاده همه بهره‌برداران را به سوی آب‌های زیر زمینی سوق می‌دهد.

از سوی دیگر عدم بارندگى در طول سال ضمن اینکه سفره‌های آب زیرزمینی دچار خسارت می‌شود و برداشت از این منبع، افت سطح آب‌های زیرزمینی در پی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اکنون منبع بیش از 85 درصد آب شرب استان بوشهر در خارج استان قرار دارد و بخش اندکی از آب‌های زیر زمینی و آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود.

همه دشت‌های استان بوشهر دارای افت سطح آب‌های زیرزمینی هستند

علی محمدی با بیان اینکه همه دشت‌های استان بوشهر دارای افت سطح آب‌های زیرزمینی هستند اظهار داشت: به طور میانگین سالانه سطح آب‌های زیرزمینی استان بوشهر بیش از یک متر افت پیدا می‌کند که این موضوع در دشت‌های طلحه، فاریاب، دهرود، تنگ ارم، ریز و بوشکان از بقیه مناطق بحرانی‌تر است، به گونه‌ای که در دوره آماری بلندمدت، در دشت بوشکان بیش از 22 متر افت سطح آب زیرزمینی محقق شده است.

وی افت سطح آب‌های زیرزمینی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این افت تبعات فراوانی به همراه دارد. از جمله آن می‌توان به فرونشست زمین، خسارت به تأسیسات زیرساختی، افزایش هزینه برداشت از منبع و خشک شدن چاه‌های کشاورزی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: ادامه این روند سبب مهاجرت کشاورزان به شهرها و تهدید شدن امنیت غذایی جامعه می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه برای عبور از بحران و بهبود وضعیت، طرح‌های مختلفی در کشور و استان بوشهر در حال انجام است خاطر نشان کرد: این مهم سبب نجات آب‌های زیرزمینی نمی‌شود مگر با مشارکت همه اقشار مردم، برای صیانت از منابع آب به نقش‌آفرینی همه مردم در هر شغل و کسوت نیاز است تا بتوان در کنار هم از این دارایی عمومی حفاظت شود.

توسعه طرح‌های آب‌شیرین‌کن برای تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان بوشهر

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر باتأکید بر مدیریت مصرف آب برای گذر از بحران کم آبی اظهار داشت: اکنون برای تأمین آب شرب طرح‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف شهری و روستایی به‌ویژه نقاط ساحلی در حال اجرا و یا بهره‌برداری است.

ابوالحسن عالی تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اکنون در شبانه‌روز 40 هزار مترمکعب از طریق شیرین‌سازی آب دریا تولید و در شبکه آبرسانی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 درصد آب شرب مصرفی استان بوشهر از تأسیسات آب‌شیرین‌کن تولید می‌شود خاطر نشان کرد: تولید آب شرب استان بوشهر در 2 تا سه سال آینده با افزایش 4 برابری به 150 هزار تا 160 هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌رسد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال طرح‌های آب‌شیرین‌کن در بوشهر، وحدتیه و سیراف - جم به ظرفیت‌های مختلف در مجموع به بیش از 80 هزار مترمکعب وارد مدار تولید می‌شود.

عالی نوسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: اکنون هدر رفت آب در استان بوشهر حدود 40 درصد است که تا سال 1404 بیش از 25 درصد کاهش می‌یابد.

در پایان این نکته مهم است که رعایت الگو و مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب می‌تواند استان از این چالش بزرگ عبور دهد چراکه استان بوشهر
جز نقاط کم آب و خشک و دارای منابع آب محدود است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر