سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۳۵۷
سه‌شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

فکرشهر: استاندار بوشهر در پیامی به مناسبت روز جهانی آب گفت: باتوجه به تداوم خشکسالی ضرورت مدیریت و مصرف بهینه از منابع آبی در این استان را دوچندان کرده است.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی استانداری بوشهر، در متن پیام احمد محمدی زاده  آمده است:

آب به واسطه اهمیتی که دارد نخستین سنگ بنای توسعه و اساس شکل‌گیری تمدن‌ها است و بدون شک در عصری که سرعت پیشرفت اقتصادی و صنعتی به شدت افزایش یافته است، تامین پیش نیازهای این توسعه از جمله "آب" مهم ترین چالش پیش روی بشر است.

در ادامه این متن آمده است: کشور ما نیز با توجه به قرار گیری در کمربند خشک و گرم و خشک زمین، از دیرباز دارای منابع محدودی از آب بوده است.

استاندار بوشهر افزوده است: می‌توان گفت تنها با هوشمندی نیاکانمان و استفاده از روش های خلاقانه در اعصار مختلف، شرایط این سرزمین به پایداری و زیست پذیر بودن رسیده است و اکنون نوبت ما است تا این تمدن اسلامی را حفظ و پویاتر از گذشته به آیندگان تحویل دهیم.

محمدی‌زاده تصریح کرده است: نگاهی به چالش های پیش روی آب استان بوشهر، دو عنصر اقلیم و مدیریت را بیش از پیش مطرح می سازد. 

در ادامه این پیام آمده است: با بررسی شرایط اقلیمی و مقایسه میزان بارندگی های استان بوشهر در دوره های آماری مختلف شاهد آن هستیم که در یک دوره مداوم خشکسالی قرار داریم.

وی عنوان کرده است: اگر آمار را به زبان ساده تفسیر کنیم خروجی آن چنین خواهد بود: "در ۶۰ درصد از سال های منتهی به دوره ۱۵ ساله اخیر دچار خشکسالی بوده ایم."

استاندار بوشهر یادآورشده است:  این آمار زمانی نگران کننده خواهند بود که بدانیم میانگین بارندگی در استان بوشهر ۲۵۵ میلیمتر است و در سال های خشک، بارندگی از این میزان نیز کمتر بوده است.

وی افزوده است: وقوع خشکسالی منجر به رقم خوردن اتفاقات زنجیره‌واری در حوزه تامین آب، کشاورزی، اقتصاد و اجتماعی خواهد شد. 

محمدی‌زاده تصریح کرده است: کاهش آورد رودخانه، خشک شدن چاه ها و از بین رفتن مشاغل کشاورزی تنها بخشی از این اتفاقات است و در صورت تشدید و تکرار به مهاجرت مردم از روستا به حاشیه شهرها و تبعات گسترده اجتماعی و امنیتی خواهد انجامید.

در ادامه پیام استاندار بوشهر عنوان شده است:  از سوی دیگر، در حوزه های مدیریتی نیز عدم توجه به رویکردهای نوین کشاورزی، توسعه کشاورزی در شهرک های گلخانه ای، استقرار صنایع آب بر در سواحل و استحصال حداکثری رواناب ها از دیگر چالش های پیش روی استان بوشهر است.

محمدی‌زاده عنوان کرده است: با همه این اوصاف، در دوران پرشکوه نظام جمهوری اسلامی و به ویژه در سنوات اخیر، طرح ریزی و اجرای پروژه های متعددی به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان بوشهر آغاز و عملیاتی شده است. سازه های ارزشمندی چون سد رییسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد دالکی، سد باغان، سد خاییز، سد دشت پلنگ، سد باهوش، طرح های آبشیرینکن متعدد در استان و سازه های آبخیزداری، همگی از دستاوردهای مهندسین ایرانی است که منابع جدیدی را در اختیار استان قرار خواهد داد.

وی تاکید کرده است: به موازات تکمیل این طرح ها، نیازمند اصلاح الگوی مصرف توسط همه مردم استان هستیم، چرا که هر قطره آب دارای اهمیت استراتژیک است و هدر رفت آن چه به صورت آب شرب و چه در بخش کشاورزی و صنعت، تضییع حقوق عامه مردم است.

در بخش پایانی پیام استاندار بوشهر به مناسبت روز جهانی آب آمده است:  اینجانب ضمن گرامیداشت دوم اسفند ماه (۲۲ مارس) روز جهانی آب، از همه مردم استان به عنوان ناظران اجتماعی دعوت می‌کنم تا با نقش آفرینی فعال، نسبت به مصرف بهینه و ناجیان آب استان بوشهر گام بردارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر