جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۰۰۱۵
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

فکرشهر: با پیروی از چند راهکار می‌توانید بدون این که به محیط‌ زیست صدمه بزنید، از تعطیلات‌تان لذت ببرید.

به گزارشفکرشهر و به نقل از خبرآنلاین، چیزی به پایان تعطیلات نوروز باقی نمانده است؛ پایانی که با روز سیزده‌بدر گره خورده است. سنتی دیرینه که ایرانیان در کنار خانواده و دوستان خود به دل طبیعت می‌زنند تا با بهار پیمان نو ببندند اما گاهی به‌ جای این پیمان دست به تخریب طبیعت می‌زنند. رهاکردن زباله‌ها، شکستن و سوزاندن شاخ و برگ درختان، به‌جای‌گذاشتن آثار روی بدنه درختان و بسیاری دیگر از اقدامات تخریبی سبب شده دوستداران محیط زیست در روز طبیعت نگران باشند. همچنین سفر و تفریح در روزهای تعطیلی سال اقدامی بی‌نظیر است اما متاسفانه این سفرهای بیرون و درون‌شهری می‌توانند برای محیط‌ زیست هزینه‌های زیانباری داشته باشند. اگر می‌خواهید در عین حال که از گردش در روز سیزدبدر یا سفرتان در این روزهای بهاری لذت ببرید و به محیط‌ زیست هم صدمه نزنید، به چند توصیه ساده زیر اهمیت دهید:

۱. از خودتان رد پای کربنی به‌ جای نگذارید

رد پای کربنی در واقع به‌ مقدار دی‌اکسیدکربنی گفته می‌شود که بر اثر فعالیت‌های روزمره وارد جو زمین می‌شود. مقدار آن به چگونگی سفررفتن یا گرمایش خانه بستگی دارد. راهکارهایی برای کاهش مقدار انتشار دی‌اکسیدکربن وجود دارد:

* می‌توانید به‌ جای هواپیما با وسایل حمل‌ونقل زمینی، مثل قطار سفر کنید اما اگر باید حتما با هواپیما سفر کنید، به‌ جای پرواز در شب از پروازهای روز استفاده کنید تا ضرر کمتری به محیط‌ زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصدتان استفاده کنید. در ضمن چمدانتان را پر از وسایل مختلف نکنید و سبک سفر کنید تا حمل بار اضافی در هواپیما موجب مصرف سوخت بیشتر نشود.

* تا جایی‌ که امکان دارد در هتل‌هایی ساکن شوید که برای نگهداری مجموعه خود از روش‌های پایدار استفاده می‌کنند. مثلا برای روشنایی از لامپ‌های کم‌مصرف بهره می‌گیرند یا زباله‌های خود را به کمپوست تبدیل می‌کنند یا حتی برخی مکان‌ها برای تامین انرژی خود از سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

* برای استفاده از زیبایی‌های محیط جدید، هیچ چیز به اندازه پیاده‌روی لذت‌بخش نیست اما اگر نقاطی را می‌خواهید ببینید که از هم دور هستند، به‌ جای استفاده از خودروی شخصی یا اجاره‌ای، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. در این صورت نه‌تنها می‌توانید با مردم آن منطقه بیشتر آشنا شوید، بلکه کربن کمتری در محیط‌ زیست منتشر می‌کنید.

* در سفر یا گردش‌هایتان از ظروف پلاستیکی و یکبارمصرف استفاده نکنید. مثلا به‌ جای خرید بطری‌های آب پلاستیکی از بطری‌هایی استفاده کنید که چندبارمصرف باشند. اگر هم از آب مکانی که به آنجا سفر می‌کنید، مطمئن نیستید، با خود فیلتر تصفیه آب سفری ببرید. از این نوع فیلترها می‌توانید به‌راحتی از فروشگاه‌های مربوط به تجهیزات سفر تهیه کنید. این فیلترها می‌توانند ۹۹.۹درصد آلوده‌کننده‌های میکروبی هر نوع آب شیرین در محیط را فیلتر کنند.

۲. زباله‌هایتان را در سطل زباله بریزید

وقتی به پیک‌نیک یا پیاده‌روی در جنگل و کوهستان می‌روید، مراقب باشید زباله‌هایتان را در آن مکان‌ها جانگذارید. اگر به سطل زباله دسترسی ندارید، زباله‌هایتان را در پلاستیکی ریخته و همراه خود ببرید و به نزدیک‌ترین سطل زباله‌ای که می‌رسید، بیندازید. حتی آنهایی‌ که دوستدار محیط‌ زیست هستند، برخی از زباله‌هایی که در طبیعت ریخته‌شده را برمی‌دارند و به سطل زباله می‌اندازند.

۳. از ماشین‌ یا موتورسواری روی شن‌های بیابان استقبال نکنید

اگر چه این سرگرمی‌ها در کویر بسیار لذتبخش هستند و افرادی که به دنبال بالابردن آدرنالین و هیجان هستند، به عشق این سرگرمی‌ها به کویر می‌روند، این تفریح‌ها به محیط‌ زیست شکننده بیابان‌ها آسیب‌ می‌رساند. در واقع ماشین‌سواری در بیابان‌های شنی،‌ علاوه‌بر تولید سروصدا و آلودگی، به گیاهان محیط صدمه زده و موجودات حیات‌ وحش را می‌ترساند. در ضمن دانه‌های گیاهانی که روی بیرونی‌ترین لایه شن‌ها به انتظار باران مانده‌اند، پخش شده و از بین می‌روند. روی شن‌های بیابان فقط باید تورهای پیاده‌روی کم‌ضرر ترتیب داد.

۴. در مصرف انرژی دقت کنید

وقتی در اقامتگاه‌های تفریحی هستید، مانند هتل و سوئیت، مراقب باشید موقع بیرون‌آمدن از اقامتگاه برای گردش، لامپ‌های اضافی را خاموش کنید یا اگر در محیطی گرم هستید، وسایل سرمایشی مانند پنکه و کولر را خاموش کنید. این مشکلی است که بیشتر مدیران اقامتگاه‌ها از آن گله دارند. معمولا این وسایل وقتی مسافران در اقامتگاه نیستند هم روشن می‌مانند. با خاموش‌کردن آنها از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنید.

۵. از مواد بهداشتی دوستدار محیط‌ زیست استفاده کنید

موقع استحمام در اقامتگاه‌هایتان، به‌ویژه مکان‌هایی که چندان پایدار عمل نمی‌کنند و دوستدار محیط‌ زیست نیستند، از محصولات بهداشتی طبیعی و مناسب محیط‌ زیست استفاده کنید. بیشتر مواقع ممکن است آبی که برای استحمام استفاده می‌کنید وارد منابع آبی محیط‌ زیست شوند یا برای آبیاری محصولات به‌ کار روند. کف‌های ناشی از این مواد شوینده شیمیایی زنجیره غذایی آبزیان را آلوده می‌کند. بنابراین برای شستشوی خود از محصولات زیست‌تخریب‌پذیر استفاده کنید.

۶. از ضدآفتاب‌های مناسب محیط‌ زیست استفاده کنید

اگر می‌خواهید برای شنا به دریا بروید، از کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسی‌بنزون و اکتینوکسات که برای حیات آبزیان بسیار مخرب هستند، استفاده نکنید. این مواد، اکوسیستم دریا را آلوده می‌کنند و حتی می‌توانند در سفیدشدن گیاهان مرجانی نقش داشته باشند. به‌ جای این کرم‌های ضدآفتاب، از کرم‌هایی که از مواد معدنی تولید شده‌اند، استفاده کنید. در ضمن کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسی‌بنزون و اکتینوکسات، سرطان‌زا بوده و باروری افراد را به خطر می‌اندازند.

۷. سوغاتی‌های پایدار بخرید

قبل از خرید زیورآلاتی و محصولاتی که از صدف یا پر و پوست حیوانات تولید شده است، کمی بیندیشید. خرید شما، تولیدکنندگان را به تولید بیشتر این محصولات که در نهایت موجب آزار و صدمه به حیوانات می‌شود، تشویق می‌کند. بنابراین موقع خرید کالا از فروشنده بپرسید که آن محصول از چه چیزی درست شده است و اگر از حیوانات در تولید آن استفاده شده است، آن را نخرید. برخی از کالاها از شاخ حیوانات، مرجان‌ها یا حتی چوب‌های کمیاب تولید می‌شوند که این محصولات به حیوانات و محیط‌ زیست صدمه می‌زنند و با پرهیز از خرید آنها می‌توانید به محیط‌ زیست و جانداران آن کمک بسیاری کنید.

۸. از حیوانات برای تفریح استفاده نکنید

برخی از افراد در مسافرت‌های خود به برخی از مناطق، از اسب یا خرسواری استقبال می‌کنند اما اگر بدانید با این حیوانات رفتار خوبی نمی‌شود و آنها بسیار خسته می‌شوند، هرگز به سراغ این نوع تفریح‌ها نمی‌روید.

با پیروی از چند راهکار فوق می‌توانید بدون این که به محیط‌ زیست صدمه بزنید، از تعطیلات‌تان لذت ببرید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر