سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۳۰۶
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

فکرشهر: با وجود دغدغه‌های مردم دشتستان برای کم‌آبی در تابستان پیش رو، عزمی جدی در مسئولان استان بوشهر برای پیشگیری از بروز تنش آبی در این شهرستان دیده نمی‌شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر از داشتن منابع آب شرب مورد نیاز خود محروم است و بخش عمده آب مصرفی مردم استان که ۸۰ تا ۹۰ درصد آب شرب استان بوشهر را تشکیل می‌دهد، از طریق استان‌های همسایه تأمین می‌شود.

بخش عمده آب استان بوشهر از سد کوثر تأمین و با خطوط طولانی وارد شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر می‌شود و بخشی نیز از طریق شهرستان کازرون استان فارس تأمین می‌شود.

البته حدود ۱۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن موجود در استان و همچنین تعدادی از چاه‌ها تأمین می‌شود؛ چاه‌هایی که اگرچه کمبود آب را تا حدودی جبران می‌کنند ولی کیفیت خوبی ندارند و آبی تلخ و بدمزه دارند.

در کنار سواحل استان بوشهر تاسیساتی برای شیرین‌سازی آب دریا ایجاد شده و بخشی از این تأسیسات در مدار تولید هستند و تعداد از این آب‌شیرین‌کن‌ها نیز در حال احداث هستند که بخشی از آنها طبق وعده مسئولان باید به تابستان امسال برسد.

در آستانه فصل گرم سال و رسیدن تابستان، مردم در نقاط مختلف شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان نگران وضعیت آب خود هستند؛ آبی که در همین روزهای ابتدایی سال هم با کمبود روبرو است و هفته‌ها و ماه‌های آینده وضعیت بدتر می‌شوداستان بوشهر دارای ۱۰ شهرستان است که هشت شهرستان در کنار دریا قرار گرفته‌اند و جم و دشتستان دو شهرستانی هستند که راهی به دریا ندارند و تأمین آب شرب آنها از طریق آب‌شیرین‌کن سخت‌تر از دیگر نقاط است.

تأسیسات آب‌شیرین‌کن برای شهرستان جم احداث شده و با تکمیل خط انتقال آب آن بخشی از مشکلات آب جم حل می‌شود. برای دشتستان نیز یک آب‌شیرین‌کن در حال احداث است که البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده و وارد مدار شدن آن هم تنها بخشی از نیازها را تأمین خواهد کرد.

در آستانه فصل گرم سال و رسیدن تابستان، مردم در نقاط مختلف شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان نگران وضعیت آب خود هستند؛ آبی که در همین روزهای ابتدایی سال هم با کمبود روبرو است و هفته‌ها و ماه‌های آینده وضعیت بدتر می‌شود.

با وجود اینکه نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بارها و بارها بر حل مسئله آب تاکید داشته و پیگیری‌های فراوانی در این زمینه دارد، مدیریت ارشد استان عزم چندانی برای حل این مشکل نشان نداده است.

درد آب دشتستان دوا شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات قدیمی در شهرستان دشتستان، مسئله آب این شهرستان است که در شهرها و روستاها مردم نگران این موضوع هستند.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: برخی مناطق شهرستان دشتستان سال گذشته طی چند روز یک قطره آب هم نداشتند؛ انتظار داریم مسئولان وقت بگذراند و برای حل مسئله آب تلاش و پیگیری کنند و معضل بی‌آبی دشتستان را علاج کنند.

وی با اشاره به تنش آبی در نقاط مختلف شهرستان دشتستان تصریح کرد: انتظار داریم که به همت مسئولان، راهکارهای اساسی برای تکمیل پروژه‌های حوزه آب قبل از فصل گرما در اولویت و مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد مردم نقاط مختلف دشتستان در حوزه آب، خواستار استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و استانی برای حل و کاهش معضلات این حوزه شد.

وی با بیان اینکه برخی از روستاهای محروم دشتستان از مشکلات عدیده کم آبی مواجه هستند گفت: لازم است به ویژه در فصل تابستان آبرسانی در این نقاط بحرانی به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

فریادهای کم‌آبی در دشتستان سال‌ها است که توسط نماینده مردم، اعضای شوراها و مردم شهرستان سر داده می‌شود ولی همواره در تابستان شاهد بروز تنش آبی هستیم و با توجه به کاهش بارش‌ها، احتمالاً امسال شاهد افزایش تنش‌ها باشیم.

بهبود مدیریت توزیع آب

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اجرا طرح‌های آبرسانی در شهرستان دشتستان تصریح کرد: در این راستا طرح‌های نوسازی و توسعه شبکه آبرسانی، احداث مخازن تعادلی و ذخیره آب، احداث آب‌شیرین‌کن احداث خطوط انتقال آب و افزایش سهمیه آب در دست اجرا است.

ابوالحسن عالی با اشاره به اینکه با تکمیل این پروژه‌ها، پایداری در تأمین و توزیع آب در شهرستان دشتستان ارتقا می‌یابد خاطر نشان کرد: حل مشکلات آبرسانی در شهرستان دشتستان در اولویت برنامه شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: در راستای حل مشکلات شهر برازجان و روستاهای حوزه جنوب شهر ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز به سهمیه آب آنها افزوده شده است.

عالی بیان کرد: با افزودن این مقدار بر سهمیه و بهبود مدیریت توزیع در این منطقه، مشکلات این منطقه کمتر خواهد شد.

افزایش سهمیه آب در آب‌پخش و شبانکاره

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از وارد مدار شدن دو ایستگاه جدید پمپاژ برداشت آب از سد رئیس‌علی دلواری، خیرآباد و راه‌اندازی مجدد خط انتقال آب جتوط به سعدآباد خبر داد و بیان کرد: در این راستا سهمیه آب در شهرهای آب‌پخش و شبانکاره افزایش یافته که این مهم از اقدامات کوتاه مدت برای عبور از تابستان پیش رو است.

عالی خاطرنشان کرد: مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب و پرداخت به موقع قبوض آب بها می‌تواند یاری‌رسان شرکت آب و فاضلاب در حل مشکلات حوزه آبرسانی شهرستان دشتستان باشد.

وی گفت: اکنون طرح‌های مهمی از جمله تأسیسات آب‌شیرین‌کن آب‌پخش- سعدآباد و دالکی و وحدتیه و خط انتقال آب آنها در حال اجرا است که با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ها نقش ویژه‌ای در حل مشکلات آبرسانی شهرها و روستاهای دشتستان دارد.

استان بوشهر دارای مرزهای طولانی با خلیج فارس است و یکی از فرصت‌های بسیار مهم برای استان و کشور محسوب می‌شود که تاکنون به خوبی از ظرفیت‌های همسایگی با خلیج فارس استفاده نشده است.

در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای آب کشاورزی خود نیز از شیرین‌سازی آب دریا استفاده می‌کنند، کشور ما در این زمینه آب شرب خود را نیز نتوانسته تأمین کند.

نیازهای آبی استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بوشهر را می‌توان به سادگی از طریق دریا حل کرد؛ هر چند استفاده از منابع آبی موجود نیز باید در دستور کار باشد.

سالانه چند میلیارد مترمکعب آب بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، از استان بوشهر عبور کرده و راهی دریا می‌شود؛ یکی از راهکارهای تأمین آب ذخیره‌سازی همین روان‌آب‌هایی است که در زمستان موجب سیل می‌شوند و در تابستان در نبود آنها دچار کم‌آبی می‌شویم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر