جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۴۵۱
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

فکرشهر: منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد.
به گزارش فکرشهر ازایرنا، الجزیره، عبد ربه منصور هادی همچنین تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری محول کرده است.

بر اساس این گزارش، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.

این گزارش می افزاید، رئیس جمهور مستعفی یمن همچنین «علی محسن الأحمر» معاون خود را از سمتش برکنار کرده است.

بنابر این گزارش، شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده خواهد داشت.

شورای رهبری ریاست جمهوری هشت عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند.

این گزارش می‌افزاید، شورای رهبری ریاست جمهوری مسؤولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس را برعهده دارد.

پیش تر رسانه‌های یمنی پس از غیبت منصور هادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند.

بر اساس این گزارش، حذف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از رایزنی های ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی است.

علاوه بر منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی نیز در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض غایب بودند.

پیش تر مجتهد کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود که برخی منابع خبر دادند سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی ها به عمق اراضی سعودی ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر