شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۸۷۴
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: گرد و غبار به استان بوشهر رسیده و آن قدر غلیظ شده که هوا را برای برخی شهرها از جمله برازجان، خطرناک کرده است به طوری که هواشناسی و محیط زیست در یک هفته گذشته، چند بار هشدار داده اند گروه های حساس در محیط آزاد قرار نگیرند و از رفت و آمد خودداری کنند.
به گزارش «فکرشهر»، گرد و غبار چند سالی است که میهمان ناخوانده این دیار شده و استان های غربی و جنوب غربی را وقت و بی وقت در بر می گیرد ولی امسال، و تنها در یک هفته گذشته، چند روز، میزان گرد و غبار در برازجان، در حد خطرناک اعلام شده است. 21 و 22 فروردین ماه که گفته شد غلظت آن به ۲۶۲ میکروگرم بر متر مکعب هم رسیده و 23 و 24 و 25 فروردین ماه که کارشناس مسوول اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به حاکم شدن پدیده گرد و غبار بر فضای این استان، شرایط جوی بر اثر غلظت ریزگردها در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان برای گروه‌های حساس به عنوان هوای ناسالم گزارش شده است.
علیرضا مصلحیان افزود: براساس داده های آماری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا میزان غلظت ریزگردها در شهر برازجان تا ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ـ 24 فروردین ماه ـ ۲۶۷ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده که این میزان غلظت برای بیماران تنفسی، سالمندان و کودکان به عنوان هوای ناسالم به شمار می‌رود. شاخص استاندارد جهانی کیفیت هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است این در حالی است که میزان گرد و غبار در شهر برازجان چند برابر استاندارد گزارش شده است.
وی اظهار کرد: براساس آخرین داده های آماری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا میزان غلظت ریزگردها در بوشهر ۱۳۶، دیلم ۱۰۰ و عسلویه ۱۱۸ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است که شرایط قابل قبولی به شمار می رود این درحالی است که روز گذشته میزان ریزگردها در شهر برازجان ۱۷۳، دیلم ۱۷۵، بوشهر ۱۵۵ و عسلویه ۲۵۶میکروگرم بر مترمکعب بود.
مصلحیان ادامه داد: داده های آماری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این استان بیانگر این است با توجه به جهت وزش باد از شمال به سمت مرکز میزان غلظت ریزگردها در استان روبه کاهش است. 
به گفته مصلحیان ریزگردها از روز ۱۹ فروردین ماه وارد استان بوشهر شده و بیشترین میزان غلظت در روزهای ۲۱ و ۲۲ گزارش شده به نحوی که میزان غلظت گرد و غبار در بوشهر روز ۲۱ فروردین ساعت ۲۰ به ۸۹۵ میکرو گرم بر مترمکعب و روز ۲۲ فروردین ساعت یک بامداد به ۷۲۹ میکروگرم بر مترمکعب رسیده بود.
اکنون تنها آلاینده دشتستان غبار است اما در آینده در ترکیب با آلاینده های خودرو، در گرمای ۵۰ درجه ترکیبات خطرناکتری می شود
در همین راستا، رییس اداره محیط زیست شهرستان دشستان نیز گفت: شاخص کیفیت هوای برازجان از نیمه شب ۲۱ فروردین تا ساعت ۸ صبح ۲۲ فروردین در محدوده ۵۰۰ تا ۷۰۰ در  مرزهای خطر در حال تغییر بوده است.
وی، با اعلام این خبر به «فکرشهر» افزود: تنها پارامتر آلاینده در شهر برازجان غبار است ولی در شهرهای بزرگ ترکیب غبار با سایر آلاینده ها بسیار مشکل ساز است. البته شهر برازجان در حال توسعه است و خودروهای آلاینده ساخت داخل کشور هم در حال افزایش هستند.
«سیده طاهره موسوی»، با بیان این که خشکسالی ها نیز نوید خشکیدگی تالاب حله و تولید غبار با منشاء استانی را خواهد داد گفت: امروز در رابطه با منشاء ریزگردها می گوییم ترکیه مقصر است، برای فردا چه جوابی داریم؟!
موسوی به «فکرشهر» گفت: امروز تنها آلاینده دشتستان غبار است اما در آینده در ترکیب با ساکس و ناکس (آلاینده های خودرو)، در حضور گرمای ۵۰ درجه می خواهیم چه کسی را مقصر کنیم؟!
وی توضیح داد: گازهای ناکس در ترکیب با آمونیاک، رطوبت و سایر ترکیبات بخارات اسیدی نیتریک و ذرات ریز مربوط به آن را تشکیل می‌دهند؛ ذرات ریز حاصل می‌توانند تا اعماق بافت حساس ریه نفوذ کنند و به آن آسیب برسانند و در موارد شدید باعث مرگ زودرس شوند. استنشاق این ذرات باعث بدتر شدن بیماری تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت می‌شود و بیماری قلبی را تشدید می‌کند.
 رییس اداره محیط زیست دشستان با تاکید بر اینکه برای این رنجی که انسان خود دلیل آن است باید برنامه ریزی بلند مدت کرد، افزود: باید مدیریت کشاورزی به سمت کشاورزی پایدار و سازگار با اقلیم حرکت کند نه اینکه در سرزمین کم آب، محصولات آب بری چون هندوانه و ملون به وسعت هزاران هکتار کاشته شود.
موسوی بیان کرد: قطع آب رودخانه، خشک کردن آن و برداشت های غیرمجاز از منابع آبی نتیجه ای جز قهر طبیعت در پی نخواهد داشت که همه ما را گرفتار می کند.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر