پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۹۷۶
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

فکرشهر: استاندار خوزستان ضمن تاکید بر اینکه با طرح های انتقال آب مخالفیم، گفت: ما یک کشور هستیم و با طرح های انتقال آب که حق آبه استان را کاهش ندهند، مخالفتی نداریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایلنا، صادق خلیلیان عصر روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان خوزستان در میان استان های کشور برجسته است و ۴۰ درصد منابع بودجه کشور از این استان تامین می شود اما نرخ بیکاری آن از متوسط کشور بالاتر است؛ خوزستان مشکلات زیر ساختی متعددی دارد که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

وی در خصوص پروژه آب غدیر و بحث آب آشامیدنی استان خاطر نشان کرد: این پروژه ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستایی خوزستان را پوشش می دهد که در قالب یک طرح ۸ ماهه و اضطراری در تابستان امسال به بهره می رسد که با اجرای آن کیفیت آب استان دو برابر خواهد شد چرا که شوری آب نصف می شود.

خلیلیان با اشاره به اینکه مصوبات سفر اول رییس جمهور را در چارچوب برنامه دو ساله تنظیم کرده و به تصویب رساندیم، تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این برنامه موفق شدیم ۳۶ هزار میلیارد تومان به عنوان مصوبات سفر رییس جمهور به خوزستان از هیات دولت بگیریم.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه گذاری در این چارچوب در خوزستان داریم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی برای پشتیبانی از تولید و ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ازدواج جوانان مشخص شده است.

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات کشور و صنعت نیشکر هفت تپه یادآور شد: در سال‌های گذشته مسائل زیادی برای این واحد صنعتی رخ داده بود که در نهایت خلع ید بخش خصوصی و مکاتباتی که با رئیس‌جمهور در این خصوص انجام شد در جلسه‌ای با حضور معاون اول، دادستان کل کشور و همچنین وزرای مربوطه، پیشنهاداتی برای حل مشکلات این واحد ارائه شد که در نهایت با واگذاری این شرکت به کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی، کارخانه در مسیر درست خود قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله اندیکا بلافاصله در منطقه حضور پیدا کردیم و توجه رسانه‌ها را به این منطقه جلب نمودیم، گفت: یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان مصوبه برای این منطقه به تصویب دولت رسید که به دنبال آن، ۸۰‌ مدرسه در حال بازسازی است و ۹۸۰ واحد مسکونی در حال ساخت است. همچنین تعمیرات بیش از هزار واحد مسکونی در حال انجام است که با یک وام تکمیلی توسط کمیته امداد واگذاری ها انجام خواهد شد و تا پایان خردادماه کار بازسازی اندیکا به تمام می رسد.

استاندار خوزستان یکی دیگر از مشکلات زیرساختی خوزستان را شبکه دفع آبهای سطحی و فاضلاب عنوان کرد و گفت: از اوایل مهرماه ۱۴۰۰ کار بازسازی شبکه فاضلاب آغاز شده است و ظرف مدت ۲ سال به اتمام خواهد رسید اما در یک طرح اضطراری با کمک آبفای خوزستان توانستیم برای بارش های پاییزی تمهیداتی بیندیشیم این طرح که ۸۰ درصد آن انجام شده در راستای طرح اصلی و برای اصلاح شبکه های دفع آبهای سطحی است.

وی افزود: در طرح بازسازی شبکه فاضلاب که در حال انجام است از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون تا دو الی سه ماه آینده مسدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات در خوزستان نیاز به اعتبارات و زمان زیادی ندارد و تنها با اقدامات مدیریت صحیح قابل حل و اجراست، خاطر نشان کرد: در سال گذشته آب ۱۰۴۱ روستا تامین شد.

خلیلیان ادامه داد: زیرساخت های استان به دلیل غفلت های چند سال اخیر دچار مشکل شده است ولی قابل حل است، توسعه خوزستان از توسعه کشور جدا نیست خوزستان به واسطه اتصال با مرکز کشور از نظر گردشگری و تجارت، استان بسیار مهمی است.

وی در خصوص شایعه استعفای خود، عنوان کرد: استعفای من صحت ندارد؛ برای شرکت در جلسه ای به تهران رفته بودم که با تشخیص پزشک، احتمال ابتلا به ویروس کرونا برای من داده شد و به قرنطینه رفتم که موجب انتشار شایعه قهر کردن من شد.

خلیلیان در خصوص تغییرات فرمانداران و مدیران استان توضیح داد: تا کنون ۱۷ فرماندار تغییر کردند و ۲ تا ۳ فرماندار دیگر نیز تغییر خواهند کرد و حدود ۴ فرماندار نیز نیاز به تغییر ندارند. اما در خصوص مدیران استانی نیاز به همکاری وزارت خانه های مرتبط داریم که متاسفانه این تغییرات در سطح وزارت خانه به کندی صورت می گیرد؛ ما پیشنهادات خود را در مورد تغییر مدیران، چند ماه پیش به دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده ایم.

استاندار خوزستان با اشاره به مناطق محروم و حاشیه ای استان گفت: استان خوزستان محروم نیست ولی زیر ساخت هایی دارد که باید اصلاح شوند.

وی افزود: شرکت ها و موسسات باید به مسئولیت های اجتماعی خود به خوبی عمل کنند؛ استفاده از نیروهای بومی یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مقرر شده که شرکت ها و کارخانه های بزرگ حساب های خود را به استان منتقل کنند همچنین مالیات های این شرکت های بزرگ نیز باید در استان پرداخت شود تا بتوانیم از این ظرفیت ها برای توسعه استان استفاده کنیم.

خلیلیان همچنین خاطر نشان کرد: حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی و کارگاه به صورت نیمه فعال و تعطیل در استان وجود دارد که باید نسبت به فعال سازی و حل مشکلات این واحدها اقدام شود. این کار، یک راه میانبر برای اشتغالزایی در استان است. تحریم ها و کرونا بر بحث اشتغال استان تاثیرگذار بوده است و با کاهش اثرات این مسائل، شاهد افزایش بحث تولید و ایجاد اشتغال در استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در استان از کلمه تنش آبی استفاده نکنیم، عنوان گرد: ما مشکلاتی داریم که به دلیل تغییرات آب و هوایی، کمتر به آن پرداخته شده است. سال گذشته یکی از اقدامات برای حل مشکلات جهت عبور از مساله خشکسالی، بحث تغییر الگوی کشت بود. در این زمینه خوشبختانه با تعییر الگوی کشت و مساعدت تشکل های کشاورزی از مسائل و مشکلاتی که ممکن بود در پاییز رخ دهد عبور کردیم. در شرایط فعلی بیشترین مشکلات آبی استان در حوزه کرخه است زیرا در استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان بارندگی خوبی نداشتیم. در شرایط فعلی تراز کرخه را می توانیم مثل پاییز سال ۱۴۰۰ مدیریت و با تغییر الگوی کشت شرایط را کنترل کنیم. در حال انجام اقداماتی هستیم که بتوانیم با مدیریت این موضوع را حل کنیم.

وی ادامه داد: در پاییز کشت گندم در خوزستان به خوبی انجام شد و بخش عمده ای از کشاورزان نیز گندم کشت کردند. در این زمینه افزایش قیمت گندم به معیشت کشاورزان کمک بسیار خوبی می کند. پیش بینی می کنیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو کشت برنج را در خوزستان ممنوع اعلام کرده اند، خاطر نشان کرد: باید این مساله را مدیریت کنیم و با وجود مشکلاتی که در بحث ذخایر سدهای استان وجود دارد، تلاش خواهیم کرد با مدیریت صحیح این تابستان را پشت سر بگذاریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر