جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۱۱۶۱۵
شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰

فکرشهر: پژوهشگران با انجام یک مطالعه ارتباط بین میزان ریزش مو با الگوی مردانه را با شدت ابتلا به کووید-۱۹ بررسی کردند و به این سوال پاسخ دادند که آیا افرادی که دچار طاسی با الگوی مردانه هستند، به نوع شدید کرونا مبتلا می‌شوند؟

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، در دوران شیوع کووید-۱۹، مطالعات زیادی عنوان کرده‌اند که شدت بیماری کووید-۱۹ در کودکان نسبت به نوجوانان و بزرگسالان، کم‌تر است. در بزرگسالان نیز شدت ابتلا و مرگ‌ومیر در مردان، نسبت به زنان به طور قابل‌توجهی بالاتر است.

بیشتر بودن شدت کووید-۱۹ در مردان ممکن است به دلیل هورمون‌های مردانه یا (آندروژن) باشد. ورود ویروس سارس-کوو-۲ به درون سلول که از طریق پروتئین‌های اسپایک روی سطح ویروس انجام می‌گیرد، به نوعی با بیان گیرنده آندروژن مرتبط است. به همین دلیل ممکن است که عفونت شدیدتر در بیماران مرد، به دلیل این موضوع باشد. 

طاسی با الگوی مردانه یا «آلوپسی آندروژنتیک»، نوعی ریزش مو است که با هورمون‌های مردانه مرتبط است و در مردان و زنانی که میزان زیادی هورمون مردانه دارند، دیده می‌شود. این نوع طاسی، به عنوان علت اصلی ریزش مو هم در مردان و هم در زنان شناخته شده است.

از آن‌جا که یکی از نمودهای بیرونی بیان گیرنده هورمون آندروژن، طاسی با الگوی مردانه است، ممکن است درجات شدیدتر طاسی با الگوی مردانه با موارد شدیدتر کووید-۱۹ نیز مرتبط باشد.

بر همین اساس، پژوهشگران با انجام یک مطالعه با ارزیابی بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان، این فرضیه را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق ۱۶۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ (۱۱۶ مرد و ۴۸ زن) که نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، توسط یک متخصص پوست با تجربه بررسی شدند و شدت بیماری کووید-۱۹ و درجه ریزش موی آن‌ها ارزیابی شد.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که شدت طاسی با الگوی مردانه در بیماران بستری در بیمارستان هیچ ارتباطی با شدت کووید-۱۹ نداشت. البته پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که ممکن است بین شدت کووید-۱۹ و میزان هورمون آندروژن رابطه وجود داشته باشد؛ ولی در این مطالعه هیچ رابطه معنی‌داری بین شدت کووید-۱۹ و طاسی با الگوی مردانه وجود نداشت.

نتایج این مطالعه با تحقیقات گذشته که شدت طاسی مردانه را به عنوان یک عامل مرتبط با کووید-۱۹ مطرح کرده‌بودند، در تضاد بود. به گفته پژوهشگران این تحقیق، در این مطالعه محدودیت‌های خاصی مانند محدود بودن حجم نمونه و نبود گروه کنترل وجود داشته است.

این محققان می‌گویند که اگرچه بحث‌های زیادی در مورد ارتباط بین شدت طاسی و شدت ابتلا به کووید-۱۹ وجود داشته است، اما در این مطالعه مشخص شد که شدت این نوع ریزش مو با شدت کووید-۱۹ مرتبط نیست.

در انجام این تحقیق معین باغانی، محمدرضا پورانی، سید مجتبی نکوقدم، داوود امی، علیرضا فاطمی، فهیمه عبدالهی مجد و حمیده مروج؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «طاسی آندروژنتیک و کووید-۱۹: آیا ارتباط بالینی وجود دارد؟» در The Journal of Cosmetic Dermatology (JCD)؛ مجله رسمی آکادمی بین‌المللی کازماتیک درماتولوژی (IACD) و انجمن پزشکی زیبایی کانادا (CAAM) منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر