پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۶۸۷
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: رئیس سابق شورای شهر جم در خصوص پشت‌ پرده پروژه انتقال آب به جم می‌گوید: حمل آب به جم سفره گسترده‌ای شده برای صاحبان تانکر و عوامل حمایت کننده؛ عده‌ای مشروع و نامشروع از این طریق منتفع می‌شوند و راغب به اتمام این پروژه نیستند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، در به در دنبال اون طلای بی‌رنگی هستیم که مدت‌هاست در مرز بحران برای مردم دریادل بوشهر قرار گرفته است. آب، آن مایع لذیذی که فقط امثال بوشهری‌ها کمبودش را در دمای بالای ۵۰ درجه حس کرده و طلا بودنش رو درک کردند.

شهرستان جم تنها شهرستان در استان بوشهر است که جهت تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت از سفره‌های زیر زمینی استفاده می‌کند اما برداشت بیش از حد هم در حوزه صنعت و هم در حوزه کشاورزی موجب پایین رفتن آب در سفره‌های شهرستان و ممنوعه شدن دشت جم و دشت ریز شده است.

به گزارش ایسنا، اسفندماه ۸۶، در دولت نهم و دهم با پیگیری‌های مکرر، پروژه انتقال آب از سیراف به جم به عنوان یکی از خواسته‌های عمومی مردم در دولت مصوب شد و در سال ۸۹ به صورت رسمی ضمن تجهیز کارگاه، عملیات شروع شد که مبلغ پیمان انتقال آب سیراف به جم ۱۰۲ میلیارد تومان برآورد شده بود که وزارت نفت سال ۸۹ مبلغ ۵۱ میلیارد تومان را پرداخت می‌کند و پروژه با سرعت و پیشرفت بسیار خوب تا سال ۹۳ ادامه می‌یابد.

تخصیص اعتبار و تعطیلی پروژه؟!

به گفته فرماندار شهرستان جم، در سال ۹۳ کارفرما که آبفا استان بوشهر است درخواست ۱۰۸ میلیارد تومان از وزارت نفت دارد که این مبلغ نیز همان سال از سوی وزارت نفت پرداخت و کارفرما متعهد می‌شود آب را در بازه ۱۸ ماهه با ظرفیت ۲۸ هزار متر مکعب تحویل دهد که متاسفانه از سال ۹۳ تاکنون سرعت کار بسیار ضعیف و در خیلی از مواقع پروژه نیمه تعطیل و یا کامل تعطیل بوده است.

سیداحمد احمدپوری به ایسنا می‌گوید از ابتدای دولت جدید به ویژه با حضور احمد محمدی زاده، استاندار بوشهر پیگیری‌های ویژه‌ای برای شروع مجدد پروژه صورت گرفته که هم جزو مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر بوده است و هم در آینده نزدیک به یک تفاهم نامه فی مابین وزارت نفت و وزارت نیرو جهت تکمیل پروژه تبدیل می‌شود.

نبود برنامه‌ریزی و نظارت دو عامل تاخیر در پروژه سیراف-جم

وی معتقد است دو عامل نبود برنامه‌ریزی و نظارت موجب تاخیر در بهره‌برداری پروژه سیراف به جم است که امروزه در صورت تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز، حداقل ۲۴ ماه برای بهره‌برداری نیاز است.

احمدپوری بیان کرد: مهمترین بخش‌های پروژه که نیاز به تامین و تخصیص اعتبار دارد شامل: ۱. برق رسانی به آب شیرین‌کن و ایستگاه‌های پمپاژ در طول مسیر خط انتقال، ۲. خط انتقال آب شامل: الف) تکمیل خط انتقال سیراف به جم/ ب) خط انتقال شهرک پردیس و شهر بهارستان/ ج) خط انتقال شهر جم و روستاهای بخش مرکزی، ۳. رفع معارضین مسیر اجرای خط انتقال برق و ۴. احداث آبشیرین کن-از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال تکمیل است- می‌باشد.

رئیس سابق شورای شهر جم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: هزینه حمل و خرید آب از عسلویه تا جم، پارسال برای یکسال، قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال‌های گذشته، حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان بوده است که باید پروژه آبرسانی با ۱۰۰ میلیارد تومان به اتمام می‌رسید.

چنبره‌ی مافیای تانکریسم بر سفره گسترده انتقال آب به جم

عبدالحسین اکسیر ادامه داد: حال اگر شرکت نفت به کمک پتروشیمی‌های مستقر در جم یکسال پولِ پیش را به این پروژه تخصیص می‌داد، پروژه تا حد بسیار زیادی پیش می‌رفت.

وی در خصوص پشت پرده انتقال آب به جم خاطرنشان کرد: حمل آب به جم سفره گسترده‌ای شده برای صاحبان تانکر و عوامل حمایت کننده که علاوه بر اینکه زیر ساخت راه جم به سیراف را نابود کرده، با گستردگی فسادی که همه‌جا ریشه دوانیده، حمایت نکردن از استفاده کنندگان آب که بیشتر پتروشیمی‌ها است و سکوت مطلق در مقابل آن، حکایت از این دارد که در این سیستم انتقال آب، عده‌ای مشروع و نامشروع منتفع می‌شوند و راغب به اتمام این پروژه نیستند.

اکسیر اضافه کرد: با انتقال آب از طریق خط لوله، کاسبی خیلی‌ها آجر می‌شود که البته این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که ورود کنند تا جزئیات هویدا شود.

رئیس سابق شورای شهر جم با اشاره به وجود مافیای تانکریسم در شهرستان جم، عنوان کرد: به اقرار بعضی از مسئولین حوزه نفت، گاهی پول رفت و آمد تانکرها پرداخت شده که آبی هم حمل نمی‌کرده‌اند و از تعهدات شرکت‌های طرف قرارداد است که تامین آب شرب و فضای سبز باید خارج از شهرستان بوده و قطعا مدیران و کارفرمایان از این قضیه اطلاع دارند.

اکسیر تاکید کرد: مدیران و کارفرمایان اطلاع دارند که غیرقانونی از چاه‌های کشاورزی جم به صورت قاچاق آب حمل می‌شود و حال در این وضعیت، چگونه تائید و دریافت می‌شود که باید دستگاه نظارتی افشاگری کند؛ ولی آنچه ما می‌بینیم غیر از این است.

در ادامه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به ایسنا گفت: شهرستان جم تنها شهرستانی است که منبع تامین آب آن از منابع آب زیر زمینیِ محلی است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش دما، مصارف بالای درنتیجه استقرار صنایع در این شهرستان و نیز مصارف بالای کشاورزی، این شهرستان دچار مشکلات کمبود آب شده است.

تخصیص نیافتن به موقع اعتبار و تحریم‌ها؛ عامل بهره‌برداری نشدن از پروژه است

ابوالحسن عالی اضافه کرد: پروژه آبشیرین کن سیراف-جم با ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب درحال اجرا است که ظرف چندماه آینده ۱۰هزار مترمکعب آن به بهره برداری خواهد رسید که این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال اجرا است و عمده‌ترین موارد به بهره برداری نرسیدن از آن در موعد مقرر، تخصیص نیافتن به موقع تسهیلات بانکی، تحریم‌ها و... بوده است.

این در حالی است که فرماندار جم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به وصول اعتبار در خواستی شرکت آبفا به عنوان کارفرما برای تکمیل پروژه اشاره کرده است.

عالی ضمن اشاره به مهمترین اولویت شرکت آبفا برای بهره‌برداری از پروژه آب سیراف-جم اظهار کرد: در شهرستان جم مانند دیگر شهرستان‌های استان اولویت تامین آب مشترکین از طریق شبکه توزیع است و در برخی مواقع بحرانی در سال گذشته که افزایش مصارف آب وجود داشته است، از تانکرهای آبرسانی جهت تامین آب استفاده شده است.  

عالی اضافه کرد: اقدامات مثبتی از سوی وزارت نیرو و نفت در راستای تامین اعتبار تکمیل طرح صورت پذیرفته و مقرر شده است در صورت ابلاغ اعتبار، خط انتقال آب در ۶ جبهه کاری و خط انتقال برق در ۳ جبهه کاری فعالیت خود را جهت تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه شروع کند.  

وی عنوان کرد: حرکت به سمت مصرف آب در چارچوب سرانه معقول، برخورد با چاه‌های غیر مجاز و کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، تکمیل طرح آبرسانی از سد باغان جهت بخش ریز و انارستان از دیگر راهکارهای غلبه بر چالش آبی این شهرستان است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان بوشهر گفت: هم اکنون پیمانکار خط انتقال برق در حال فعالیت و آبرسانی به شهرستان جم مستلزم تکمیل تاسیسات و سایت‌ها و خطوط انتقال آب آن و خط انتقال برق طرح آبرسانی سیراف-جم است که با تکمیل این طرح و به بهره برداری رسیدن آن، آب شرب مردم شهر جم  و شهرک‌های نفتی مستقر در شهر جم را تامین خواهد کرد.

ابوالحسن عالی عبور از بحران تابستان پیش رو را برنامه‌های ویژه و کوتاه مدتی، چون حفر، کف شکنی  و تجهیز چاه‌های آب شرب موجود، نوسازی شبکه‌های فرسوده، بهبود مدیریت توزیع آب، بهسازی تاسیسات، تجهیز و نوسازی ناوگان تانکری دانست و آن را از برنامه‌های در دستور کار شرکت آبفا بوشهر خواند.

به گزارش ایسنا، پاس‌کاری و نبود مدیریت دقیق و نظارت بر پروژه حیاتی سیراف-جم هر چند که تاکنون خروجی قابل پذیرشی نداشته است؛ اما همچنان کور سوی امیدی از سوی مردم دریادل شهرستان جم وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر