پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۷۳۷
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹

فکرشهر: برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی سبب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر به طبیعت می‌شود که در این راستا برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های مناطق شهرستان دیر توسط یکی از شرکت‌ها سبب نابودی و به‌غارت رفتن سرمایه‌‌های این منطقه می‌شود.
به گزارش فکرشهر از تسنیم، منابع طبیعی و انسانی از مولفه‌های ظرفیتی هر منطقه به‌شمار می‌آیند به‌طوری که نگه داشتن آنها سبب حفظ آینده و نسل‌های دیگر می‌شود بنابر این نگهداری از این مولفه‌ها از اصول ارتقا منطقه‌ای می‌باشد.

بخش بردخون که واقع در جنوب استان بوشهر و در شهرستان دیر است یکی از مناطق مهم گردشگری استان بوشهر محسوب ‌می‌شود؛ با توجه به اینکه در این منطقه شرایط برای ایجاد فرایند فرسایش بادی فراهم است، تپه‌های ماسه‌ای منطقه عظیمی از بردخون را فرا گرفته است.

مناطق بیابانی و کویری که متشکل از انباشته‌های رسوبات بادی هستند نمایانگر منطق بیابانی هستند اما در بردخون وجود تپه‌های ماسه‌ای در کنار مزارع سرسبز گوجه فرنگی سبب شده‌ است تا این تپه‌ها به‌عنوان ظرفیت گردشگری استان بوشهر به حساب بیایند.

تپه‌های «بردخون» سرمایه زیست محیطی است

اسماعیل احمدی؛ کارشناس جغرافیای شهری که از شهروندان بردخون است، با بیان اینکه مکان‌یابی بخش بردخون علمی و حساب شده بوده است گفت: نزدیکی این شهر به تپه های ماسه‌ای، به‌طور طبیعی سبب تصفیه‌خانه و مخزن آب می‌شود که وزن این شاخص در حیات بردخون 35 درصد است.

وی باتأکید بر اینکه تثبیت نکردن تپه‌های ماسه‌ای و جلوگیری نکردن از دست اندازی به آن سبب از بین رفتن این ظرفیت‌های الهی می‌شود، اظهار کرد: در نظر نگرفتن زمان تمرکز آب و زمان تخلیه خیزآب و تعبیه نکردن چند خروجی، رعایت نکردن کد‌های ارتفاعی و شیب‌بندی مناسب و افزایش سطح آسفالت از جمله مواردی است که سبب خسارت به منابع طبیعی این شهر می‌شود.

غارتگران به‌دنبال منابع طبیعی می‌روند

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر، یک شرکت صنعتی با اخذ مجوز از سوی صنعت و معدن اقدام به برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های ماسه‌ای جنوب شهر بردخون کرده که قصد برداشت 10 هزار تن از آن و انتقال به شرکت‌های پالایشگاهی دارد.

برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی سبب ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت می‌شود و ظرفیت‌های منطقه‌ای در حوزه طبیعی را ازبین خواهد برد به همین علت برداشت 10 هزار تن ماسه بادی منطقه بردخون مخالفت افکار عمومی و اعتراض فعالان اجتماعی و زیست محیطی و مسئولان محلی را به دنبال داشته است.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی نیز گفت: برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های جنوب شهر بردخون توسط یکی از شرکت‌ها سبب نابودی و به غارت رفتن سرمایه‌‌های این منطقه می‌شود بنابر این ما خواستار لغو این امر هستیم.

امام جمعه دیر با اشاره به اینکه تپه‌های ماسه‌ای بردخون از مناطق مهم گردشگری شهرستان دیر است، تصریح کرد: منابع طبیعی، جز، سرمایه‌ها و ثروت خدادادی است پس حفاظت از این گنجینه‌ها وظیفه همه ما در جهت توسعه و آبادانی است.

مردم برای حفظ سرمایه طبیعی خود پای‌کارند

سید محمد حسینی در این زمینه بیان کرد: مردم منطقه بردخون خواستار ورود مسئولان استانی به این امر هستند تا از تاراج منابع و سرمایه‌های طبیعی منطقه جلوگیری شود.

عضو شورای اسلامی بردخون تأکید کرد: برداشت بی‌رویه خاک این منطقه به سبب شرایط محیط زیستی موجب آلودگی طولانی مدت هوا و بروز بیماری برای مردم می‌شود.

نماینده شهرستان دیر در شورای اسلامی بوشهر ادامه داد: نابودی طبیعت و ظرفیت‌های طبیعی یک منطقه به بهانه ارتقا صنعت در آن حوزه، نه تنها پیشرفت نیست بلکه سبب آسیب به آیندگان نیز می‌شود.

وی ابراز کرد: ما عهده‌دار طبیعتی هستیم که هم اکنون در دست ماست و وظیفه ما حفظ آن برای نسل‌های بعدی است اما هم‌اکنون به‌جای اینکه از این ظرفیت‌ها برای تقویت منطقه استفاده‌ شود، برخی‌ها دست به نابودی آن دارند.

به گزارش تسنیم، منابع طبیعی بردخون، سرمایه‌‌هایی است که مردم منطقه برای حفظ آن همواره پای‌کار بوده‌اند و هم‌اکنون نیز برای پاسداری از این میراث، خواستار لغو مجوز برداشت خاک تپه‌های منطقه خود هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر