جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۹۵۲
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۸

فکرشهر: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: شهرداری این بندر در هنگام عملیات اجرایی که به تازگی در بوستان شغاب انجام داده، هیچگونه تعرضی به گورستان باستانی واقع در این محدوده تاریخی نداشته است.

به گزارش فکرشهر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، در ارتباط با گمانه‌های مطرح شده در مورد تعرض شهرداری بوشهر به گورستان باستانی معروف به ( گورستان عیلامیان) واقع در بوستان و محدوده تاریخی شغاب گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد عملیات اجرا شده توسط شهرداری بوشهر در بوستان شغاب در محدوده تعیین شده گورستان باستانی نبوده است.

نصرالله ابراهیمی افزود: بر اساس این بررسی‌ها اقدامات شهرداری در محدوده هیچ‌یک از نقاطی که با گمانه‌های باستان‌شناسی تعیین شده، نبوده و تعرضی صورت نگرفته است.

معاون امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک شهرداری بوشهر نیز  در این ارتباط اظهار کرد: این شهردرای مدافع حریم این گورستان تاریخی است و هر گونه اقدام از سوی شهرداری در این بوستان با نظر کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر صورت گرفته و بدون مجوز و موافقت کارشناسی این اداره کل در این محدوده عملیاتی انجام نشده است.

 وی با انتقاد از گمانه‌ زنی‌های غیر کارشناسی در فضای جامعه، ادامه داد: این موضوع توسط کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی و تیم کاوشگر نیز بررسی و تایید شده است.

آرمین پژمان اللهی گفت: نصب اِلمان ویژه این گورستان تاریخی نشان از ارزشمندی این محدوده باستانی برای شهرداری بوشهر دارد و برای حفظ آن تلاش می‌کند.

وی افزود: اجرای سایت موزه بوستان شغاب در محل این گورستان باستانی تا چند ماه آینده آغاز می‌شود.

پژمان اللهی یادآآورشد: پس از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به سرپرستی مصطفی ده پهلوان و انجام نمونه برداری، پنج ناحیه برای سایت موزه تعیین شد که قرار است با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری بوشهر در این نقطه بوشتان شغاب سایت موزه ایجاد شود.

مدیر کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز روز گذشته در نشست با جعفر پورکبگانی رئیس شورای شهر بوشهر و مصطفی ده‌پهلوان سرتیم باستان‌شناسی گورستان شغاب اعلام کرد: به منظور حفاظت بهینه و موثر و ایجاد زمینه توسعه گردشگری پایدار بوشهر، با مشارکت شهرداری گورستان عیلامیان شغاب ساماندهی می‌شود.

اسماعیل سجادی منش ادامه داد: نقاط مهم تعیین شده با کاوش باستانشناسی نیازمند طراحی معماری مناسب و همخوان با فضای تاریخی موجود است.

او اظهار کرد: با یک حرکت صحیح در این راستا، زمینه بازدید گردشگران و علاقه‌مندان از این محدوده فراهم می‌شود.

 گورستان شغاب با پهنه‌ای در حدود پنج هکتار بخشی از بوستان شغاب را در برمی گیرد و با توجه به کاوش‌های صورت گرفته سه نوع تدفین شامل گورهای سنگ چین مستطیلی، گورهای چاله سنگی مستطیلی و خمره‌های اژدری در جهت شرقی ـ غربی این محوطه بدست آمده پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد بیشتر این تدفین‌ها در بازه زمانی اواخر دوره اشکانی تا پایان دوره ساسانی قرار می گیرند.

در پی انتشار تصاویری باعنوان تعرض شهرداری بوشهر به گورستان باستانی شغاب در فضای مجازی، علی دارابی معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستور بررسی موضوع را صادر کرد که پس از انجام بررسی های کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی بوشهر مشخص شد که عملیات توسعه‌ای اخیر شهرداری بوشهر در بوستان شغاب خارج محدوده گورستان تاریخی بوده و هیچ تغرضی از سوی شهرداری صورت نگرفته است.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر